Audi novinky

„Technologie jako v závodním voze Formule E“

05.11.2020

Na sklonku léta stojí před budovou kompetenčního centra Audi pro motoristický sport ve městě Neuburg an der Donau téměř sériový supersportovní vůz RS e-tron GT, obklopený čtyřmi muži. Lucas di Grassi, jezdec týmu Audi Sport ABT Schaeffler ve Formuli E a mistr sezony 2016/17, diskutuje se třemi vývojáři modelu e-tron GT. Dennis Schmitz pracuje ve společnosti Audi, Jaan-Mattes Reiling zastupuje firmu Audi Sport GmbH a Christian Schröder je zaměstnancem vývojového partnera PSW, dceřiné společnosti Audi.

Lucas di Grassi je naprostým profesionálem - za volantem i mimo závodní okruhy. Rodilý Brazilec, který v současnosti žije v Monaku, jezdí pro Audi od roku 2012. V roce 2014 zvítězil v prvním závodě tehdy nové Formule E, o tři roky později následoval zisk titulu s týmem Audi Sport ABT Schaeffler. V uplynulých šesti letech stál di Grassi ve službách Audi 32krát na stupních vítězů, a je tak nejúspěšnějším jezdcem seriálu závodů pro elektricky poháněné monoposty.

Úvahy tohoto profesionálního jezdce však sahají daleko za hranice motoristického sportu. Lucas di Grassi je mezinárodním ambasadorem OSN pro čistý vzduch - podle něj patří technologické inovace a trvale udržitelná ochrana klimatu s naprostou samozřejmostí k sobě. Fanoušek techniky z Monaka se samozřejmě velmi zajímá i o projekt nového elektromobilu Audi s označením e-tron GT. V Neuburgu má příležitost řídit výhradně elektricky poháněný prototyp modelu RS na testovacím okruhu. Pro vývojáře Schmitze, Reilinga a Schrödera je to hodina pravdy. Dosáhne téměř sériový vůz RS e-tron GT v hodnocení závodního jezdce cílů, o které usilovali?


Schmitz: Tak, Lucasi, jaké jsou tvoje poznatky po prvních pěti kolech?

Di Grassi: Tento vůz je radost řídit! Takové gran turismo je samozřejmě něco úplně jiného než závodní vůz. Ale přesto je tu mnoho paralel, mimořádně intenzivní zrychlení, které je stejně jako u nás plně dostupné po dlouhou dobu. Z nuly na sto za výrazně méně než čtyři sekundy, a to i v pátém kole - jak jste toho dosáhli?

Schröder: Víš přece, že pro opakované poskytování vysokých výkonů je nezbytné efektivně řízené chlazení. V modelu e-tron GT máme dva okruhy pro kapalinové chlazení technických komponentů, které pracují s různou úrovní teploty. Chladnější okruh temperuje vysokonapěťovou sadu akumulátorů, teplejší má na starosti elektromotory a výkonovou elektroniku. K tomu je vůz vybaven ještě okruhy pro chlazení a vyhřívání interiéru. Tyto okruhy tvůj závodní vůz pravděpodobně nemá.

Schmitz: Tyto čtyři okruhy můžeme pomocí ventilů variabilně vzájemně propojovat a oddělovat. Pro interiér tak můžeme využívat například funkci velmi účinného tepelného čerpadla. Nejvyšší požadavky jsou však kladeny bezesporu na chlazení vysokonapěťových komponentů při vysokém zatížení a na chlazení akumulátorů při jejich rychlém nabíjení stejnosměrným proudem. Dosahujeme zde ostatně výkonu 270 kW, při němž se uvolňuje hodně tepla.

Di Grassi: Ve Formuli E je to dokonce ještě extrémnější. Akumulátory při nabíjení aktivně ochlazujeme suchým ledem pod teplotu okolí, abychom pro závod získali větší teplotní odolnost systému. Neustálými změnami mezi maximálním zatížením a rekuperací totiž systém pohonu extrémně namáháme, což samozřejmě zahřívá akumulátory a spotřebovává energii. Čím extrémnější jsou podmínky, tím více musím dbát na hospodárnost a rozdělit si zásobu elektrické energie tak, abych měl v posledních kolech k dispozici ještě dostatek výkonu.

