-
Vyhledávání
Audi e-tron GT concept
Na podzim roku 2018 představila automobilka Audi na Losangeleském autosalonu novou ikonu značky Audi. V rámci svého debutu zde čtyřdveřové koncepční kupé Audi e-tron GT jasně nastínilo, kam bude směřovat expanze rodiny plně elektrických vozů e-tron. Produkční model bude představen v prvním čtvrtletí roku 2021.
Výkon v číslech*
Maximální výkon
434
KW
Maximální rychlost (elektronicky omezená)
240
km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h
3,5
s
Design a karoserie vyvinuté v aerodynamickém tunelu
Design klasických vozů typu "gran turismo" je charakteristický plochým profilem, širokými proporcemi a dlouhým rozvorem kol. Jedná se o vlastnosti, které se promítají i do koncepčního vozu Audi e-tron GT concept, který je dlouhý 4,96 m, široký 1,96 m a vysoký 1,38 m. Mimo to se může pochlubit také nízkou hmotností, které bylo dosaženo díky kombinaci střechy z karbonového kompozitu a celé řady lehkých hliníkových dílů karoserie s nosnými prvky vyrobenými z vysokopevnostní oceli.
Mírně klesající střešní linie Audi e-tron GT concept se směrem dozadu elegantně protahuje, čímž vozu propůjčuje typický "sportbackový" profil značky. Design karoserie se jednoznačně orientuje na budoucnost, takže ho lze vnímat jako naznačení dalšího směru, jakým se bude ubírat evoluce designového jazyka Audi. Vnější design se promítá i do interiéru, kde se prostor pro cestující směrem dozadu zužuje, což je u dnešních modelů Audi neobvyklé řešení. Plochá podlaha společně se svalnatými lemy blatníků a ramenními liniemi zdůrazňují nízké těžiště vozu a poukazují na dynamickou DNA Audi e-tron GT concept.
Prodlužující se linie a četné funkční prvky karoserie, jako jsou ventilační otvory v oblasti podběhů kol a masivní zadní difuzor prozrazují, že vůz vznikal v aerodynamickém tunelu. Design exteriéru je nepřehlédnutelně podřízen požadavkům na nízkou hodnotu součinitele aerodynamického odporu vzduchu, která znamená nižší spotřebu elektrické energie, a na minimalizaci vztlakových sil.
Oblast prahů mezi podběhy kol vystupuje do šířky a je vizuálně oddělena od kabiny. Tímto způsobem design upozorňuje na oblast podvozku, v němž jsou uloženy akumulátory představující energetické centrum Audi e-tron GT concept. Nepřehlédnutelná jsou také kola s pěti dvojitými paprsky v provedení, u něhož forma jasně sleduje funkci. Jejich dynamický design zajišťuje optimální odvětrávání brzdových kotoučů a současně snižuje odpor vzduchu. Při osazení pneumatikami o rozměrech 285/30 získají 22" disky na ještě větší přitažlivosti.
Atraktivní vzhled, který evokuje výkon
V šípovitém vzhledu čelní partie vynikají světlomety Matrix LED s dálkovými laserovými světly, přičemž příď jako celek podtrhuje dynamický charakter Audi e-tron GT concept, který je zjevný, i když vůz stojí. Světlomety se mohou mimo jiné pochlubit také atraktivní animací, která vítá řidiče krátkými rozšiřujícími se světelnými sekvencemi: jedná se o nový světelný podpis, který by měl v budoucnu najít své místo v sériové výrobě.
Přes celou šířku zádi se táhne světelný pás, který při okrajích přechází v jednotlivé segmenty klínovitých LED koncových světel. Toto uspořádání představuje spojovací prvek modelu e-tron GT se sériově vyráběných SUV e-tron, takže jsou po setmění oba vozy snadno rozpoznatelné jako elektrické modely značky Audi.
Působí funkčně, ale zároveň ne technicky chladně: nový lak Kinetic Dust představuje teplý tmavý odstín připomínající barvu titanu. V závislosti na úhlu dopadu a pohybu světla vznikají na povrchu karoserie výrazné kontrasty mezi různými plochami. Tyto efekty jsou ještě více zesíleny díky prvkům v matném hliníkovém provedení, mezi něž patří lemování bočních oken a části disků.
Trvale udržitelný a rozhodně moderní interiér
Audi e-tron GT concept se svou čtyřdveřovou karoserií nabízí při rozvoru 2,9 metru dostatek místa pro cestování čtyř osob, které si zde budou užívat nejen vysokou úroveň praktičnosti, ale také nejvyšší kvalitu zpracování. Uspořádání všech ovládacích prvků je orientováno na řidiče. Místo řidiče je ohraničeno středovou konzolou, velkoplošným dotykovým displejem, linií horní části obložení dveří a lemováním přístrojové desky, díky čemuž má řidič pohodlně k dispozici ergonomicky dokonale uspořádané ovládací prvky a infotainment systém. Středová konzola a do prostoru vyčnívající panel přístrojové desky vyvolávají dojem, že se vznášejí. Světlé barevné provedení horní části přístrojové desky směrem k prostoru pro nohy postupně přechází do tmavších odstínů, čímž je umocněn dojem velkoryse širokého interiéru. Sportovní sedadla inspirovaná motoristickým sportem poskytují v obou řadách optimální jízdní oporu, jejíž výhody se projevují především při rychlém průjezdu zatáčkami.
Displej přístrojové desky i dotykový displej nad středovou konzolou mají vzhled černého panelu, čímž umocňují velkoryse a klidně působící design interiéru s převážně horizontálním základním uspořádáním. Řidič si může v závislosti na svých aktuálních požadavcích vybrat z různých režimů displejů: uspořádání s virtuálními kruhovými přístroji, přehledná navigační mapa s informacemi o dojezdu nebo různé nabídky funkcí infotainment systému.
