Audi na veletrhu spotřební elektroniky CES 2016

2016-01-06

Audi představuje na veletrhu spotřební elektroniky CES 2016 (Consumer Electronics Show) nejnovější technologie v podobě atraktivních řešení pro současnost a vizionářských nápadů pro budoucnost. Nejdůležitější veletrh elektroniky na světě se koná 6. až 9. ledna 2016 v Las Vegas (Nevada, USA). Expozice Audi na CES je zaměřena na tři budoucí trendy v automobilovém průmyslu: elektrifikaci, digitalizaci a autonomní jízdu. Audi e-tron quattro concept kombinuje všechny uvedené inovace, které využívají technologie aktuálních sériově vyráběných vozů. Návštěvníci veletrhu si mohou vyzkoušet nový ovládací a zobrazovací koncept na modelu interiéru studie Audi e-tron quattro concept. Značka se čtyřmi kruhy se pochlubí rovněž vyspělými systémy a funkcemi Audi connect, jakož i novinkami ze světa osvětlovací techniky.

Nové přístupy pro ovládací prvky a displeje
Uživatelsky přívětivé ovládání patří mezi silné stránky značky Audi, která nyní rozšiřuje svůj ovládací a zobrazovací koncept (rozhraní mezi přístrojem a uživatelem, resp. HMI - Human-Machine Interface) o nová řešení. Tento koncept je na veletrhu CES představen na modelu interiéru studie Audi e-tron quattro concept. Zakřivený displej OLED (Organic Light Emitting Diode) nového virtuálního panelu sdružených přístrojů Audi virtual cockpit je umístěn přímo v zorném poli řidiče. Použitá technologie AMOLED (Active Matrix Organic Light Emitting Diode) nabízí novou kreativní svobodu pro navrhování tvarů displeje. Dva displeje systému Audi MMI na středové konzole nabízejí výhled do digitální budoucnosti. Nejdůležitější funkce lze také prakticky ovládat hlasem. Oba displeje využívají přednosti nového způsobu rozpoznávání dotyku - tento nový systém ponese označení Audi MMI touch response. Vybrané funkce jsou aktivovány jemným, ale definovaným tlakem na displej, což umožňuje bezpečné ovládání systému s minimálním rozptylováním pozornosti řidiče za jízdy.

Nový ovládací a zobrazovací koncept vychází z nejnovějšího evolučního stupně modulární platformy Audi pro informační a zábavní systémy, MIB2+. Ještě vyšší výpočetní výkon umožňuje do systému zapojit několik displejů s vysokým rozlišením.

Platforma MIB2+ je připravena na nejnovější standard v oblasti bezdrátové komunikace: LTE Advanced. Stahování dat do vozu může probíhat maximální rychlostí 300 Mbit/s. LTE Advanced umožňuje bezdrátové telefonování metodou VoLTE (Voice over LTE), která zkracuje dobu pro navázání telefonního spojení a zvyšuje kvalitu hlasu. Hlasové ovládání je nyní ještě efektivnější, přičemž používá jak adresář uložený v systému vozidla, tak i server v cloudu.

Ovládací a zobrazovací koncepty Audi jsou již dnes vizionářské. Audi virtual cockpit - zcela digitální panel sdružených přístrojů s 12,3" displejem TFT - poskytuje veškeré informace ve vynikajícím grafickém zpracování ve formátu 3D, založeném na složitých výpočtech, přičemž řidič si může vybírat různé druhy zobrazení. Nejnovější modely Audi jsou vybaveny terminály MMI s novou ovládací logikou, která se svým pojetím podobá moderním chytrým telefonům s plochými hierarchiemi místo komplexně rozvětvených menu. Alternativou je hlasové ovládání.

Audi connect
Označení Audi connect zahrnuje veškeré aplikace a systémy, které síťově propojují vůz značky Audi s jeho majitelem, internetem, infrastrukturou a ostatními automobily. Audi i nadále zvětšuje svůj náskok v této oblasti techniky.

Připojení k internetu zajišťuje modul LTE/UMTS systému Audi connect, který umožňuje rychlost stahování dat až 100 Mbit/s. Cestující se mohou prostřednictvím integrovaného hotspotu Wi-Fi připojit k internetu s až osmi přenosnými zařízeními, na nichž mohou "surfovat po webu", sledovat multimediální soubory a vyřizovat elektronickou poštu. Pro řidiče jsou určeny na míru střižené služby z portfolia Audi connect. Mezi ně patří dopravní zpravodajství online, Google Earth a Google Street View, informace o parkovištích, ceny paliv a informace o letech a vlakových spojích. Nabídku Audi connect završují pozvánky na akce v příslušném městě (City Events), individuálně konfigurovatelné zpravodajství, cestovní informace, předpověď počasí a další služby.

