-
Vyhledávání
„Technologie jako v závodním voze Formule E“
05.11.2020
Na sklonku léta stojí před budovou kompetenčního centra Audi pro motoristický sport ve městě Neuburg an der Donau téměř sériový supersportovní vůz RS e-tron GT, obklopený čtyřmi muži. Lucas di Grassi, jezdec týmu Audi Sport ABT Schaeffler ve Formuli E a mistr sezony 2016/17, diskutuje se třemi vývojáři modelu e-tron GT. Dennis Schmitz pracuje ve společnosti Audi, Jaan-Mattes Reiling zastupuje firmu Audi Sport GmbH a Christian Schröder je zaměstnancem vývojového partnera PSW, dceřiné společnosti Audi.
Lucas di Grassi je naprostým profesionálem - za volantem i mimo závodní okruhy.
Rodilý Brazilec, který v současnosti žije v Monaku, jezdí pro Audi od roku 2012. V
roce 2014 zvítězil v prvním závodě tehdy nové Formule E, o tři roky později
následoval zisk titulu s týmem Audi Sport ABT Schaeffler. V uplynulých šesti letech
stál di Grassi ve službách Audi 32krát na stupních vítězů, a je tak nejúspěšnějším
jezdcem seriálu závodů pro elektricky poháněné monoposty.
Úvahy tohoto profesionálního jezdce však sahají daleko za hranice motoristického
sportu. Lucas di Grassi je mezinárodním ambasadorem OSN pro čistý vzduch - podle
něj patří technologické inovace a trvale udržitelná ochrana klimatu s naprostou
samozřejmostí k sobě. Fanoušek techniky z Monaka se samozřejmě velmi zajímá i o
projekt nového elektromobilu Audi s označením e-tron GT. V Neuburgu má příležitost
řídit výhradně elektricky poháněný prototyp modelu RS na testovacím okruhu. Pro
vývojáře Schmitze, Reilinga a Schrödera je to hodina pravdy. Dosáhne téměř sériový
vůz RS e-tron GT v hodnocení závodního jezdce cílů, o které usilovali?
Schmitz: Tak, Lucasi, jaké jsou tvoje poznatky po prvních pěti kolech?
Di Grassi: Tento vůz je radost řídit! Takové gran turismo je samozřejmě něco úplně
jiného než závodní vůz. Ale přesto je tu mnoho paralel, mimořádně intenzivní
zrychlení, které je stejně jako u nás plně dostupné po dlouhou dobu. Z nuly na sto
za výrazně méně než čtyři sekundy, a to i v pátém kole - jak jste toho
dosáhli?
Schröder: Víš přece, že pro opakované poskytování vysokých výkonů je nezbytné
efektivně řízené chlazení. V modelu e-tron GT máme dva okruhy pro kapalinové
chlazení technických komponentů, které pracují s různou úrovní teploty. Chladnější
okruh temperuje vysokonapěťovou sadu akumulátorů, teplejší má na starosti
elektromotory a výkonovou elektroniku. K tomu je vůz vybaven ještě okruhy pro
chlazení a vyhřívání interiéru. Tyto okruhy tvůj závodní vůz pravděpodobně
nemá.
Schmitz: Tyto čtyři okruhy můžeme pomocí ventilů variabilně vzájemně propojovat a
oddělovat. Pro interiér tak můžeme využívat například funkci velmi účinného
tepelného čerpadla. Nejvyšší požadavky jsou však kladeny bezesporu na chlazení
vysokonapěťových komponentů při vysokém zatížení a na chlazení akumulátorů při
jejich rychlém nabíjení stejnosměrným proudem. Dosahujeme zde ostatně výkonu 270
kW, při němž se uvolňuje hodně tepla.
Di Grassi: Ve Formuli E je to dokonce ještě extrémnější. Akumulátory při nabíjení
aktivně ochlazujeme suchým ledem pod teplotu okolí, abychom pro závod získali větší
teplotní odolnost systému. Neustálými změnami mezi maximálním zatížením a
rekuperací totiž systém pohonu extrémně namáháme, což samozřejmě zahřívá
akumulátory a spotřebovává energii. Čím extrémnější jsou podmínky, tím více musím
dbát na hospodárnost a rozdělit si zásobu elektrické energie tak, abych měl v
posledních kolech k dispozici ještě dostatek výkonu.
