Audi novinky

Audi Q4 Sportback e-tron concept

07.07.2020

Studie Audi Q4 e-tron concept, představená na Ženevském autosalonu 2019, byla výhledem na první kompaktní elektrické SUV značky Audi. Ta nyní s koncepčním vozem Q4 Sportback e-tron concept prezentuje druhý model, SUV ve stylu kupé. To bude součástí modelové řady, jejíž sériová výroba bude zahájena v roce 2021. Po technické stránce se jedná o jednovaječná dvojčata. Svým tvarovým řešením však dávají najevo vzájemně nezaměnitelný charakter.  

Potenciální zájemci o model Q4 tak mohou již rok před předáním prvních vozidel zákazníkům uvažovat nad výběrem karosářské verze - zda se rozhodnou pro mnohostrannost a robustnost klasického SUV, nebo pro dynamickou eleganci varianty kupé. Rozměry obou modelů Q4 jsou přitom téměř identické. Sportback je s vnější délkou 4,60 metru o jeden centimetr delší a s vnější výškou 1,60 m o jeden centimetr nižší. Obě varianty modelu Q4 sdílejí vnější šířku 1,90 m a rozvor náprav 2,77 metru.

Jednota panuje u obou koncepčních vozidel také v oblasti pohonu. Jejich poháněcí systém je jasným výhledem na vrcholnou verzi budoucích sériově vyráběných modelů. Studie Q4 a Q4 Sportback e-tron concept jsou poháněny dvěma elektromotory o celkovém nejvyšším výkonu 225 kW. Pro značku Audi je typické, že i v tomto případě je hnací síla přenášena na vozovku prostřednictvím pohonu všech kol quattro. Obě verze Q4 absolvují díky vynikající trakci sprint z nuly na 100 km/h za pouhých 6,3 sekundy. Nejvyšší rychlost je omezena na 180 km/h.

Rozměrná sada akumulátorů zaujímá téměř celý prostor v podlaze mezi nápravami. Její kapacita dosahuje 82 kWh. Dojezd více než 450 kilometrů - podle metodiky WLTP - je ve své třídě etalonem. Verze s pohonem zadních kol nabídnou dokonce dojezd přesahující 500 kilometrů (WLTP). Technika modelové řady Q4 e-tron vychází z modulární platformy MEB pro elektromobily, která nalezne v rámci koncernu Volkswagen uplatnění v mnoha elektromobilech kompaktní a střední třídy. Audi Q4 Sportback e-tron concept je výhledem na již sedmý sériově vyráběný model s elektrickým pohonem, který výrobce představí do roku 2021.

Krásná záď: exteriér
Silueta verze Sportback se směrem k zádi decentně a dynamicky snižuje. Linie střechy přechází do výrazně skloněných střešních sloupků D a v úrovni spodní linie oken ústí do horizontálního spoileru. Budoucí Audi Q4 Sportback tak působí mnohem protaženějším dojmem než sesterský model Q4 e-tron concept.

Na zádi studie Audi Q4 Sportback e-tron concept je nápadný široký pás světel, který propojuje obě svítilny, a tím cituje stylistický prvek studie Audi Q4 e-tron concept. Dokonce i zde je patrná příbuznost v rámci rodiny modelů e-tron, protože podobnost s modelem e-tron Sportback* je nepřehlédnutelná. To platí také pro vnitřní části svítilen. Šípovité tvary jejich segmentů LED rovněž prozrazují inspiraci větším modelem. Společným prvkem obou verzí Q4 je pozoruhodně tvarovaný difuzor v nárazníku s horizontálními lamelami a osvětleným logem e-tron uprostřed.

Q4 Sportback e-tron concept se při pohledu zpředu identifikuje jako Audi maskou chladiče Singleframe s logem čtyř kruhů. A nejpozději na druhý pohled dává najevo, že je elektricky poháněným Audi. Stejně jako první sériově vyráběné Audi s elektrickým pohonem má i nový koncepční vůz místo klasické masky chladiče strukturovanou, uzavřenou plochu v širokém, téměř svisle umístěném osmiúhelníkovém rámečku.

Pro značku Audi jsou charakteristické rovněž výrazně tvarované blatníky všech kol. Jedná se o klasický stylistický prvek značky Audi od legendárního prvního modelu quattro z roku 1980. V případě studií Q4 e-tron concept a Q4 Sportback concept navazují tato rozšíření ladně na okolní plochy, a poskytují tak vozidlu při pohledu ze strany charakteristický vzhled. Pro vozy e-tron je typické zvýraznění oblasti prahů mezi nápravami, kde je uložena sada akumulátorů, centrální zdroj síly tohoto SUV. Co se týče potenciálu nejnovějšího člena rodiny Audi, nenechají velká kola s průměrem ráfku 22 palců nikoho na pochybách.