Audi bude nabízet další nové služby v Evropě a brzy také v USA. Mezi ně patří nouzové volání, které zajistí po nehodě spojení s telefonním centrem Audi pro nouzové volání, dále asistenční služba online, která zavolá do servisního střediska Audi, a Audi service request, umožňující zákazníkům sjednat si termín servisní prohlídky.

Bezplatná aplikace Audi MMI connect přináší do vozu ještě více služeb, například Online Media Streaming, která nabízí přístup k předplaceným službám hudebních portálů Napster a Rhapsody a rozhlasovou službu Aupeo!. Pro majitele nových modelů Audi A4 a Audi Q7 nabízí aplikace Audi MMI connect dálkový přístup k vozidlu. Pomocí chytrého telefonu mohou zamknout nebo odemknout dveře, ovládat na přání dodávané nezávislé topení nebo zkontrolovat aktuální stav vozidla. Také si mohou nechat zobrazit polohu zaparkovaného vozu a dobu parkování. Modely Audi e-tron nabízejí ještě více funkcí - dálkové ovládání nabíjení akumulátoru a klimatizace a přístup k provozním údajům. Dálkové funkce aplikace lze aktivovat také chytrými hodinkami a od začátku roku 2016 i čtvrtou generací Apple TV.

Během pouhých několika měsíců bude na evropských trzích k dispozici Audi connect SIM pro nové modely Audi A4 a Audi Q7. Jedná se o trvale vloženou kartu SIM (e-SIM), která automaticky přináší do vozu služby Audi connect v celé Evropě a nevyžaduje aktivaci ze strany řidiče. Povoluje roaming po celé EU, protože kartu SIM lze podle potřeby automaticky nastavit na poskytovatele ve specifické zemi. Tím jsou eliminovány roamingové poplatky, specifické pro jednotlivé země, a rušivá potvrzení o roamingu.

Bez ohledu na to, jaké služby connect jsou integrovány, si mohou majitelé Audi zvolit doplňkové datové balíčky pro Audi connect SIM za výhodné sazby, aby mohli využívat Wi-Fi hotspot. I v tomto případě pokračuje přenos dat automaticky za fixní cenu i při překročení hranic, resp. při změně poskytovatelů.

Audi rozšíří v roce 2016 nabídku connect o první technologie "Car-to-X". Nové modely Audi se stanou v rámci služeb informování o semaforech a nebezpečích součástí skupinového získávání a sdílení dat. Poskytují informace o detekovaném omezení rychlosti jízdy a nebezpečných místech, např. o místech poruchy jiného vozidla nebo výskytu kluzké vozovky, serveru v cloudu prostřednictvím bezdrátové telefonní sítě. Server tato data shromažďuje, zpracovává a poskytuje je ostatním řidičům vozů Audi s příslušnou výbavou. Aktualizované informace jsou využívány také pro pravidelné aktualizace mapových podkladů navigačního systému MMI navigation plus, dostupné pro všechny vozy Audi.

Služba informování o semaforech propojí nové modely v USA prostřednictvím bezdrátové telefonní sítě s počítačem centrálního řízení dopravy, který ovládá semafory ve městě. Audi virtual cockpit na základě informací z tohoto systému doporučí řidiči rychlost, s níž projede nejbližší semafory na zelenou.

Informační a zábavní systémy
Strategie rozšiřovatelného elektronického systému, na níž je postavena modulární platforma pro informační a zábavní systémy, umožňuje Audi reagovat na krátké životní cykly spotřební elektroniky. Program PSCP (Progressive Semiconductor Program), založený v roce 2010, je pro budoucí inovace klíčový. Hlavními partnery v této oblasti jsou dodavatelé systémových komponentů. Inženýři Audi udržují přímý dialog také s výrobci polovodičů. Tento princip vede k vysoké hospodárnosti a efektivitě.

Jedním z komponentů informačních a zábavních systémů v současné výrobě je Audi phone box, který umožňuje uživatelům indukční nabíjení mobilních telefonů podle standardu Qi a zvyšuje kvalitu příjmu signálu. Nabídku komponentů završují audiosystémy s prostorovým zvukem značek Bose a Bang & Olufsen, jakož i systémy Audi smartphone interface a Audi tablet.

Strategie značky Audi v oblasti elektrifikace
Audi e-tron quattro concept, koncepční studie vystavená na veletrhu CES, je sportovní SUV s výhradně elektrickým pohonem. Maximální úroveň jízdní dynamiky a stability poskytují tři elektromotory s celkovým výkonem až 370 kW, které jsou součástí systému pohonu všech kol quattro a systému rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola. Akumulátor s kapacitou 95 kWh, uložený mezi nápravami v ideální poloze z hlediska těžiště, umožňuje dojezd více než 500 kilometrů. Audi e-tron quattro concept naznačuje podobu budoucího sériově vyráběného vozu, který bude uveden na trh v roce 2018.

