-
Vyhledávání
Audi přináší novou definici osvětlení, které utváří image značky a nabízí nekompromisní funkčnost
08.12.2020
Audi vstupuje do nové dimenze automobilové osvětlovací techniky. Osvětlení
vozidel v silniční dopravě původně sloužilo především bezpečnosti všech účastníků
silničního provozu. Digitalizace světlometů a zadních sdružených svítilen přináší
dosud nevídané perspektivy. Světlo se stává médiem pro komunikaci a interakci s
okolím, individualizuje design a nabízí zákazníkům nové možnosti, jak si
přizpůsobit vůz vlastním požadavkům.
Zkrácená verze níže, plné znění v příloze.
Foto v tiskové kvalitě, videa a další animace ke stažení:
zde
Technika světlometů se dočkala obrovského vývojového skoku. Vývoj od halogenových
žárovek přes xenonové světlomety až po techniku LED přitom trval méně než dvě
desetiletí. Nové technické milníky přinesly zákazníkům zřetelnou přidanou hodnotu.
Neustále zdokonalované osvětlení vozů Audi poskytovalo řidičům stále lepší
viditelnost. Ale nejen to. Osvětlení ve všech obdobích také definovalo tvář
příslušných modelů Audi. A nad rámec toho rozšiřovalo užitné vlastnosti, oceňované
v každodenním provozu, o komunikační a estetickou dimenzi.
Se zaváděním nových zdrojů světla se zlepšovalo nejen osvětlení vozovky, ale také
energetická hospodárnost. Digitalizace nyní přináší další inovace a otvírá zcela
nové možnosti v oblasti designu. Světlo získává inteligenci. Automobil komunikuje
se svým okolím pomocí světelných signálů. Již v roce 2003 nabízel tehdejší model A8
adaptivní světlomety (adaptive light) s dynamickým systémem automatického
nastavování výšky světelného paprsku. V roce 2010 byl systém rozšířen o přední
kameru na čelním okně, která rozpoznávala ostatní účastníky silničního provozu. O
dva roky později potvrdila značka svou inovační sílu a roli průkopníka modelem R8.
Jeho dynamické ukazatele směru, u nichž lze signalizovanou změnu směru jízdy
rozpoznat i periferním viděním, představují dodnes zásadní zvýšení bezpečnosti. Po
premiéře v modelu R8 LMX představila značka Audi v roce 2017 světlomety s
technologií HD Matrix LED doplněné o přídavná laserová dálková světla v luxusní
limuzíně A8. Jednalo se o světovou inovaci ve velkosériové výrobě. Prémiový výrobce
nyní digitalizuje světlomety Matrix LED a rozšiřuje rozmanitost funkcí. Digitální
zadní sdružené svítilny OLED nového modelu Q5 otvírají od letošního roku bránu ke
komunikaci "Car-to-X", tedy ke komunikaci automobilu se svým okolím, a poprvé
umožňují zákazníkům vybírat si při konfiguraci svého vozidla různé designy
koncových světel.
Audi inteligentně osvětluje vozovku, ale současně také propůjčuje svým modelům
nezaměnitelný charakter výrazným světelným designem a dynamickými světelnými
inscenacemi. Již dnes si mohou zákazníci na přání objednávat v závislosti na modelu
různé světelné designy a další možnosti pro odlišení budou následovat. Světlu
dodávají emocionální náboj dynamické ukazatele směru nebo efektní inscenace funkcí
"Leaving Home" a "Coming Home" při odemykání, resp. zamykání vozidla. S budoucí
osvětlovací technikou bude jízda ještě bezpečnější, individualita každého modelu
ještě zřetelnější a komunikace s okolím ještě efektivnější.
Osvětlovací technika
Od žárovky po digitální high-tech: Světelné roky pokroku se značkou
Audi
Halogenové žárovky umožnily uskutečnit první technická vylepšení, která ovlivnila i
vzhled automobilů. Designéři mohli díky světlometům s volnou plochou v osmdesátých
letech a s čirými krycími skly na konci devadesátých let stále výrazněji utvářet
tváře modelů Audi prostřednictvím osvětlení. Xenonové světlomety druhé generace v
modelu Audi A8 z roku 1994 a otočné osvětlovací moduly od roku 2003 byly vývojovými
skoky, které pozvedly kvalitu osvětlení a zkušenosti zákazníků na novou úroveň.
Značka Audi využila v roce 2008 zavedenou technologii osvětlení LED k opravdovému
kvantovému skoku. Tato technika nahradila do té doby nesegmentované a nedělitelné
osvětlovací jednotky. Účinností, dosahem a kvalitou osvětlení vozovky přitom
výrazně překonávala dosavadní světlomety. Kromě tohoto technického pokroku poskytly
elektroluminiscenční diody mnohem větší tvůrčí svobodu při návrhu designu
osvětlení. Světlo jako designérský prvek začalo hrát mnohem významnější roli. Další
rozšíření perspektiv přinesla segmentace u světlometů Matrix LED a digitalizace.
