-
Vyhledávání
Sportovní, výkonný a hospodárný: Audi představuje novou generaci modelu SQ5 TDI
12.11.2020
Optimalizované Audi SQ5 TDI (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km*: 7,0 - 7,0; kombinované emise CO2 v g/km*: 185 - 185) je nyní ještě suverénnější, ostřejší, sportovnější a hospodárnější. Jeho třílitrový vznětový motor V6 dosahuje nejvyššího výkonu 251 kW (341 k) a ohromí harmonickým, ale velmi intenzivním nárůstem hnací síly již od nízkých otáček. Design s ještě ostřejšími rysy umocňuje silný charakter sportovního SUV. Na přání jsou pro vrcholný model řady Q** k dispozici zadní svítilny s novou digitální technologií OLED.
SQ5 TDI (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km*: 7,0 - 7,0; kombinované emise CO2
v g/km*: 185 - 185) je úspěšným modelem. Již jeho první generace, představená na
podzim 2012, začala psát úspěšný příběh - jako první model S značky Audi, poháněný
vznětovým motorem.
Nejnovější evoluční stupeň třílitrového motoru V6 poskytuje nyní nejvyšší výkon 251
kW (341 k) a maximální točivý moment 700 N.m**, který je konstantně dostupný v
širokém rozsahu otáček od 1750 min-1 do 3250 min-1. Jednotka 3.0 TDI** reaguje na
pohyby pedálu plynu pohotověji a explozivněji než dosud. Vrcholný model řady Q5
(kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km*: 7,0 - 7,0; kombinované emise CO2 v g/km*:
185 - 185) zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,1 sekundy a jeho nejvyšší rychlost je
elektronicky omezena na 250 km/h. Sytost zvukového projevu motoru V6 zvyšuje
generátor zvuku, jímž byla vybavena již první generace modelu SQ5 TDI**.
Třílitrové TDI s rozsáhlými novinkami je nyní ještě výkonnější a
hospodárnější
Motor V6 3.0 TDI (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km*: 7,0 - 7,0; kombinované
emise CO2 v g/km*: 185 - 185) byl v mnoha detailech modernizován. Místo hliníkových
pístů používá písty z kované oceli. Tento nový materiál snižuje tepelné ztráty. A
vzhledem k vyšší pevnosti nemají nové písty oproti hliníkovým předchůdcům žádnou
nevýhodu z hlediska hmotnosti. Stupňovitě tvarované dno pístu zvyšuje účinnost a
rychlost spalování. Vstřikovače paliva s elektromagneticky ovládanými ventily
pracují s konstantně vysokou precizností, protože na uzavírání vstřikovací jehly
dohlíží nový piezoelektrický senzor. Celkové množství vstřikovaného paliva lze v
každém pracovním cyklu rozdělit do až osmi dílčích dávek, a to s ještě preciznějším
odměřováním nafty. Maximální vstřikovací tlak je 2500 barů.
Chlazení stlačovaného vzduchu přešlo z chladiče vzduch-vzduch, uloženého za
nárazníkem, na nepřímý chladič kapalina-vzduch, situovaný mezi oběma řadami válců
vidlicového motoru. Zkrácené dráhy proudění vzduchu v sacím traktu zrychlují nárůst
plnicího tlaku. Nepřímý chladič stlačovaného vzduchu je výkonnější a krátce po
spuštění motoru v chladném prostředí dokáže nasávaný vzduch dokonce ohřívat, aby se
rychleji dosáhlo ideálních teplot spalování. S tím je spojena i výhoda rychlejšího
spuštění procesu čištění výfukových plynů.
Ve výfukovém turbodmychadle se nyní otáčí menší a lehčí kolo kompresoru, které
dosahuje vysokých otáček mimořádně rychle. To je důležitý faktor pro spontánní
nárůst točivého momentu motoru. Sběrné výfukové potrubí obdrželo vylepšenou
izolaci. Díky tomuto opatření dosáhnou výfukové plyny po studeném startu dříve
optimální teploty.
