-
Vyhledávání
Podmanivá elegance: Audi Q3 Sportback
24.07.2019
Audi rozšiřuje svou modelovou paletu o kompaktní SUV ve stylu kupé - Audi Q3 Sportback. Nový model kombinuje výrazný vzhled, praktičnost a mnohostrannost SUV se sportovní elegancí a agilní ovladatelností kupé. Díky tomu je prvním kompaktním crossoverem značky Audi.
Nízká střecha, svalnaté tělo: design
Audi Q3 Sportback ztělesňuje sílu a preciznost, což je patrné ze všech
stylistických detailů. Černá mřížka osmiúhelníkové masky chladiče Singleframe má
výrazně trojrozměrný design s mimořádně sportovním charakterem. To samé platí i pro
lichoběžníkové otvory pro přívod vzduchu a expresivní nárazník s plochou ozdobnou
lištou. Výrazné vnější díly karoserie jsou lakovány v kontrastní barvě a umocňují
charakter SUV. Opakem je kabina ve stylu kupé. Nízká linie střechy přechází do
velmi skloněných střešních sloupků D a je zakončena střešním spoilerem. Audi Q3
Sportback tak vypadá výrazně delší než sesterský model Q3. SUV ve stylu kupé je
zároveň o téměř tři centimetry nižší. Díky tomu působí vůz svalnatějším dojmem.
Výrazné kontury nad koly poukazují na pohon quattro, který je dodáván sériově pro
většinu nabízených motorů. Na výrazně prostorově zpracovaných plochách zádě vzniká
velmi efektní hra světla a stínu. Šířku modelu Audi Q3 Sportback umocňuje nízké
zadní okno, které je po stranách obklopeno aerodynamickými prvky, a sportovní
nárazník, jenž přebírá vzhled otvorů pro přívod vzduchu. K tomuto efektu přispívají
také zadní svítilny, které mají stejně jako nízké přední světlomety klínovitý tvar,
jenž se od okrajů zužuje. Audi dodává přední světlomety ve třech verzích včetně
technologie Matrix LED, u níž adaptivní dálková světla inteligentně osvětlují
vozovku v závislosti na jízdní situaci.
Sportovní na silnicích i nezpevněných cestách: podvozek
Audi Q3 Sportback poskytuje potěšení z jízdy na nejrůznějších površích. Kompaktní
crossover je dynamickým všestranným automobilem ve městě, na dálnicích i v lehkém
terénu. Sériově je vybaven progresivním řízením, jehož převod je tím strmější
převod, čím větší je úhel otočení volantu, a sportovním podvozkem. Na přání je k
dispozici podvozek s adaptivními tlumiči, poskytující ještě větší šíři možných
nastavení od dynamického až po komfortní. V závislosti na jízdní situaci, stavu
vozovky a osobních preferencích může řidič měnit charakteristiku svého vozu
prostřednictvím sériového systému pro řízení jízdní dynamiky Audi drive select v
šesti režimech, včetně módu offroad. Systém ovlivňuje kromě nastavení motoru a
převodovky také elektronicky řízené tlumiče a posilovač řízení. Na přání podporuje
řidiče rovněž asistent pro jízdu z kopce. Při jízdě ze svahu se sklonem více než
šest stupňů udržuje systém řidičem nastavenou konstantní rychlost jízdy.
TFSI, TDI, S tronic, quattro: pohon
V době uvedení na trh v Evropě bude pro model Audi Q3 Sportback nabízen jeden
zážehový motor a jeden vznětový agregát. Nejvýkonnějším motorem (Audi Q3 Sportback
45 TFSI quattro S tronic: kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 7,7 - 7,3;
kombinované emise CO2 v g/km: 174 - 166) je 2.0 TFSI se 169 kW (230 k).
Jednotka 2.0 TDI (Audi Q3 Sportback 35 TDI S tronic: kombinovaná spotřeba paliva v
l/100 km: 4,9 - 4,7; kombinované emise CO2 v g/km: 129 - 123) je
vyladěna na nejvyšší výkon 110 kW (150 k). Krátce po zahájení prodeje bude k
dispozici také s mechanickou převodovkou a pohonem všech kol quattro. Další
varianty poháněcího ústrojí budou následovat v průběhu roku, včetně ještě
výkonnějšího turbodieselu a základního zážehového motoru, který bude kombinován s
částečně hybridním systémem s napětím 48 V. Jeho přínosem je rekuperace kinetické
energie při zpomalování a podporování spalovacího motoru při akceleraci z nízkých
otáček. V reálném silničním provozu lze tímto způsobem ušetřit až 0,4 litru paliva
na 100 kilometrů.