Světla vozů Audi již neslouží pouze osvětlení, ale vytvářejí pro zákazníky nové
zážitky tím, že poprvé umožňují komunikaci s okolím včetně společenské interakce a
zákazníkovi poskytují výběr rozmanitých světelných designů.
Technika světlometů: Pohled dopředu
Značka Audi použila elektroluminiscenční diody poprvé v roce 2004 ve světlech LED
pro denní svícení modelu Audi A8. Diody vydávající světlo jsou polovodiče, které
dokážou elektrickou energii přeměňovat přímo na světlo, a činí tak s mimořádnou
účinností. Jejich spotřeba elektrické energie je nízká, světelný výkon naopak
vysoký. V roce 2008 následovaly první světlomety LED pro všechny osvětlovací funkce
v modelu Audi R8. Dnes mají všechny modelové řady - až na základní verzi Audi A1 -
světlomety s technikou LED v sériové výbavě. V roce 2013 obdržela značka Audi jako
první výrobce automobilů certifikát Evropské unie, který označuje využití techniky
LED za ekologickou inovaci.
Elektroluminiscenční diody jsou dodnes základem techniky světlometů. Zatímco
konvenční asistent dálkových světel automaticky zapíná nebo vypíná tuto funkci na
základě rozpoznávání vozidel vpředu, připravily světlomety Matrix LED v roce 2013 v
modelu Audi A8 půdu pro další zdokonalení této asistenční funkce. U dálkových
světel lze 25 jednotlivých diod LED samostatně zapínat nebo vypínat, případně i
ztlumit. Tehdejší i současné osvětlovací systémy s vysokou precizností sledují
kamerou ostatní účastníky silničního provozu, zabraňují oslňování vypínáním
jednotlivých diod, a přesto vždy zajišťují jasné osvětlení vozovky. Systém při
reakcích na příslušné jízdní situace vychází také z dat navigačního systému a
prediktivně mění rozložení světla podle dat o průběhu trasy. U inteligentních
natáčecích světlometů se kužel světla posouvá směrem do zatáčky již při otočení
volantu.
Dosah světlometů zdvojnásobilo použití laserového světla v přídavných dálkových
světlometech, které se poprvé objevily v roce 2014 ve výbavě limitované edice Audi
R8 LMX. Kombinací nejnovějších inovací se v roce 2017 pochlubil model A8. Jeho
zadní sdružené svítilny s technologií OLED a světlomety HD Matrix LED s dodatečnými
dálkovými světly Audi laser light představovaly nové měřítko na trhu. Každý
světlomet přitom zahrnoval dvakrát 16 malých, samostatně regulovatelných
elektroluminiscenčních diod, které umožňují vytvářet mnohořádková dálková světla
Matrix LED. Systém nabízí funkce osvětlování zatáček, městských ulic a dálnice s
nejvyšší precizností a dálková světla zdokonaluje ještě přesnějším odcloňováním
ostatních účastníků silničního provozu. Laserová dálková světla se zapínají od 70
km/h a bodově osvětlují prostor před vozem do vzdálenosti až 600 metrů.
V roce 2019 oslavily v modelu Audi e-tron, prvním elektromobilu značky, premiéru
světlomety Digital Matrix LED s mikrozrcadlovým zařízením DMD (Digital Micromirror
Device). Značce Audi se tím znovu podařilo zavést do velkosériové výroby světovou
inovaci v oblasti tlumených a dálkových světel. Poprvé přitom v automobilu použila
techniku DMD známou z videoprojektorů. Jejím základem je malý čip, který zahrnuje
1,3 milionu mikrozrcadel s délkou hrany pouhých několik setin milimetru. Jednotlivá
zrcadla lze naklápět až 5000krát za sekundu pomocí elektrostatických polí. V
závislosti na poloze je soustředěný svazek světla ze tří vysokovýkonných LED
přiváděn na čip DMD prostřednictvím speciálně vypočtené optické soustavy a
reflektoru s volnou plochou. Odtud směřuje světlo buď optickou soustavou na
vozovku, nebo je blokováno clonou. Díky tomu lze realizovat hned tři inovace s
velkými praktickými přínosy pro zákazníky. Nad rámec známých, ale ještě precizněji
realizovaných funkcí, dokáže tato technika na dálnicích promítat před vozidlo
doslova "světelný koberec". Toto výrazné osvětlení vlastního jízdního pruhu se při
změně jízdního pruhu dynamicky rozšiřuje, čímž se zvyšuje bezpečnost silničního
provozu. Druhou inovací je orientační světlo, které usnadňuje udržování vozu v
jízdním pruhu především na zúžených úsecích. Řidiči je zobrazována poloha vozidla v
jízdním pruhu výraznými pruhy světla. Třetí novinkou je označovací světlo, které
lze využívat ve spojení s asistentem nočního vidění, dodávaným na přání. Systém
rozpozná chodce v blízkosti vozovky a upozorní na něj řidiče precizním kuželem
světla.