MHEV a EAV: ještě více hospodárnosti a spontánnosti
Jednotka 3.0 TDI** disponuje dvěma technologiemi, které snižují spotřebu paliva a
zrychlují reakce motoru. Částečně hybridní systém s napětím 48 V (MHEV) integruje
řemenem poháněné zařízení BSG s funkcemi spouštěče a generátoru, lithium-iontové
akumulátory pro přechodné ukládání elektrické energie a měnič napětí 48 V/12 V. Při
zpomalování získává systém MHEV zpět výkon až 8 kW. Sportovní SUV** dokáže jet
setrvačností s vypnutým motorem až 40 sekund - výkonné zařízení BSG motor poté
znovu komfortně spustí. Systém MHEV má potenciál snížit spotřebu paliva v reálném
provozu zákazníků až o 0,7 litru na 100 kilometrů.
Druhým technickým modulem je elektricky poháněné dmychadlo (EAV). Toto zařízení
podporuje výfukové turbodmychadlo v situacích, kdy výfukové plyny mají pro jeho
pohon ještě příliš málo energie. Kompaktní elektromotor, používající ke svému
napájení rovněž kompaktní elektrickou síť s napětím 48 V, zrychlí kolo kompresoru
EAV na 65 000 otáček za cca 300 milisekund. EAV je nyní využíváno častěji a ve
větším rozsahu provozních podmínek. EAV podporuje spontánnější reakce motoru při
rozjezdu a zrychlování z nízkých otáček. K tomuto efektu přispívá rovněž
optimalizovaná souhra EAV, MHEV, turbodmychadla, samotného motoru a převodovky
tiptronic.
Vzájemná souhra dvou katalyzátorů SCR: dodatečné čištění výfukových
plynů
U dodatečného čištění výfukových plynů sází Audi na technologii Twindosing, u níž
spolupracují dva katalyzátory SCR. První z nich je uložen hned za sběrným výfukovým
potrubím a slouží současně jako filtr pevných částic. Druhý katalyzátor SCR je
umístěn ve větší vzdálenosti od motoru, pod podlahou vozidla. Oba katalyzátory se
vzájemně doplňují, protože pokrývají různé provozní situace a rozsahy teplot
výfukových plynů. Katalyzátory SCR jsou zásobovány roztokem močoviny AdBlue z
nádrže o objemu 24 litrů. Díky technologii Twindosing splňuje SQ5 TDI (kombinovaná
spotřeba paliva v l/100 km*: 7,0 - 7,0; kombinované emise CO2 v g/km*: 185 - 185)
limity nové emisní normy "Euro 6d ISC-FCM AP" s velkými rezervami, a to včetně
značného snížení emisí NOX při jízdním testu v reálném silničním provozu.
Řadí rychle a komfortně: osmistupňová převodovka tiptronic
Přenos hnací síly zajišťuje rychle a komfortně řadící osmistupňová převodovka
tiptronic, jejíž strategie řazení byla přizpůsobena charakteristice modifikovaného
motoru. Při setrvačné jízdě modelu SQ5 TDI** se vypnutý motor odpojí od převodovky
rozepnutím příslušné spojky.
Za běžných provozních podmínek rozděluje trvalý pohon všech kol quattro hnací sílu
mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60. Při prokluzu kol se většina točivého
momentu přenáší na nápravu s lepší trakcí - na přední kola může směřovat maximálně
70 procent, dozadu to může být až 85 procent. Při rychlém průjezdu zatáčkou
optimalizuje ovladatelnost a chování vozu selektivní rozdělování točivého momentu
mezi jednotlivá kola drobnými brzdnými zásahy na odlehčených vnitřních
kolech.
Sportovní diferenciál: více hnací síly, žádná nedotáčivost, větší
dynamika
Audi dodává na přání sportovní diferenciál pro zadní nápravu, který při sportovní
jízdě aktivně rozděluje točivý moment mezi jednotlivá kola zadní nápravy. Na kolo
na vnější straně zatáčky přenáší větší hnací sílu, protože má větší adhezi - vůz je
tím doslova vtlačen do zatáčky a současně se výrazně zmenší nedotáčivost. I při
zrychlování na výjezdu z ostré zatáčky je vnějšímu kolu přidělován větší točivý
moment pro další zvýšení jízdní dynamiky.