Reiling: Předvídání je důležité i pro nás, ovšem na jiné úrovni. Využíváme
speciální funkci, aby mohli řidiči na cestách nabíjet nejvyšším možným výkonem.
Pokud jede vůz po delší trase se zapnutou navigací, předkládá plánovač tras e-tron
řidiči návrhy míst pro nabíjení. Přibližně půl hodiny před příjezdem k vybranému
nabíjecímu stojanu začne systém řízení provozní teploty vhodně temperovat
akumulátory v souladu s jejich stavem nabití a výkonem nabíjecího stojanu.
Model Audi e-tron GT absolvoval neobvykle krátký vývojový proces. Definitivní
design byl schválen velmi brzy. Důvodem je i to, že vývojové oddělení Audi
dalekosáhle nahradilo fyzické modely virtuálními. Vývojový proces byl velmi štíhlý.
Rozhodnutí se přijímala rychle, komunikační cesty byly krátké. Důležité fáze vývoje
převzala společnost PSW pod vedením Audi. Společnost Audi Sport GmbH měla na
starosti nastavení podvozku - a za výsledek dostala od Lucase di Grassiho velkou
pochvalu.
Di Grassi: Co se mi mimořádně líbí, je ovladatelnost. Říkáte, že tento vůz musí
jako gran turismo nabízet také dobrý komfort. To pro mě jako závodního jezdce nemá
velký význam. Ale adheze a preciznost, s níž vůz projíždí zatáčkou - to na mě
udělalo silný dojem.
Reiling: Díky Lucasi, to mě těší! Při vývoji jsme se snažili vytvořit ze všech
silných stránek harmonický celek na nejvyšší úrovni. A v oblasti techniky jsme
mohli využít maximum realizovatelného. Například tříkomorové vzduchové pružiny,
které zde používáme, jsou nonplusultra ve své oblasti. Umožňují měkké základní
odpružení, poskytují nám velkou volnost při nastavení a mohou měnit světlou výšku
karoserie. Především však perfektně spolupracují s elektronicky řízenými tlumiči.
Oba systémy podléhají centrální řídicí jednotce podvozku a jejich charakteristiku
lze v několika módech měnit prostřednictvím voliče jízdních režimů Audi drive
select. Pro tebe jsme samozřejmě nastavili nejostřejší program.
Schmitz: Naši zákazníci mohou pro model e-tron GT obdržet prakticky veškeré
nejmodernější technologie, které jsou dnes k dispozici. Mezi ně patří i řízení
všech kol, u něhož se natáčejí také zadní kola - v opačném směru v nízkých
rychlostech pro zvýšení dynamiky, ve stejném směru ve vyšších rychlostech kvůli
stabilitě. Řízení přední nápravy je sportovně strmé, ale ne přehnaně. I to je
typické pro naši filozofii gran turismo.
Di Grassi: A RS e-tron GT Prototyp velmi dobře brzdí - intenzivně a s precizním
ovládáním. Ani to určitě nebylo u tak velkého elektromobilu úplně snadné
vyvinout…
Schröder: Však jsi také řídil téměř sériový model RS s keramickými brzdovými
kotouči vyztuženými uhlíkovými vlákny - i ty patří k tomu nejlepšímu, co existuje.
Sériově má e-tron GT ocelové kotouče, na přání se dodávají kotouče s povrchovou
vrstvou z karbidu wolframu, která optimalizuje brzdné výkony. A vůz jsme postavili
na pravděpodobně nejkrásnější kola, která kdy značka Audi nabízela. Nejvíce mě
fascinují velká 21" kola díky jejich skvělému designu a náročné výrobě. Nejlepší
aerodynamiku mají 20" kola, zatímco 19" kola na přední nápravě se mohou pochlubit
hmotností pouhých 12,5 kilogramu na každé straně. To je opravdu přínosné pro
ovladatelnost, ale i pro spotřebu energie a dojezd.