Reiling: Předvídání je důležité i pro nás, ovšem na jiné úrovni. Využíváme speciální funkci, aby mohli řidiči na cestách nabíjet nejvyšším možným výkonem. Pokud jede vůz po delší trase se zapnutou navigací, předkládá plánovač tras e-tron řidiči návrhy míst pro nabíjení. Přibližně půl hodiny před příjezdem k vybranému nabíjecímu stojanu začne systém řízení provozní teploty vhodně temperovat akumulátory v souladu s jejich stavem nabití a výkonem nabíjecího stojanu.

Model Audi e-tron GT absolvoval neobvykle krátký vývojový proces. Definitivní design byl schválen velmi brzy. Důvodem je i to, že vývojové oddělení Audi dalekosáhle nahradilo fyzické modely virtuálními. Vývojový proces byl velmi štíhlý. Rozhodnutí se přijímala rychle, komunikační cesty byly krátké. Důležité fáze vývoje převzala společnost PSW pod vedením Audi. Společnost Audi Sport GmbH měla na starosti nastavení podvozku - a za výsledek dostala od Lucase di Grassiho velkou pochvalu.

Di Grassi: Co se mi mimořádně líbí, je ovladatelnost. Říkáte, že tento vůz musí jako gran turismo nabízet také dobrý komfort. To pro mě jako závodního jezdce nemá velký význam. Ale adheze a preciznost, s níž vůz projíždí zatáčkou - to na mě udělalo silný dojem.

Reiling: Díky Lucasi, to mě těší! Při vývoji jsme se snažili vytvořit ze všech silných stránek harmonický celek na nejvyšší úrovni. A v oblasti techniky jsme mohli využít maximum realizovatelného. Například tříkomorové vzduchové pružiny, které zde používáme, jsou nonplusultra ve své oblasti. Umožňují měkké základní odpružení, poskytují nám velkou volnost při nastavení a mohou měnit světlou výšku karoserie. Především však perfektně spolupracují s elektronicky řízenými tlumiči. Oba systémy podléhají centrální řídicí jednotce podvozku a jejich charakteristiku lze v několika módech měnit prostřednictvím voliče jízdních režimů Audi drive select. Pro tebe jsme samozřejmě nastavili nejostřejší program.

Schmitz: Naši zákazníci mohou pro model e-tron GT obdržet prakticky veškeré nejmodernější technologie, které jsou dnes k dispozici. Mezi ně patří i řízení všech kol, u něhož se natáčejí také zadní kola - v opačném směru v nízkých rychlostech pro zvýšení dynamiky, ve stejném směru ve vyšších rychlostech kvůli stabilitě. Řízení přední nápravy je sportovně strmé, ale ne přehnaně. I to je typické pro naši filozofii gran turismo.

Di Grassi: A RS e-tron GT Prototyp velmi dobře brzdí - intenzivně a s precizním ovládáním. Ani to určitě nebylo u tak velkého elektromobilu úplně snadné vyvinout…

Schröder: Však jsi také řídil téměř sériový model RS s keramickými brzdovými kotouči vyztuženými uhlíkovými vlákny - i ty patří k tomu nejlepšímu, co existuje. Sériově má e-tron GT ocelové kotouče, na přání se dodávají kotouče s povrchovou vrstvou z karbidu wolframu, která optimalizuje brzdné výkony. A vůz jsme postavili na pravděpodobně nejkrásnější kola, která kdy značka Audi nabízela. Nejvíce mě fascinují velká 21" kola díky jejich skvělému designu a náročné výrobě. Nejlepší aerodynamiku mají 20" kola, zatímco 19" kola na přední nápravě se mohou pochlubit hmotností pouhých 12,5 kilogramu na každé straně. To je opravdu přínosné pro ovladatelnost, ale i pro spotřebu energie a dojezd.