Ve verzích s nejvýkonnějšími motory zajišťuje přenos hnací síly sériově dodávaný pohon všech kol quattro. Centrálním modulem pohonu všech kol je elektronicky řízená a hydraulicky ovládaná mezinápravová vícelamelová spojka, uložená v oblasti zadní nápravy. Řízení mezinápravové spojky dbá na zajištění nejvyšší úrovně stability a trakce v kombinaci s maximálním potěšením z jízdy. Pohon quattro při jízdě na limitu úzce spolupracuje se systémem selektivního rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola. Tato softwarová funkce zlepšuje ovladatelnost vozidla a zvyšuje jízdní dynamiku i stabilitu mírnými brzdnými zásahy - na vnitřních kolech u pohonu quattro, resp. na vnitřním předním kole u verzí s pohonem předních kol.
Variabilní komfort: interiér a koncept vnitřního uspořádání
Audi Q3 Sportback má vnější délku 4,50 metru, šířku 1,84 metru a výšku 1,56 metru.
Rozvor náprav je 2,68 metru. Výsledkem je velký a zároveň velmi variabilní
interiér. Zadní sedadla pro tři cestující jsou sériově podélně posuvná v rozsahu
130 milimetrů a jejich třídílná opěradla mají nastavitelný sklon v sedmi krocích.
Objem zavazadlového prostoru je 530 až 1400 litrů. Podlaha zavazadlového prostoru
může být umístěna do dvou různých poloh. Horizontální kryt zavazadlového prostoru
se v případě potřeby prakticky uloží pod podlahu. Na přání dodává Audi elektricky
ovládané zadní výklopné víko, které se otevře nebo zavře také na povel specifického
pohybu nohy. Přední sedadla - na přání elektricky nastavitelná a vyhřívaná -
nabízejí sportovní polohu sezení a vysokou úroveň komfortu. V závislosti na výbavě
jsou k dispozici sportovní sedadla s kontrastním prošíváním a barevnými proužky
podél bočních polštářů. Progresivní designérskou filozofii navíc umocňují plochy z
Alcantary na přístrojové desce a loketních opěrkách. Za tmy si lze atmosféru v
interiéru individualizovat na přání dodávaným paketem dekoračního osvětlení a
osvětlení kontur s výběrem 30 barev světla.
Digitální svět: ukazatele a ovládání
Koncept ovládání a zobrazování ukazuje, jak Audi pokračuje v digitalizaci svých
modelů. K sériové výbavě patří digitální panel sdružených přístrojů s úhlopříčkou
10,25 palce, který řidič ovládá na multifunkčním volantu. U vrcholného systému MMI
Navigation plus zobrazuje ukazatele digitální panel sdružených přístrojů Audi
virtual cockpit s mnoha dodatečnými funkcemi. Další zobrazovací plochu tvoří v
tomto případě displej MMI touch uprostřed přístrojové desky. Tento displej má
úhlopříčku 10,1 palce a výběr funkce potvrzuje akustickým signálem. Stejně jako u
modelů Audi vyšší třídy je displej obklopen širokým, leskle černým ozdobným
obložením. Displej je natočen k řidiči pod úhlem 10 stupňů, stejně jako pod ním
umístěný ovládací panel klimatizace. Na přání si může zákazník zvolit Audi virtual
cockpit plus s úhlopříčkou 12,3 palce. V tomto případě má řidič na výběr tři různé
styly zobrazování, včetně mimořádně dynamického módu.
Plochou strukturu menu doplňuje hlasové ovládání s rozpoznáváním hovorové řeči, které rozumí i libovolně formulovaným větám. Zadávání cíle pro navigaci a vyhledávání MMI usnadňuje funkce textové nápovědy. Systém rozpoznává nejčastější cíle řidiče na základě projížděných tras. Na základě toho mu může předkládat vhodné návrhy tras. Přitom zohledňuje statistiky intenzity dopravy v jednotlivých denních obdobích.
Rozsáhlá konektivita: informační a zábavní systémy a Audi
connect
Společně se systémem MMI Navigation plus mohou cestující využívat internetové
služby Audi connect. Připojení k internetu je zajištěno rychlým standardem LTE
Advanced prostřednictvím vložené karty SIM. Mezi internetové služby patří například
"dopravní zpravodajství online" nebo internetové vyhledávání objektů zájmu, které
doplňují navigaci do cíle fotografiemi, informacemi o otvíracích dobách a
hodnoceními uživatelů. Síťové propojení flotily vozidel Audi poskytuje řidiči
modelu Q3 Sportback informace o parkovacích místech na ulicích, nebezpečných
úsecích a omezeních rychlosti, která jsou navíc rozpoznávána prostřednictvím kamery
a senzorů vozidla. Novou službou "Car-to-X" jsou informace od semaforů. Automobil
přijímá informace o příslušných fázích rozsvícení semaforů z centrálního počítače
pro řízení světelné signalizace na křižovatkách, které jsou řidiči zobrazovány na
panelu přístrojů Audi virtual cockpit. Řidič tak může předvídavě přizpůsobit svou
rychlost jízdy, což zvyšuje hospodárnost a přispívá k plynulejší dopravě. Tato
nabídka je zpočátku spouštěna ve vybraných evropských městech a postupně bude
rozšiřována - v závislosti na příslušné infrastruktuře městských aglomerací.
