Audi Q4 e-tron concept

Na Ženevském autosalonu 2019 představila automobilka Audi další ukázku automobilu s čistě elektrickým pohonem: koncepční vůz Audi Q4 e-tron představuje kompaktní čtyřdveřové SUV o délce 4,59 m, na němž je na první pohled patrná jeho příslušnost do rodiny Audi e-tron.

Pohon koncepčního vozu Audi Q4 e-tron je zajišťován dvěma elektromotory o maximálním výkonu 225 kW, přičemž je hnací síla přenášena na silnici prostřednictvím pohonu všech kol quattro. Díky vynikající trakci zrychlí tento vůz z 0 na 100 km/h během pouhých 6,3 sekund. V akceleraci může pokračovat i dále až do elektronicky omezené maximální rychlosti 180 km/h. Téměř celou oblast pod podlahou zabírá mezi přední a zadní nápravou velkoformátová soustava akumulátorů o kapacitě 82 kWh. Maximální dojezd vozu může dle metodiky WLTP přesahovat 450 km, což nastavuje nový standard pro danou třídu. Konstrukce koncepčního vozu Audi Q4 e-tron vychází z modulární platformy MEB pro elektromobily, která v budoucnu nalezne v rámci koncernu Volkswagen uplatnění v mnoha elektromobilech kompaktní až vyšší střední třídy.

Modulární elektrifikovaná platforma nabízí široké portfolio variant pohonu a výkonových úrovní. Koncepční vůz Audi Q4 e-tron v tomto směru představuje výkonnou variantu s plně elektrickým pohonem, v rámci níž je přední a zadní náprava poháněna vždy jedním elektromotorem, čímž vzniká pohon všech kol quattro. Mezi nápravami není žádné mechanické spojení a o optimální koordinaci se při distribuci točivého momentu stará elektronický řídící systém reagující na změnu situace během zlomku sekundy. Díky tomu toto elektrické SUV nabízí bez ohledu na povětrnostní podmínky a stav vozovky optimální trakci.

Kompaktní exteriér...

Koncepční vůz Audi Q4 e-tron se při své délce 4,59 metru, šířce 1,90 metru a výšce 1,61 metru řadí do horní třetiny kompaktní třídy. Jeho rozměry mu propůjčují hbitost při manévrování, čímž se rozšiřuje sféra jeho působnosti i na město, takže lze říct, že se jedná o opravdu všestranné SUV. V kontrastu k tomu je zde rozvor 2,77 metru, který vůz staví z hlediska vnitřního prostoru alespoň o jednu třídu výše.

Fascinující charakter vize e-tron se promítá i do vzhledu vozu. Koncepční vůz Audi Q4 e-tron představuje dech beroucí elektrické vozidlo, které zaujme svým mimořádně sportovním profilem, širokými proporcemi a plochou zadní linií. Mezi další zvýrazňující prvky patří podsvícené kruhy Audi a virtuální vnější zpětná zrcátka. Jedná se o vůz, z jehož vzhledu vyzařují síla i elegance.

...velkorysý interiér

Pocit velkorysé prostornosti kabiny je podtržen barevným provedením interiéru. Horní části kabiny dominují teplé světlé tóny, s nimiž perfektně kontrastují tmavé koberečky a podlaha. Polstrování stropu, střešních sloupků a horní části prahů dveří je stejně jako palubní deska potaženo textilním materiálem z mikrovlákna v bílém nebo béžovém odstínu. Pro Audi Q4 e-tron je jednou z nejvyšších priorit udržitelnost, která se zde v žádném případě neomezuje pouze na elektrický pohon: například povrch podlahy je vyroben z recyklovaných materiálů. Namísto chromovaných dekorativních rámečků zde najdete povrchy opatřené několika vrstvami vysoce kvalitního laku. Lakované mléčné akrylátové sklo na ozdobných prvcích vytváří intenzivní dojem hloubky. Čtyři sedadla s integrovanými opěrkami hlavy jsou čalouněna na dotek příjemnou Alcantarou, která je zpracována v kvalitě ruční výroby. O kvalitě svědčí mimo jiné také dvojité prošití silnou přízí. 

 

Za volantem je umístěna přístrojová deska Audi Virtual Cockpit zobrazující nejdůležitější informace o jízdě (například rychlost jízdy), úroveň nabití akumulátoru a navigační data. Novinkou je velkoformátový head-up displej s funkcí rozšířené reality, která dokáže přímo na silnici promítat důležité informace, jako jsou například šipky upozorňující na odbočení.

Jasné Audi, jasný model e-tron

Exteriér

Koncepční vůz Q4 e-tron lze díky jednodílné masce chladiče Singleframe na první pohled identifikovat jako model Audi. Na druhý pohled pak lehce rozpoznáte, že se jedná o model Audi s pohonem e-tron: stejně jako první sériově vyráběný plně elektrický model Audi je i Audi Q4 e-tron Audi namísto klasické mřížky masky chladiče opatřeno strukturovaným uzavřeným krytem zasazeným v téměř svislém osmiúhelníkovém rámu. O přívod vzduchu se starají masivní vstupy sání vzduchu, které se otevírají pod čelními světlomety Audi Matrix LED a sahají až k okrajům předního nárazníku.

Dalším charakteristickým prvkem značky Audi jsou výrazně modelované lemy blatníků všech čtyř kol, které se již staly klasickým designovým prvkem Audi. V případě Audi Q4 e-tron se jedná o důrazně organické plochy, které ladně navazují na okolní křivky a zboku propůjčují vozu charakteristický vzhled. Oproti tomu je zde zvýraznění oblasti prahů mezi nápravami, kde je uložena sada akumulátorů představující centrální zdroj síly tohoto SUV, což je typický prvek rodiny e-tron. O výkonovém potenciálu Audi Q4 e-tron nenechají nikoho pochybovat velká 22" kola. K dynamickému vzhledu vozu silně přispívá střešní linie, která diskrétně klesá směrem k zádi.

V zadní části Audi Q4 e-tron concept na první pohled zaujme široký světelný pás, který vzájemně spojuje koncová světla se světelným podpisem e-tron. Jedná se o další typický prvek řady Audi e-tron: vnitřní dělení koncových světel s výraznými šípovitými segmenty prozrazuje inspiraci větším bratrem.

V neposlední řadě je třeba zmínit lak v modrém odstínu "Solar Sky", jehož vzhled se mění v závislosti na úhlu a intenzitě dopadajícího světla. Tento lak představuje udržitelnou inovaci, která je výhodná hned ve dvou ohledech: barva, která byla vyvinuta speciálně pro Audi Q4 e-tron concept, se vyrábí ekologicky, přičemž účinně odráží krátkovlnnou část slunečního světla a je uzavřena pro infračervené spektrum. Díky tomu dochází k menšímu zahřívání povrchu karoserie a následně také interiéru. To na jedné straně přispívá k subjektivně vyššímu komfortu posádky a na druhé straně se snižuje spotřeba energie nutné pro zajištění chodu klimatizace, díky čemuž není v letních měsících nebo v teplých dnech nutné kabinu tolik ochlazovat. Na to navazuje prodloužení dojezdu vozu a zlepšení globální bilance uhlíkové stopy Audi Q4 e-tron concept.