Spotřeba elektrické energie - to je téma, které Lucase di Grassiho vždy zajímá. A to nejen v jeho roli závodního jezdce ve Formuli E, ale i průkopníka ochrany klimatu prostřednictvím inovací. Zde vyznává stejnou filozofii jako AUDI AG: Elektromobilita je správnou cestou do budoucnosti trvale udržitelné mobility - pokud používaná elektrická energie pochází z obnovitelných zdrojů. Di Grassi je ambasadorem OSN pro čistý vzduch, v Brazílii prosazuje jako podnikatel nové technologie. Ve svém rodném městě São Paulo založil technologický kongres "Zero Summit".

Di Grassi: Na začátku uplynulého desetiletí jsem pomáhal s rozvojem Formule E, protože mi bylo jasné, že elektromobily jsou budoucností - na silnicích i závodních okruzích. A s pokračujícím vývojem se to stále více potvrzuje.

Reiling: Už několik let přece prožíváme společné úspěchy. V roce 2017 jsme jako první německý výrobce oficiálně vstoupili do Formule E, abychom ukázali, jak dynamická, fascinující a emocionální může být elektrická jízda.

Schmitz: Z motoristického sportu profituje také vývoj našich sériových vozidel, a tam chceme být na špičce transformace. Audi uvede do roku 2025 na trh 30 nových elektromobilů a externě nabíjitelných hybridních modelů, a přitom elektrifikuje všechny své modelové řady. Samozřejmě je jasné, že elektromobilita je opravdu trvale udržitelná pouze s čistou elektrickou energií. Trvalá udržitelnost je naší ambicí a současně absolutní nutností pro naše další úspěchy.

Schröder: Lucasi, hodně cestuješ po světě a znáš ekologické problémy i na ostatních kontinentech. V roce 2019 jsi byl OSN vyslán do Nového Dillí, kde jsi natočil dokumentární film "The Race for Clean Air". O co v něm šlo?

Di Grassi: Chtěl jsem předložit určitou myšlenku, která nám všem dodá odvahu. Nové Dillí je jedním z měst s největším znečištěním ovzduší - a pokud se tam naleznou a realizují řešení pro lepší ochranu životního prostředí, pak je to možné všude. Jsem pevně přesvědčen o tom, že trvalá udržitelnost musí být založena na technologiích a inovacích. Trvale udržitelná řešení se prosadí pouze tehdy, když nebudou kompromisem, ale zlepšením.


Pět citátů, jejichž autorem je Julius Seebach, ředitel společnosti Audi Sport

"Audi Sport symbolizuje vysoké výkony: v motoristickém sportu i na silnicích. V supersportovním segmentu sázíme na jasnou strategii elektrifikace. Téměř sériové Audi RS e-tron GT je sportovním a technologickým vrcholem elektrické ofenzivy Audi."

"Elektrifikace zajišťuje našemu portfoliu perspektivu do budoucna a naše zákazníky nadchne! Audi e-tron GT je velmi emocionálním vývěsným štítem značky a základem našeho prvního zcela elektricky poháněného supersportovního modelu."

"Téměř sériový model Audi RS e-tron GT je pro nás milníkem. Je vstupem do světa elektromobilů RS a jasným potvrzením našeho úsilí o dosažení emisních cílů pro ochranu klimatu."

"Modely RS jsou nejsportovnějšími a nejemocionálnějšími modely značky Audi. Nabízejí vždy nejvýkonnější motor, nejvyšší dynamiku a největší potěšení z jízdy - a to vše s maximální praktičností pro každodenní provoz. RS e-tron GT Prototyp přenáší tento mimořádný charakter do elektrické éry. Je to revoluce v supersportovním segmentu."

"Téměř sériový model Audi RS e-tron GT je pro nás ve společnosti Audi Sport vstupem do světa elektromobilů RS. Současně s ním plníme také náš slib, že budeme uvádět na trh budoucí modely RS nedlouho po výchozím modelu. Vysoké výkony tak podávají nejen naše produkty, ale i náš tým!"