Paket Audi connect Navigation & Infotainment plus zahrnuje také navigaci s Google Earth a hybridní přijímač rozhlasového vysílání, který v závislosti na intenzitě signálu naladěné rozhlasové stanice automaticky přepíná mezi příjmem v režimech FM, DAB nebo internetové vysílání. Hlasové ovládání v tomto případě využívá k odpovídání na dotazy řidiče a jeho povely detailní znalosti z cloudu.
Konektivitu mezi automobilem a chytrým telefonem zajišťuje jak bezplatná aplikace myAudi App, tak i Audi smartphone interface. Toto rozhraní zajistí propojení informačního a zábavního systému vozidla s mobilními telefony iOS a Android. Systémy Apple Car Play nebo Android Auto přenesou ovládací a zobrazovací rozhraní chytrého telefonu na displej MMI - u telefonu iPhone, ve spojení s vrcholným informačním a zábavním systémem, dokonce bez kabelu. Rozsáhlou nabídku završují Audi phone box a prémiový audiosystém Bang & Olufsen s virtuálním zvukem 3D.
Připravenost na každou situaci: asistenční systémy
V modelu Audi Q3 Sportback slouží bezpečnosti čtyři sériově dodávané systémy. Mezi
ně patří upozorňování na vyjetí z jízdního pruhu a upozorňování na riziko kolize
při změně jízdního pruhu. První uvedená funkce podporuje řidiče při udržování
vozidla v jízdním pruhu, druhý systém poukazuje na kritické situace při změně
jízdního pruhu, například na vozidlo v oblasti slepého úhlu. K sériové výbavě v
České republice patří také Audi pre sense front. Hrozí-li kolize s překážkou před
vozem, upozorní řidiče vizuálně, akusticky a hapticky. V případě nouze začne brzdit
s maximální intenzitou a systém Audi pre sense basic aktivuje svá preventivní
opatření. Mezi ně patří přitažení předních bezpečnostních pásů, uzavření oken,
včetně na přání dodávaného posuvného střešního okna, a aktivace výstražných
ukazatelů.
Mezi nejvýznamnější novinky mezi systémy, dodávanými na přání, patří adaptivní jízdní asistent, který podporuje řidiče při řízení v příčném i podélném směru. Při parkování a manévrování pomáhají nejmodernější systémy, včetně prostorového kamerového systému. Systém kamer ukazuje řidiči bezprostřední okolí SUV ve stylu kupé na displeji MMI, přičemž řidič má na výběr pohledy z různých perspektiv. Parkovací asistent zajistí automatické řízení vozidla při zajíždění na parkovací místo nebo vyjíždění z něj. Chce-li řidič couvat z příčného parkovacího místa nebo úzkého vjezdu, upozorní jej asistent pro sledování vozidel přijíždějících ze stran na kritické situace.
Prodej od podzimu: uvedení na trh a speciální edice
První vozy Audi Q3 Sportback budou předány zákazníkům v evropských zemích na
podzim. České ceny budou oznámeny v průběhu léta 2019. U příležitosti uvedení
nového modelu na trh nabídne Audi dvě verze exkluzivně vybavené speciální edice,
jejichž označení prozrazuje odstín laku karoserie: "edition one stříbrná Tau" a
"edition one černá Mythos". Exteriér obou verzí vychází z verze S line s paketem
černých ozdobných prvků. Ještě sportovnější vzhled dodávají vozu tmavé ozdobné
prvky ve světlometech Matrix LED a 20" kola. Interiér stříbrné edice zaujme
ušlechtilou vnitřní výbavou "interiér design selection" a světlými barevnými
odstíny, zatímco černá verze sází na tmavý interiér S line, doplněný o modré plochy
z Alcantary na přístrojové desce a loketních opěrkách ve dveřích.
Hodnoty spotřeby paliva výše uvedených
modelů
(Hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 a třídy
hospodárnosti se liší v závislosti na zvolené kombinaci kol a pneumatik)
Audi Q3 Sportback 35 TDI S tronic
Kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 4,9 - 4,7;
kombinované emise CO2 v g/km: 129 - 123
Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro S tronic
Kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 7,7 - 7,3;
kombinované emise CO2 v g/km: 174 - 166