E-zvuk Audi e-tron GT
Audi e-tron GT je automobilem, do něhož automobilka Audi vložila veškerou svou vášeň pro kvalitu, design a vyspělou techniku. To se vztahuje i na zvuk elektricky poháněného modelu "gran turismo". Inženýři Rudolf Halbmeir a Stephan Gsell prostřednictvím počítače a akustické laboratoře vytvořili progresivní elektronický zvuk, který byl vyladěn během jízdy v automobilu a na základě poslechových testů provedených ve spolupráci se zákazníky.
Stejně jako všechny ostatní elektromobily je i model e-tron GT vybaven ze zákona povinným akustickým výstražným systémem vozidla (AVAS), který však nabízí širší akustické spektrum. Zvuk systému AVAS vydává reproduktor v přední části vozu. Jestliže si zákazník objedná na přání dostupný zvukový balíček, bude vůz vybaven také druhým reproduktorem na zádi. O zvukový zážitek působící na emoce řidiče i posádky se postarají dva reproduktory v interiéru. Zvuk modelu e-tron GT je v závislosti na různých parametrech, jako jsou např. rychlost vozu a poloha akceleračního pedálu, nepřetržitě upravován dvěma řídicími jednotkami. Řidič má nicméně možnost nastavit si prostřednictvím systému Audi drive select intenzitu reprodukovaného zvuku.
Působivý výkon i dojezd
Audi e-tron GT concept je poháněné dvěma synchronními elektromotory s permanentním magnetem, z nichž je každý umístěn na jedné z náprav, udělá dojem působivým maximálním výkonem 434 kW (590 koní). Hnací síla je na silnici přenášena prostřednictvím pohonu všech kol quattro. Audi e-tron GT concept je tedy opravdovým "Audi quattro", i když by bylo přesnější uvést, že se jedná spíše o e-quattro, protože mezi přední a zadní nápravou není žádné mechanické spojení. Elektronicky řízený systém koordinuje poměr hnací síly na obou nápravách a rozdělování hnací síly mezi jednotlivá kola. Tím je ve výsledku zajištěna optimální trakce doprovázená žádoucí mírou prokluzu.
Vzhledem k tomu bude možné s vozem zrychlit z 0 na 100 km/h během pouhých 3,5 sekund, přičemž na rychlost 200 km/h zvládne vůz zrychlit za necelých 12 sekund. Maximální rychlost je v zájmu prodloužení dojezdu omezena na 240 km/h. Oproti konkurenci nabízí tento vůz i možnost vychutnávat si maximální zrychlení opakovaně, což v daném segmentu rozhodně není samozřejmostí.
Dojezd koncepčního vozu je na základě nového testovacího standardu WLTP stanoven na více než 400 kilometrů. Energii nutnou k pohonu zajišťují lithium-iontové akumulátory o kapacitě přes 90 kWh. Jedná se o plochou sadu akumulátorů integrovanou pod podlahou v prostoru mezi přední a zadní nápravou. Zásadní předností tohoto řešení je extrémně nízké těžiště automobilu - srovnatelné s Audi R8- které příznivě ovlivňuje jízdní dynamiku vozu. Řízení všech kol navíc přispívá k dokonalé syntéze agility a preciznosti sportovního vozu, doplněné o nejvyšší úroveň směrové stability.
Rychlé nabíjení
Rekuperační systém přispívá u elektromobilů značky Audi k prodloužení dojezdu až o 30 %. Na rekuperaci se podílejí jak oba elektromotory, tak i elektrohydraulická brzdová soustava. V rámci celého procesu dochází ke kombinování různých druhů rekuperace: rekuperace manuálně ovládaným brzděním motory prostřednictvím pádel na volantu, automatická rekuperace brzděním motory prostřednictvím prediktivního asistenta pro hospodárnou jízdu a rekuperace při brzdění s plynulými přechody mezi elektrickým a hydraulickým zpomalováním. Do hodnoty zpomalení 0,3 g probíhá u Audi e-tron GT concept rekuperace bez použití konvenčních brzd, výhradně prostřednictvím elektromotorů (jedná se o více než 90 % všech případů zpomalování). To znamená, že jsou prakticky všechny běžné brzdné manévry využívány k nabíjení akumulátorů. Třecí brzdy kol jsou aktivovány až poté, co řidič pomocí brzdového pedálu zpomalí o více než 0,3 g. Audi e-tron GT concept je vybaveno výkonnými brzdami s keramickými kotouči, jejichž výkon neklesá ani po opakovaných extrémních zpomaleních.
Akumulátor Audi e-tron GT concept lze v domácích podmínkách prostřednictvím palubní nabíječky o výkonu 11 kW a střídavého proudu snadno nabít přes noc. Při použití rychlonabíječky se díky 800V nabíjecímu systému doba nabíjení výrazně zkrátí. Nabití akumulátoru na 80 % jeho kapacity trvá přibližně 20 minut, načež lze s vozem ujet více než 320 kilometrů (dle WLTP). Audi e-tron GT concept lze nicméně nabíjet také prostřednictvím nabíjecích stanic s nižším napětím, takže řidič může využívat kompletní síť nabíjecích stanic.
* Poznámka: Vezměte prosím na vědomí, že se všechny údaje a obrázky vztahují ke koncepčnímu vozu a ne k produkčnímu modelu. Rozdíly mezi koncepčním vozem a sériově vyráběným modelem zatím nebyly zveřejněny, ale jakmile budou tyto informace dostupné, stránka bude aktualizována. Informace o ceně, standardní výbavě a spotřebě elektrické energie modelu Audi e-tron GT budou k dispozici až v době zahájení prodeje.