Spotřeba elektrické energie - to je téma, které Lucase di Grassiho vždy zajímá.
A to nejen v jeho roli závodního jezdce ve Formuli E, ale i průkopníka ochrany
klimatu prostřednictvím inovací. Zde vyznává stejnou filozofii jako AUDI AG:
Elektromobilita je správnou cestou do budoucnosti trvale udržitelné mobility -
pokud používaná elektrická energie pochází z obnovitelných zdrojů. Di Grassi je
ambasadorem OSN pro čistý vzduch, v Brazílii prosazuje jako podnikatel nové
technologie. Ve svém rodném městě São Paulo založil technologický kongres "Zero
Summit".
Di Grassi: Na začátku uplynulého desetiletí jsem pomáhal s rozvojem Formule E,
protože mi bylo jasné, že elektromobily jsou budoucností - na silnicích i závodních
okruzích. A s pokračujícím vývojem se to stále více potvrzuje.
Reiling: Už několik let přece prožíváme společné úspěchy. V roce 2017 jsme jako
první německý výrobce oficiálně vstoupili do Formule E, abychom ukázali, jak
dynamická, fascinující a emocionální může být elektrická jízda.
Schmitz: Z motoristického sportu profituje také vývoj našich sériových vozidel, a
tam chceme být na špičce transformace. Audi uvede do roku 2025 na trh 30 nových
elektromobilů a externě nabíjitelných hybridních modelů, a přitom elektrifikuje
všechny své modelové řady. Samozřejmě je jasné, že elektromobilita je opravdu
trvale udržitelná pouze s čistou elektrickou energií. Trvalá udržitelnost je naší
ambicí a současně absolutní nutností pro naše další úspěchy.
Schröder: Lucasi, hodně cestuješ po světě a znáš ekologické problémy i na ostatních
kontinentech. V roce 2019 jsi byl OSN vyslán do Nového Dillí, kde jsi natočil
dokumentární film "The Race for Clean Air". O co v něm šlo?
Di Grassi: Chtěl jsem předložit určitou myšlenku, která nám všem dodá odvahu. Nové
Dillí je jedním z měst s největším znečištěním ovzduší - a pokud se tam naleznou a
realizují řešení pro lepší ochranu životního prostředí, pak je to možné všude. Jsem
pevně přesvědčen o tom, že trvalá udržitelnost musí být založena na technologiích a
inovacích. Trvale udržitelná řešení se prosadí pouze tehdy, když nebudou
kompromisem, ale zlepšením.
Pět citátů, jejichž autorem je Julius Seebach, ředitel společnosti Audi
Sport
"Audi Sport symbolizuje vysoké výkony: v motoristickém sportu i na silnicích. V
supersportovním segmentu sázíme na jasnou strategii elektrifikace. Téměř sériové
Audi RS e-tron GT je sportovním a technologickým vrcholem elektrické ofenzivy
Audi."
"Elektrifikace zajišťuje našemu portfoliu perspektivu do budoucna a naše zákazníky
nadchne! Audi e-tron GT je velmi emocionálním vývěsným štítem značky a základem
našeho prvního zcela elektricky poháněného supersportovního modelu."
"Téměř sériový model Audi RS e-tron GT je pro nás milníkem. Je vstupem do světa
elektromobilů RS a jasným potvrzením našeho úsilí o dosažení emisních cílů pro
ochranu klimatu."
"Modely RS jsou nejsportovnějšími a nejemocionálnějšími modely značky Audi.
Nabízejí vždy nejvýkonnější motor, nejvyšší dynamiku a největší potěšení z jízdy -
a to vše s maximální praktičností pro každodenní provoz. RS e-tron GT Prototyp
přenáší tento mimořádný charakter do elektrické éry. Je to revoluce v
supersportovním segmentu."
"Téměř sériový model Audi RS e-tron GT je pro nás ve společnosti Audi Sport vstupem
do světa elektromobilů RS. Současně s ním plníme také náš slib, že budeme uvádět na
trh budoucí modely RS nedlouho po výchozím modelu. Vysoké výkony tak podávají nejen
naše produkty, ale i náš tým!"