Studie Q4 Sportback e-tron concept je lakována novým barevným odstínem šedá Kinetic. Jedná se o světlý metalický lak s perleťovým efektem, jehož barva přechází v závislosti na úhlu dopadu světla výrazně do zelena. S tím kontrastují spodní části karoserie lakované tmavě šedým odstínem. Toto rozčlenění umocňuje šířku a horizontální uspořádání celkového designu vozidla.

Velkorysý prostor - interiér
Také Audi Q4 Sportback e-tron concept zaujímá svými vnějšími rozměry postavení v horní třetině kompaktní třídy. Elektrické SUV je všestranným automobilem se snadnou ovladatelností. Naproti tomu díky rozvoru náprav 2,77 metru se řadí minimálně o jednu třídu výš, co se týče prostornosti interiéru. Q4 Sportback e-tron concept nabízí dosud netušenou míru prostorového komfortu, především prostoru pro nohy vpředu a ještě více vzadu, protože nabídka místa není omezena žádným středovým tunelem pro spojovací hřídel.

Dojem velkorysého prostoru umocňuje barevnost interiéru. Jeho horní části dominují světlé, teplé odstíny, s nimiž kontrastuje tmavý koberec na podlaze. Čalounění stropu je z bílých a béžových tkanin z mikrovlákna, jimiž jsou obšita také obložení střešních sloupků a horní části výplní dveří i přístrojové desky. Trvalá udržitelnost má u modelů Audi Q4 a Q4 Sportback nejvyšší prioritu nejen ohledně elektrického pohonu. Podlahová krytina je vyrobena z recyklovaných materiálů. Místo chromovaných kovových ozdobných rámečků jsou plochy povrchově upraveny velmi kvalitním vícevrstvým lakováním. Lakované mléčné akrylátové sklo na ozdobných prvcích vytváří intenzivní dojem hloubky. Čtyři sedadla s integrovanými opěrkami hlavy jsou čalouněna na dotek příjemnou Alcantarou, která je zpracována v manufakturní kvalitě. Prošívání je dvojité, tlustou přízí.

Za volantem je umístěn displej digitálního panelu přístrojů Audi virtual cockpit s nejdůležitějšími ukazateli rychlosti jízdy, stavu nabití a navigačního systému. Nový je velkoplošný průhledový displej s funkcí rozšířené reality. Ta dokáže promítat přímo na silnici důležité grafické informace - například šipky před odbočkou.

Dotykovými plochami na ramenech volantu se ovládají často používané funkce. Uprostřed nad středovou konzolou je umístěn 12,3" dotykový displej pro zobrazování a ovládání funkcí informačního a zábavního systému a vozidla. Displej je pro snadnější ovládání nakloněn k řidiči. Pod ním se nachází tlačítková lišta pro ovládání klimatizace.

Samotná středová konzola je koncipována jako velkorysý odkládací prostor včetně nabíjecí přihrádky pro mobilní telefon, protože na ní nemusely být umístěny žádné funkční prvky, jakými jsou řadicí páka nebo páka parkovací brzdy. Místo nich - téměř jako kryt přední části konzoly - je velmi kvalitně zpracovaná horizontální plocha, do níž jsou zapuštěna tlačítka voliče jízdních režimů. Ve dveřích je nyní kromě klasické spodní odkládací přihrádky možnost odložit ve snadném dosahu lahev do speciálně tvarované horní části.

Hospodárný provoz, sportovní výkony: pohon a podvozek
Modulární platforma MEB pro elektromobily zahrnuje široké portfolio variant pohonu a výkonových stupňů. Studie Audi Q4 Sportback e-tron concept disponuje sportovní verzí elektrického pohonu. Q4 Sportback je quattro, protože přední i zadní nápravu pohání vždy jeden elektromotor. Nápravy přitom nejsou mechanicky propojeny. Optimálně koordinované rozdělování točivého momentu zajišťuje elektronická řídicí jednotka - a to během zlomků sekundy. SUV ve stylu kupé díky tomu nabízí optimální trakci za všech povětrnostních podmínek a na každém povrchu.

Pro dosažení nejvyšší účinnosti využívá Q4 Sportback e-tron concept ve většině případů především synchronní elektromotor s permanentním magnetem na zadní nápravě. Při rozdělování točivého momentu je zásadně upřednostňována zadní náprava z důvodu vyšší hospodárnosti.

Pokud řidič požaduje vyšší výkon, než jaký může poskytnout zadní elektromotor, připojí elektrický pohon všech kol také přední asynchronní elektromotor, jehož hnací síla je přenášena na vozovku prostřednictvím přední nápravy. K tomu dochází i předvídavě, tedy dříve, než dojde k prokluzu kol na kluzkém povrchu nebo při rychlém průjezdu zatáčkou, resp. k přetáčivému či nedotáčivému chování vozidla.

Zadní elektromotor dosahuje nejvyššího výkonu 150 kW a poskytuje maximální točivý moment 310 N.m. Elektromotor vpředu přenáší na přední kola až 75 kW a 150 N.m. Nejvyšší celkový výkon poháněcího systému činí 225 kW. Sada akumulátorů v podlaze vozidla pojme 82 kWh elektrické energie. Dojezd podle metodiky WLTP je více než 450 kilometrů. Akumulátory lze nabíjet výkonem až 125 kW. Nabití na 80 procent celkové kapacity netrvá déle než 30 minut.

