Pro co nejlepší webový zážitek
Tyto webové stránky používají cookies tak, aby umožnili co nejpříjemnější uživatelský přístup. Pokračováním v používání těchto našich webových stránek souhlasíte s používáním našich cookies (nezbytných základních cookies). Cookies podléhající povinnému schválení (analytické soubory cookie, funkční soubory cookie, soubory cookie pro osobní obsah) budou nastaveny až po jejich aktivaci. Pokud souhlasíte s používáním cookies, naši partneři (poskytovatelé cookies a IT služeb) zpracují Vaše identifikační údaje. Za tyto webové stránky a soubory cookie odpovídá společnost Porsche Česká republika s.r.o. Další informace o použitých cookies a jejich deaktivaci naleznete v
Povolit všechny cookies
Audi novinky

Dynamický, hbitý a elektrický: Audi představuje koncept pohonu pro modely e-tron S

28.02.2020

Audi pokračuje v kurzu své elektrické ofenzivy. Elektromobily Audi e-tron a Audi e-tron Sportback budou jako modely S ještě agilnější, ostřejší a dynamičtější. Tři elektromotory, z nichž dva jsou uloženy v oblasti zadní nápravy, poskytují dohromady nejvyšší výkon 370 kW a točivý moment 973 N.m. Oba výhradně elektricky poháněné modely zrychlí díky tomu z nuly na 100 km/h za 4,5 sekundy. Inteligentní řízení poháněcího ústrojí zvyšuje na novou úroveň bezpečnost jízdy, a především jízdní dynamiku. Elektrický pohon všech kol doplňuje aktivní a zcela variabilní rozdělování hnací síly mezi jednotlivá kola na zadní nápravě.  

Dynamika 2.0: zážitky z jízdy
Oba prototypy modelů Audi e-tron S nadchnou za jízdy ještě vyšší úrovní dynamiky, hbitosti a trakce. V provozním režimu S zvládnou oba vozy sprint z klidu na 100 km/h za 4,5 sekundy - a to naprosto nenuceně a téměř nehlučně. Další akceleraci ukončí elektronický omezovač až při 210 km/h. Díky výkonnému chlazení poskytuje systém pohonu opakovaně, vždy po dobu osmi sekund, maximální výkon 370 kW a točivý moment 973 N.m. V provozním režimu D, bez funkce krátkodobého zvýšení výkonových parametrů, platí hodnoty 320 kW a 808 N.m.

Elektrické modely S přesvědčí také jízdními vlastnostmi a ovladatelností s vynikající ovladatelností a trakcí. Ze zatáčky akcelerují s dynamikou sportovního vozu. Charakteristika pohonu je mnohem sportovnější s důrazem na pohon zadní nápravy. Pokud je elektronicky řízený stabilizační systém ESC nastaven v režimu "Sport" a systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select pracuje v režimu "dynamic", umožňuje systém pohonu vysokou příčnou dynamiku a na přání také jízdu řízeným smykem. Chování vozidla je přitom vždy předvídatelné v souladu s požadavkem na nejvyšší míru bezpečnosti.

Systém pohonu se třemi elektromotory míří do sériové výroby
Nové modely Audi e-tron S jsou první velkosériově vyráběné elektromobily na světě se třemi elektromotory. Uspořádání tohoto systému pohonu vychází z konceptu se dvěma různými asynchronními elektromotory, který byl od začátku vývoje modelové řady e-tron koncipován modulárně.

Větší elektromotor, který pohání zadní nápravu modelů Audi e-tron 55 (kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km*: 26,4 - 21,9 (WLTP); 23,1 - 20,6 (EU); kombinované emise CO2 v g/km: 0), je nyní s přizpůsobenou konstrukcí uložen na přední nápravě a poskytuje nejvyšší výkon 124 kW, resp. krátkodobě 150 kW. Dva menší, rovněž modifikované, ale konstrukčně vzájemně shodné elektromotory pracují nyní vzadu. Dohromady poskytují nejvyšší výkon 196 kW, resp. krátkodobě 264 kW.

Inovace od průkopníka pohonu quattro: dva motory pro zcela variabilní přenos hnací síly na jednotlivá zadní kola
Pohon je koncipován pro hospodárný každodenní provoz, při normálním stylu jízdy pracují jen zadní elektromotory. Přední elektromotor není napájen, připojí se však pro řidiče nepostřehnutelně, jakmile požaduje vyšší výkon - nebo předvídavě při nízké adhezi či rychlém průjezdu zatáčkou. Další technickou inovací elektrického pohonu všech kol je zcela variabilní rozdělování hnací síly mezi jednotlivá zadní kola. Tato funkce přenáší výhody konvenčního sportovního diferenciálu do éry elektromobility. Každý zadní elektromotor přenáší hnací sílu prostřednictvím převodovky přímo na jemu přiřazené kolo. Zadní náprava již nemá mechanický diferenciál. Audi tak 40 let po zavedení technologie quattro posouvá princip pohonu všech kol na zcela novou technickou úroveň. Výsledkem jsou ještě agilnější jízdní vlastnosti s pohotovými reakcemi na povely řidiče a vyšší rychlosti při průjezdu zatáčkou.