Suverénní preciznost: podvozek
Podvozek modelu Audi SQ5 TDI** je dokonale připraven na sportovní výkony vznětového
motoru. Každé kolo má pětiprvkové zavěšení. Sportovní podvozek S s elektronicky
řízenými tlumiči snižuje světlou výšku oproti modelu Q5 o 30 milimetrů a přesvědčí
mimořádně širokým rozsahem mezi nejkomfortnějším a nejdynamičtějším
nastavením.
Do sériově dodávaného systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select jsou
sdruženy elektronicky řízené tlumiče společně se sportovním diferenciálem (výbava
na přání), motorem, řízením a převodovkou tiptronic. Řidič může měnit
charakteristiku uvedených systémů prostřednictvím šesti režimů - auto, comfort,
efficiency, dynamic, offroad a individual. U vozů, vybavených na přání dodávaným
adaptivním vzduchovým odpružením se specifickým nastavením S, je navíc k dispozici
sedmý režim "allroad". Toto vzduchové odpružení přizpůsobuje světlou výšku
příslušné jízdní situaci v pěti úrovních. Dalším technickým modulem z portfolia
příplatkové výbavy je dynamické řízení. Jeho převod mění harmonická převodovka v
závislosti na rychlosti jízdy a úhlu otočení volantu. V nízkých rychlostech reaguje
řízení se strmým převodem bezprostředně, na dálnici je řízení klidnější.
Modernizované Audi SQ5 TDI (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km*: 7,0 - 7,0;
kombinované emise CO2 v g/km*: 185 - 185) sjíždí v sériové podobě z montážní linky
na 20" kolech z lehké slitiny s pneumatikami rozměru 255/45. Alternativně jsou na
výběr 21" kola z portfolia značky Audi nebo společnosti Audi Sport GmbH. Přední
náprava disponuje brzdovými kotouči s průměrem 375 milimetrů a šestipístkovými
brzdovými třmeny z hliníku. Černě nebo na přání červeně lakované třmeny nesou
nápisy S.
Nové stylistické prvky: vnější design
Modernizované Audi SQ5 TDI** dává najevo svou sílu výraznými detaily, jež umocňují
robustnost jeho vzhledu. Vertikální prvky strukturují velké krajní otvory pro
přívod vzduchu v předním nárazníku. Jemné lamely na osmiúhelníkové masce chladiče
se specifickou mřížkou S vzájemně propojují velké osmiúhelníkové voštiny. A stejně
jako příčky v otvorech pro přívod vzduchu jsou vyrobeny z hliníku.
Audi sériově montuje světlomety LED. Na přání je mohou nahradit světlomety Matrix
LED s automatickým ovládáním dálkových světel a dynamickými ukazateli směru. Vzadu
je na spodní části nárazníku umístěna matná hliníková lišta a pod ní difuzor spolu
se čtyřmi chromovanými oválnými koncovkami výfukové soustavy. Na výběr je devět
barev karoserie. Alternativně je dispozici černý stylistický paket, který umocní
sportovní charakter vozu.
Nejnovější osvětlovací technika: digitální zadní svítilny
OLED
Audi nabízí pro zadní svítilny vrcholné verze modelu Q5** novou digitální
technologii OLED. Zadní svítilny OLED jsou rozděleny do tří částí po šesti
segmentech. Zákazníci si při objednávce svého vozu mohou vybírat ze tří
charakteristických designů zadních svítilen se specifickými funkcemi "coming home"
a "leaving home". Nezaměnitelný vzhled svítilen se změní také při přepnutí systému
Audi drive select do režimu "dynamic". Zadní svítilny OLED jsou vybaveny rovněž
detekcí blízkosti. Pokud se účastník silničního provozu přiblíží zezadu ke
stojícímu vozu SQ5** na méně než dva metry, všechny segmenty OLED se rozsvítí.
Spektrum funkcí zadních svítilen OLED je završeno dynamickými ukazateli
směru.