Technika zadních sdružených svítilen: Vývoj od signální funkce k
displeji
Podobně jako v případě světlometů probíhá u značky Audi také razantní vývoj zadních
sdružených svítilen. V roce 2011 propůjčily diody LED zadním svítilnám modelu Audi
A6 novou vizuální homogenitu a zvýšily hospodárnost osvětlovací techniky. Z toho
profitují také ostatní účastníci silniční dopravy. Brzdová světla LED se rozsvěcují
bez prodlevy, a tím o dvě desetiny sekundy dříve než žárovky. Řidič vzadu jedoucího
vozidla může díky tomu reagovat rychleji. Při jízdě rychlostí 100 km/h se tím
prodlužuje dráha, na které může následující vozidlo brzdit, o téměř šest metrů. V
roce 2012 byla výbava modelu Audi R8 rozšířena o dynamické ukazatele směru. Tato
průkopnická funkce, na jejíž realizaci značka Audi úzce spolupracovala s
homologačními institucemi, se již stala standardem. Především z větší vzdálenosti a
za tmy je záměr změny směru pro vzadu jedoucí řidiče díky pohybu světla ještě
snadněji rozpoznatelný.
V roce 2016 začala nová éra zadními sdruženými svítilnami OLED modelu Audi TT RS.
Světlo elektroluminiscenčních diod, vyrobených z organického materiálu, je
maximálně homogenní a precizní. Zdroje světla OLED jsou ultra tenké plochy, které
vydávají světlo a nevyžadují reflektory. Tato technika je hospodárná, lehká a
vizuálně působivá. V roce 2020 digitalizovala značka Audi jako první výrobce i
zadní svítilny a vytvořila z nich displej, který otvírá nové perspektivy pro
design, individualizaci a bezpečnost. Díky zvýšené segmentaci digitálních diod OLED
na současných 18 segmentů v každé svítilně lze poprvé realizovat různé designy
koncových světel. Zákazníci si při koupi modelu Q5 mohou vybírat mezi třemi
podobami koncových světel. Nezávisle na tom lze pro režim "dynamic" v systému
řízení jízdní dynamiky Audi drive select nastavit mimořádně sportovní světelný
design. Rozpoznávání přiblížení kromě toho zvyšuje bezpečnost silničního provozu.
Pokud se jiný účastník silničního provozu přiblíží zezadu ke stojícímu modelu Q5 na
méně než dva metry, aktivují se všechny segmenty OLED. Viditelná plocha se tím
zvětší a ostatní účastníci silničního provozu ji mohou lépe vnímat. Pomocí jediného
hardwaru lze v tomto případě vytvořit pět různých vzhledů.
Zážitky pro smysly: Design, charakteristické světlo a
dynamika
Zapnuto nebo vypnuto - takové byly možnosti nastavení obrysových, tlumených a
dálkových světel v analogové éře. Funkce, které přesahovaly rámec cíle "vidět a být
viděn", prakticky neexistovaly. Až do osmdesátých let byly pro světelný design
vytyčeny úzké hranice. Stále menší zdroje světla však vytvořily předpoklady pro
individuálnější a výraznější design. Halogenové žárovky umožnily realizaci
světlometů s volnou plochou. Čirá krycí skla od konce devadesátých let a malé
xenonové zdroje světla propůjčily světlometům vozů Audi vzhled podobný zorničkám.
Tato technika umožnila vytvářet světlomety kompaktnějších rozměrů s efektivnějším
uspořádáním jednotlivých dílů. Poprvé se v oblasti světlometů nabízely různé prvky
výbavy na přání pro individualizaci vozidla, která spolu s technickým pokrokem
umocnila prémiový charakter značky.
Segmentace a modularizace poskytuje při návrhu designu vozidla mimořádnou tvůrčí
svobodu a podporuje novou kreativitu v oblastech světelného designu a světelných
animací. V kombinaci s digitalizací vznikly nové funkce, například v podobě
charakteristického světelného designu nebo dynamických světelných inscenací. Pro
Audi je typické, že jsou veškeré charakteristické světelné designy absolutně
precizní a homogenní. Jejich výrazné horizontální linie a ozdobné prvky na vnějších
okrajích umocňují šířku vozidla. Tyto segmenty ve svém souhrnu vytvářejí ucelené
těleso. Vozidlo díky tomu působí na vozovce vizuálně širším a stabilnějším
dojmem.