Recept na vynikající hodnotu dojezdu zahrnuje však mnohem více ingrediencí než jen zásobník energie s vysokou kapacitou. Stejně jako prvorozená studie Audi Q4 e-tron concept je i Audi Q4 Sportback mnohostranným mistrem hospodárnosti. K tomu přispívá mimo jiné nízký aerodynamický odpor vzduchu, jehož součinitel cx = 0,26 je dokonce o 0,01 nižší než u SUV Q4 e-tron. Kompaktní modelová řada s elektrickým pohonem optimalizuje dojezd také důmyslnou strategií rekuperace kinetické energie. Dalšími přínosy přispívá komplexní systém řízení provozní teploty pohonu a akumulátorů, který zahrnuje mimo jiné tepelné čerpadlo s CO2.

Sportovně precizní ovladatelnost
Klíčovým faktorem pro sportovní charakter a vynikající příčnou dynamiku je nízké a centrální uložení komponentů pohonu. Vysokonapěťový akumulátorový systém je optimálně přizpůsoben rozměrům modelu Audi Q4 Sportback. Plochá a široká sada akumulátorů je umístěna pod prostorem pro cestující mezi nápravami. Akumulátorový systém má hmotnost 510 kilogramů. Audi Q4 Sportback e-tron concept má díky tomu těžiště podobně nízko jako sedan s konvenčním pohonem.

Rozložení hmotnosti mezi nápravy je s poměrem téměř 50:50 dokonale vyvážené. Přední kola studie Q4 Sportback e-tron concept jsou zavěšena na vzpěrách McPherson s adaptivními tlumiči. Vzadu je víceprvková náprava, rovněž s adaptivními tlumiči, které jsou uloženy odděleně od pružin.

Modulární platforma MEB pro elektromobily: základ
MLB a MQB jsou modulární platformy pro vozy s motory uloženými podélně, resp. napříč. Tyto systémy komponentů pro vývoj vozidel jsou u značky Audi a v koncernu Volkswagen synonymem velkých úspěchů ve všech segmentech. Dosavadní platformy byly přitom koncipovány převážně pro použití spalovacích motorů. Nová modulární platforma MEB se od nich odlišuje tím, že byla cíleně a výhradně koncipována pro elektricky poháněné automobily. Nápravy, pohony, rozvory a souhra všech komponentů jsou podřízeny požadavkům elektromobility.

Umístění rozměrné sady akumulátorů a její tvarové řešení bylo díky tomu možné optimalizovat bez ústupků kvůli jiným konceptům pohonu, které by se v případě platforem MLB a MQB musely vždy zohledňovat.

MEB současně umožňuje využívat potenciál enormních synergií. Tato platforma totiž slouží za základ především pro elektromobily segmentu A s vysokými počty prodaných vozů. Platforma umožňuje společný vývoj nejlepších dostupných technologií napříč značkami, které je pak budou využívat v mnoha různých elektromobilech. MEB tak v neposlední řadě umožní elektromobilitě proniknout v širokém měřítku i do cenově mimořádně citlivého kompaktního segmentu.

Elektrická ofenziva: více než 20 výhradně elektricky poháněných modelů do roku 2025
Značka se čtyřmi kruhy spustila svou elektrickou ofenzivu světovou premiérou elektricky poháněného SUV Audi e-tron* v září 2018. Audi bude do roku 2025 nabízet na nejdůležitějších globálních trzích více než 20 modelů s elektrickým pohonem a přibližně 40 procent prodeje připadne na elektrifikované modely. Mezi SUV v tomto portfoliu patří mimo jiné modely e-tron* a e-tron Sportback*. Kromě toho bude nabízena řada modelů s klasickými druhy karoserie včetně verzí Avant a Sportback. Nabídka pokryje všechny důležité segmenty trhu od kompaktní až po luxusní třídu.

 

Hodnoty spotřeby paliva výše uvedených modelů:
(Hodnoty spotřeby paliva/elektrické energie a emisí CO2 se liší v závislosti na zvolené výbavě vozidla.)

Audi e-tron 50 quattro
Kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: 26,6 - 22,4 (WLTP); 24,3 - 21,9 (EU)
kombinované emise CO2 v g/km: 0

Audi e-tron 55 quattro
Kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: 26,4 - 22,4 (WLTP); 23,1 - 21,0 (EU)
kombinované emise CO2 v g/km: 0

Audi e-tron Sportback 50 quattro
Kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: 26,3 - 21,6 (WLTP); 23,9 - 21,4 (EU)
kombinované emise CO2 v g/km: 0

Audi e-tron Sportback 55 quattro
Kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: 26,0 - 21,9 (WLTP); 22,7 - 20,6 (EU)
kombinované emise CO2 v g/km: 0