Autonomní jízda
Studie Audi e-tron quattro concept je vybavena technologiemi pro autonomní jízdu, které Audi uvede do sériové výroby v blízké budoucnosti. Mezi ně patří funkce autonomní jízdy v dopravní koloně a autonomního parkování. Jejich přínosem je vyšší úroveň bezpečnosti, úspora času a zvýšení hospodárnosti, komfortu a praktičnosti. Systémy mohou být cenným příspěvkem k bezpečnosti silničního provozu, zejména v situacích, v nichž je řidič přetížen nebo nedostatečně vytížen.

Hlavní součástí budoucích systémů bude centrální řídicí jednotka asistenčních systémů s označením zFAS. Informace jsou průběžně získávány ze všech senzorů vozidla a zpracovávány v tomto kompaktním modulu. Patří mezi ně signály z kamer 3D, laserových skenerů a radarových a ultrazvukových senzorů. Vysoký výpočetní výkon řídicí jednotky zFAS umožňuje průběžné porovnávání dat senzorů vozidla s modelem situace na silnici.

Audi bude zejména v této oblasti těžit z vysoce aktuální mapové databáze HERE, kterou společnost AUDI AG získala společně s BMW Group a Daimler AG v prosinci 2015. Vozidla schopná autonomní jízdy budou muset v budoucnosti vycházet z nového zdroje dat s centimetrovou přesností. HERE získává data v reálném čase, což umožňuje vyhodnocovat všechny druhy změn a pohybů a rozpoznávat potenciální nebezpečí během extrémně krátké doby. Senzory vozidla budou navíc vysílat anonymní zpětné zprávy do cloudu v reálném čase - nejen o aktuální dopravní situaci, ale také o změnách, týkajících se např. stavu vozovky, objížděk nebo jiných událostí. HERE kromě toho slouží také jako databáze s informacemi o hotelích a obchodech, parkovacích místech a akcích. Je to ukázka, jak Audi vytváří "inteligenci hejna" s vysokou vypovídací hodnotou.

Inovace Audi v oblasti osvětlovací techniky
Audi udává tempo vývoje v oblasti automobilové osvětlovací techniky. Nejnovějšími inovacemi jsou technologie Matrix OLED a Matrix Laser, které budou zanedlouho zavedeny do sériové výroby.

Světlomety OLED otvírají novou dimenzi preciznosti a homogenity. Jako plochý zdroj světla mají vynikající předpoklady pro použití v zadních světlometech. Díky rozdělení do malých segmentů mohou být ovládány s vysokou variabilitou, a umožňují tak nové, dynamické řízení osvětlení - Audi nasadí technologii OLED v podobě technologie Matrix OLED.

Světlomety Matrix Laser osvětlují vozovku s novou úrovní preciznosti. Rozložení světelných paprsků rozdělených na mnoho drobných pixelů lze řídit s extrémní precizností. Vůz vybavený touto novou technologií je schopen vytvářet ideální osvětlení v jakékoli jízdní situaci. Světlomety Matrix Laser nabízejí nesmírné zvýšení bezpečnosti pro řidiče i všechny ostatní účastníky silničního provozu.

Audi VR experience
Audi je prvním výrobcem automobilů na světě, který vyvíjí vlastní software a hardware pro aplikace v oblasti virtuální reality - Audi VR experience. Zákazníci mohou použít brýle s virtuální realitou, aby se již u prodejce neuvěřitelně realisticky seznámili s vozem svých snů - v prostorovém zobrazení, s panoramatickými pohledy v rozsahu 360°, zvukovými efekty a všemi nabízenými prvky výbavy.

Audi Fit Driver
Projekt Audi Fit Driver se zaměřuje na tělesnou pohodu řidiče. Audi má vizi řidiče, který v cíli vystoupí ze svého vozu v odpočatějším stavu, než v jakém do vozu nastupoval. Nositelná elektronika - náramek nebo hodinky pro fitness - sleduje důležité zdravotní parametry, jako je tepová frekvence a teplota kůže. Senzory vozu je doplní informacemi o jízdním stylu, dechovou frekvenci a důležitá data o jízdních podmínkách, např. počasí nebo dopravní situaci. Z analýzy uvedeného souhrnu dat může vůz usuzovat na aktuální stav řidiče, např. zda je vystaven stresu, nebo je příliš unavený. Systémy vozidla následně přejdou do režimu činnosti, která zajistí odpočinek, posílení nebo dokonce ochranu řidiče.

Audi Fit Driver bude v další vývojové etapě zahrnovat také asistenční a bezpečnostní systémy, jakož i systémy pro autonomní jízdu - s funkcemi, které sahají až k autonomnímu zastavení v nouzové situaci včetně nouzového volání. Co se týče ochrany dat, platí obvyklá přísná pravidla značky Audi.