Sportovní černá a šedá: interiér
Interiér modelu SQ5 TDI (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km*: 7,0 - 7,0;
kombinované emise CO2 v g/km*: 185 - 185) má černou nebo tmavě šedou barvu a
osvětlené prahové lišty z hliníku s logem S. Pro elektricky nastavitelná sportovní
sedadla s reliéfními logy S jsou na výběr tři druhy čalounění. Sériově se dodává
kombinace kůže a umělé kůže, na přání ji může nahradit kůže a Dinamica s reliéfními
logy S. Nový materiál z mikrovlákna Dinamica se z velké části vyrábí z
recyklovaného plastu a nahrazuje Alcantaru. Další variantu dodávanou na přání tvoří
jemná kůže Nappa s kosočtvercovým prošíváním v odstínu červená Magma. Kontrastní
prošívání zdobí sedadla i volant. Na přání je k dispozici masážní funkce se 3
programy a ventilace sedadel. Sériová výbava zahrnuje ozdobná obložení z
kartáčovaného hliníku, alternativou jsou dvě verze uhlíkových kompozitů a klavírní
lak.
Varianta zadních sedadel "plus" je podélně posuvná a má nastavitelný sklon
opěradel. Zavazadlový prostor pojme v základním uspořádání 520 litrů, po sklopení
opěradel zadních sedadel vzroste objem na 1520 litrů. V sériové výbavě je obsaženo
elektricky ovládané zadní výklopné víko spolu s odolnou lištou z ušlechtilé oceli
pro ochranu prahu zavazadlového prostoru a hliníkovými podélnými střešními nosiči.
Za sportovní SUV lze připojit přívěs o hmotnosti až 2,4 tuny (brzděný, při stoupání
12 procent).
Systém ovládání, informační a zábavní systémy a Audi connect
Displej MMI touch s úhlopříčkou 10,1 palce je ústředním prvkem modulární platformy
MIB 3 pro informační a zábavní systémy a uprostřed přístrojové desky slouží jak k
zadávání, tak k zobrazování. Další možnosti kontroly nad jednotlivými systémy a
funkcemi nabízí hlasové ovládání s rozpoznáváním hovorového jazyka a multifunkční
volant. Displej s úhlopříčkou 12,3 palce dává řidiči na výběr tři různá grafická
uspořádání: dynamické, sportovní a klasické. Na přání dodává Audi také průhledový
displej.
Pokud vůz používá větší počet řidičů, mohou si svá individuální nastavení uložit do
až šesti individuálních uživatelských profilů. Služby Car-to-X v rámci nabídky Audi
connect mohou pomoci s vyhledáním volných parkovacích míst v ulicích nebo
upozorňovat řidiče na nebezpečí v podobě námrazy či mlhy na projížděné trase.
Aplikace myAudi App propojí vůz s chytrým telefonem uživatele. Audi phone box
připojí chytré telefony k anténě vozidla a může je indukčně nabíjet. Mimořádné
zážitky z poslechu poskytne na přání dodávaný prémiový audiosystém Bang &
Olufsen s prostorovým zvukem 3D. Hybridní přijímač rozhlasového vysílání samočinně
přepíná podle intenzity signálu mezi příjmem VKV, DAB nebo internetovým vysíláním a
cestujícím nabízí oblíbené rozhlasové stanice všude tam, kde je možná mobilní
datová komunikace.
Komfortní a precizní: asistenční systémy
V modelu SQ5 TDI (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km*: 7,0 - 7,0; kombinované
emise CO2 v g/km*: 185 - 185) nalézají uplatnění všechny asistenční systémy z
modelu Q5**. Úroveň bezpečnosti zvyšuje asistent pro odbočování, asistent pro
vyhýbací manévry a upozorňování na nebezpečí při vystupování. Adaptivní asistent
řízení zajišťuje ve velkém rozsahu a po dlouhou dobu ovládání vozidla místo řidiče,
ať se jedná o zrychlování, zpomalování nebo udržování vozu v jízdním pruhu.
Prediktivní asistent pro hospodárnou jízdu podporuje řidiče v jeho snaze o
předvídavou jízdu s cílem snížit spotřebu paliva.
Modernizované Audi SQ5 TDI** se vyrábí v mexickém závodě San José Chiapa a do České
republiky a dalších evropských zemích přijde na trh v prvním čtvrtletí 2021.
Základní cena Audi SQ5 je pro Českou republiku stanovena na 1 858 900,- Kč včetně
DPH 21% a tovární prodloužené záruky na 4 roky / 120 000 kilometrů. Předprodej vozu
bude zahájen na počátku roku 2021.