-
Vyhledávání
Sportovní, praktické a elegantní: Nové modely Audi Q5 Sportback a SQ5 Sportback TDI
02.12.2020
Audi představuje po modelech e-tron Sportback** a Q3 Sportback** třetí vůz kategorie CUV (Crossover Utility Vehicle) - Q5 Sportback**. Kupé s dynamickým designem osloví zákazníky, kteří oceňují expresivní design a technické inovace stejně jako sportovní charakter a vysokou úroveň praktické využitelnosti. Na vrcholu této modelové řady stojí SQ5 Sportback TDI (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km*: 7,1 - 7,0; kombinované emise CO2 v g/km*: 186 - 185). Jeho třílitrové TDI poskytuje nejvyšší výkon 251 kW (341 k) a maximální točivý moment 700 N.m.
Audi Q5 Sportback** zaujme na první pohled svým silným charakterem, což je ostatně
pro modely Q od značky Audi typické. Osmiúhelníkovou masku chladiče Singleframe
obklopují ze stran velké otvory pro přívod vzduchu. Světlomety s výrazným designem
světel pro denní svícení používají technologii LED, na přání dokonce Matrix LED.
Nepřerušovaná, elegantní ramenní linie zvýrazňuje kola, a tím i pohon quattro.
Rozšíření bočních prahů pod dveřmi dodává CUV stabilitu a robustnost. Nízká plocha
bočních oken směrem k zádi rychle klesá a třetí boční okno má vzadu špičaté
zakončení. Výrazně skloněné zadní okno ve spojení s vizuálně vysoko vzhůru
protaženým nárazníkem dodává modelu Q5 Sportback** velmi dynamický a působivý
vzhled.
Inovativní: Zadní svítilny s digitální technologií OLED
Na přání dodává Audi zadní svítilny s novou digitální technologií OLED. Každá
svítilna je vybavena třemi organickými elektroluminiscenčními diodami, které jsou
rozděleny na šest segmentů. Mimořádně homogenně svítící červené prvky OLED lze díky
segmentaci individuálně ovládat, a tím vytvářet různé světelné designy. Zákazníci
si mohou při objednávce vybírat ze tří specifických designů zadních svítilen. Ke
každému z nich náleží jedinečné dynamické funkce osvětlení "coming home" a "leaving
home". Další, sportovní vzhled svítilen se aktivuje při přepnutí systému Audi drive
select do režimu "dynamic". Pokud se jiné vozidlo přiblíží zezadu ke stojícímu vozu
Q5 Sportback** na méně než dva metry, všechny segmenty OLED se rozsvítí díky
detekci blízkosti.
Velký výběr: Barvy a materiály
Audi dodává nový vůz kategorie CUV (Crossover Utility Vehicle) s vnější výbavou
"advanced" nebo
"S line". Obě výbavové linie se odlišují maskou chladiče Singleframe, krajními
otvory pro přívod vzduchu a především zadním nárazníkem. Zákazníci mají na výběr
dvanáct barev karoserie a různé varianty vnějších ozdobných prvků, mimo jiné černý
stylistický paket, kompletní lakování v barvě karoserie nebo kontrastní lakování.
Q5 Sportback** je s vnější délkou 4,69 metru o sedm milimetrů delší než výchozí
model Q5** při shodné vnější výšce (1,66 metru) a šířce (1,89 metru). Stejně nízký
je i součinitel aerodynamického odporu vzduchu 0,30.
Dlouhý rozvor náprav 2,82 metru vytváří velkorysý vnitřní prostor. V přehledném a
vzdušném interiéru převládají horizontální linie. Zákazník může dodat interiéru
ještě elegantnější, resp. sportovnější charakter výběrem vnitřní výbavy "design
selection" nebo
"S line". Jejich součástí je široký výběr barev a materiálů pro čalounění až po
nejkvalitnější jemnou kůži Nappa. Linie "design selection" zahrnuje paket
dekoračního osvětlení plus, které cílenými světelnými efekty zvýrazňuje vysokou
kvalitu řemeslného zpracování interiéru automobilu značky Audi.