Další výhodou je trakce. Stojí-li při zrychlení jedno zadní kolo na povrchu s nízkou adhezí, například na náledí nebo sypkém materiálu, může být točivý moment obou elektromotorů rychle a precizně regulován tak, aby kolo s vysokou trakcí přenášelo maximální možnou hnací sílu, zatímco kolo postrádající dostatek trakce nedostává téměř žádnou hnací sílu.

Oba prototypy modelů e-tron S jezdí na 20" kolech z lehké slitiny, jejichž design S zahrnuje pět paprsků ve tvaru písmene V. Na přání budou k dispozici různá kola s průměrem ráfku až 22 palců. Pneumatiky pro kola s průměrem ráfku 20, 21 i 22 palců jsou širší (285 milimetrů), což umožňuje dosáhnout příčné dynamiky, která je pro modely S typická. Černé brzdové třmeny s červeným kosočtvercovým logem S, vpředu s šesti pístky, svírají velké brzdové kotouče (průměr vpředu: 400 milimetrů). Dalším prvkem výbavy je progresivní řízení, jehož převod je s rostoucím úhlem otočení volantu stále strmější. Přední i zadní náprava se vyznačují vyspělou pětiprvkovou konstrukcí. Elastokinematické nastavení a tlumiče byly optimalizovány pro modely S. Příčné zkrutné stabilizátory na obou nápravách mají větší průměr, aby ještě efektivněji minimalizovaly boční náklon karoserie při průjezdu zatáčkou.

Až 150 kW: vrcholné výkony také při nabíjení
Na cestách bude možné elektrické modely S nabíjet stejnosměrným proudem, a to výkonem až 150 kW (HPC), například v evropské síti Ionity. Nabíjení z 5 na 80 procent kapacity trvá pouhých 30 minut. Důležitým faktorem je náročný systém řízení provozních teplot se sériově dodávaným tepelným čerpadlem, který prostřednictvím čtyř okruhů ochlazuje nebo vyhřívá sadu akumulátorů, interiér a elektromotory. Modely Audi mohou být kromě toho samozřejmě nabíjeny také střídavým proudem s výkonem až 11 kW.

Audi e-tron Charging Service poskytuje na přání komfortní přístup k více než 140 000 veřejným nabíjecím přípojkám ve 24 evropských zemích - s jednou jedinou nabíjecí kartou. V prvním roce Audi neúčtuje základní poplatek za tarif Transit, který zahrnuje také přístup k vysokovýkonným nabíjecím stojanům HPC (High Power Charging).

Vizuální signál: rozšířené podběhy kol
Výrazně sportovní design modelů e-tron S vychází z progresivního designérského stylu značky Audi, u něhož jsou kola zvýrazněna nepřehlédnutelnými konturami. Detaily, jakými jsou osmiúhelníková maska chladiče Singleframe, která je z větší části uzavřená a lakovaná světle šedou barvou, přenášejí design do elektrické éry. Čtyři příčky ve spodní části světlometů LED vytvářejí specifická světla pro denní svícení modelů e-tron. Modely S dávají své vedoucí postavení najevo na první pohled. Nárazníky vpředu i vzadu jsou výrazně tvarované, difuzor zabírá téměř celou šířku karoserie. Expresivnější a větší aerodynamické otvory na okrajích předního nárazníku vylepšují proudění vzduchu. Sahají až pod světlomety, a vytvářejí tak již z dálky dynamický vzhled. Podběhy kol jsou navíc na obou stranách o 23 milimetrů širší. Celkový dojem završují stříbrné ozdobné prvky - od předního spoileru na nárazníku přes masku chladiče Singleframe a ochranné lišty na dveřích až po difuzor. Na přání lakuje Audi větší povrchové díly karoserie kontrastní barvou.

Oba modely S budou na přání sjíždět z montážní linky s digitálními světlomety Matrix LED, které jsou světovou inovací ve velkosériové výrobě. Jejich světlo je rozloženo na miniaturní pixely a může být ovládáno s vysokou precizností, což umožňuje realizovat nové funkce, například osvětlení jízdního pruhu nebo osvětlení usnadňující orientaci. Například při jízdě zúženým úsekem ukazuje osvětlení polohu vozu v jízdním pruhu, a pomáhá tak řidiči v bezpečné jízdě uprostřed jízdního pruhu.

Pokrokový interiér a výbava
Interiér budoucích modelů e-tron S bude mít tmavé odstíny. Velký oblouk propojuje displeje virtuálních vnějších zpětných zrcátek s clonou nad digitálním panelem přístrojů Audi virtual cockpit. Přístrojová deska je orientována na řidiče, konzola středového tunelu spočívá na otevřených bočních stěnách. Čalounění elektricky nastavitelných sportovních sedadel kombinací kůže a Alcantary nese reliéfní kosočtvercové logo S, což platí i pro páku voliče provozních režimů. Prahové lišty a volant nesou loga S. Na přání bude Audi nabízet supersportovní sedadla čalouněná kůží s kosočtvercovým prošíváním v barvách černá, šedá Rotor nebo červená Aras. Další alternativou jsou klimatizovaná sedadla Individual s nastavitelnými bočními polštáři a perforovanou kůží.