Stylistické inovace a zážitky pro zákazníky jsou vždy úzce spojeny s maximální
funkčností a značnými praktickými přínosy. Světla LED pro denní svícení definují
tvář vozů Audi od roku 2004, ale současně zlepšují jejich viditelnost. Současné
Audi A3 je první modelovou řadou, jejíž světlomety Matrix LED umožňují vytvářet
pomocí jednoho hardwaru specifická světla pro denní svícení v závislosti na
variantě a stupni výbavy.
Nové zážitky poskytují zákazníkům dynamické světelné inscenace funkcí "Leaving
Home" a "Coming Home" v modelech Audi A7 Sportback a A8. Tyto funkce se aktivují
při odemknutí a uzamknutí vozu. Digitální světlomety Matrix LED s technikou DMD v
modelu Audi e-tron mají rozšířenou nabídku světelných inscenací, která zahrnuje již
pět různých uvítacích scénářů. Projekce se mohou promítat na stěnu nebo podlahu.
Audi je díky této rozmanitosti a inovační síle i nadále globálně vedoucí značkou v
oblasti osvětlovací techniky. Současně svůj "Náskok díky technice" také viditelně
ukazuje charakteristickým světelným designem a dynamickými světelnými
inscenacemi.
Mnohostrannost a orientace na budoucnost: Bezpečnost, komunikace a
interakce
Světlo je u značky Audi symbolem symbiózy techniky, designu, bezpečnosti a zážitků
pro zákazníky. Síťové propojení je přitom zdrojem inteligence. Svítilny se
proměňují v displeje, z dřívějších jednorozměrných signálních a výstražných funkcí
vznikne v budoucnosti mnohostranná komunikace s okolním světem.
Již dnes se v rámci modelových řad prosazuje rozmanitost variant díky libovolně
volitelným, digitálním, charakteristickým světelným designům s jednotným hardwarem,
ať se jedná o příď, nebo záď. V budoucnosti si bude moci majitel měnit
prostřednictvím MMI charakteristický světelný design z široké nabídky variant, nebo
si dokonce navrhovat vlastní individuální designy. Majitelé modelu Audi e-tron mají
již dnes možnost objednávat prostřednictvím aplikace myAudi App dodatečné
osvětlovací funkce i po zakoupení vozu - kdykoli a zcela flexibilně. Další modely
budou následovat.
Digitální světlomety Matrix LED s technikou DMD nabízejí už v současnosti projekce
pro snadné řízení vozu v jízdním pruhu a orientaci, které snižují zatížení řidiče a
přispívají k prevenci nehod. V budoucnosti mohou další nápady na základě této
technologie zlepšovat pozornost řidiče a zvyšovat vzájemnou ohleduplnost mezi
účastníky silničního provozu.
Od roku 2020 je realitou také komunikace "Car-to-X" realizovaná zadními sdruženými
svítilnami. Jedná se o funkci rozpoznávání přiblížení jiného účastníka silničního
provozu k modelu Audi Q5. Audi přesouvá pozornost na člověka a digitálními zadními
sdruženými svítilnami OLED vstupuje do nové éry. Vývoj vytváří ze zadních svítilen
zobrazovací médium, které bude v dalších vývojových stupních možné rozšiřovat o
mnohostranné funkce. Digitální svítilny OLED budou mít ve střednědobém časovém
horizontu více než 60 segmentů, a to se samostatným ovládáním a možností cílené
aktivace. Kromě rozmanité individualizace světelného designu budou digitální
svítilny OLED například schopné s předstihem upozorňovat ostatní účastníky
silničního provozu na lokální nebezpečí v podobě náledí nebo konce dopravní
kolony.
Pro ještě vzdálenější budoucnost pracuje Audi na flexibilních digitálních diodách
OLED. Místo podkladového materiálu, který má sice tloušťku pouhých cca 0,7
milimetru, ale je nepoddajný, se zde budou moci využívat pružné substráty z tenkého
skla nebo plastových či kovových fólií, které lze ohýbat jedním nebo vícero směry.
Tato nová možnost poskytuje větší tvůrčí svobodu při návrhu designu zadních
sdružených svítilen. Základní vlastnosti této technologie zůstávají přitom
zachovány, stejně jako nízká hmotnost dosud dvourozměrných displejů OLED. Poprvé
bude moci vytvořené světlo zářit trojrozměrně. Flexibilní digitální diody OLED
usnadní začlenění "zobrazovací plochy" až do bočních stěn vozidla. Tím se znovu
zřetelně zvětší využitelná oblast pro individualizaci světelného designu a
komunikaci s okolím.