Variabilní uspořádání vnitřního prostoru: Zadní sedadla plus
Zavazadlový prostor pojme 510 litrů, se sklopenými opěradly zadních sedadel to je
1480 litrů při využití celé výšky interiéru až po strop. Nový člen rodiny Q5 může
být na přání vybaven zadními sedadly plus, která jsou podélně posuvná a mají
nastavitelný sklon opěradel. V případě potřeby se tím zvětší objem zavazadlového
prostoru v základním uspořádání až o 60 litrů. Na druhé straně poskytují tato
sedadla také vyšší úroveň komfortu cestujícím vzadu, pokud si sedáky posunou do
krajní zadní polohy a opěradlo nastaví do optimálního sklonu. Na přání se dodává
rovněž paket odkládacích schránek a doplňků pro zavazadlový prostor. Elektrické
ovládání zadního výklopného víka je součástí sériové výbavy. V kombinaci s
komfortním klíčkem, dodávaným na přání, se otvírá pohybem nohy pod zadním
nárazníkem.
SUV ve stylu kupé zazáří v každodenním provozu i mnoha dalšími kvalitami. Verze s
motorem 2.0 TDI o výkonu 150 kW (204 k) si například poradí s přívěsem o hmotnosti
až 2,4 tuny (brzděný, stoupání max. 12 procent). Podélné střešní nosiče se dodávají
na přání. Bezpečné sjíždění úseků s prudkým klesáním v kopcovitém terénu zajistí
asistent pro sjíždění strmých svahů.
Vyšší světlá výška v terénu: Vzduchové odpružení adaptive air
suspension
U linie S line sériově dodávaný sportovní podvozek nabízí díky tuhému nastavení
bezprostřední kontakt s vozovkou. Jako alternativu nabízí Audi podvozek s
elektronicky řízenými tlumiči nebo mnohostranné a komfortní adaptivní vzduchové
odpružení (adaptive air suspension). Vzduchové odpružení mění světlou výšku vozidla
v širokém rozsahu 60 mm. Pro jízdu po nezpevněných cestách lze světlou výšku
zvětšit až o 45 mm. Při rychlé jízdě se karoserie automaticky sníží o 15 mm. To
snižuje aerodynamický odpor a současně zvyšuje hospodárnost.
Z nižšího těžiště vozu profituje také jízdní dynamika. Pro komfortní manipulaci se
zavazadly lze záď stojícího vozidla snížit o 55 milimetrů.
Na přání dodávané dynamické řízení mění převod a charakteristiku posilovače řízení
v závislosti na rychlosti jízdy. Při pomalé jízdě zlepšuje ovladatelnost strmý
převod a silnější účinek posilovače. Ve vyšších rychlostech má méně strmý převod
pozitivní vliv na směrovou stabilitu při jízdě přímým směrem. V nabídce je celkem
20 designů kol s průměrem ráfku od 18 do 21 palců.
Paleta motorů při uvedení na trh: Dvě jednotky TDI a jeden motor
TFSI
Audi Q5 Sportback** vstupuje na evropské trhy se třemi motory - dvěma jednotkami
TDI a jedním agregátem TFSI. Jejich výkony pokrývají rozsah od 150 kW (204 k) do
210 kW (286 k). Všechny motory splňují požadavky nové emisní normy Euro 6d ISC-FCM
AP, které výrazně omezují především emise oxidů dusíku při silničním jízdním
testu.
V modelu Q5 Sportback 40 TDI quattro (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 5,5 -
5,3; kombinované emise CO2 v g/km: 144 - 140) zajišťuje pohon jednotka 2.0 TDI,
která poskytuje nejvyšší výkon 150 kW (204 k) a maximální točivý moment 400 N.m.
CUV díky tomu zrychlí z nuly na 100 km/h za 7,6 sekundy a v akceleraci může
pokračovat až do nejvyšší rychlosti 222 km/h. Hospodárnost zvyšuje 12V částečně
hybridní systém MHEV. Jeho řemenem poháněný generátor s funkcí spouštěče získává
při zpomalování elektrickou energii, kterou ukládá do kompaktní sady
lithium-iontových akumulátorů. Systém MHEV navíc umožňuje setrvačnou jízdu s
vypnutým motorem a činnost systému start-stop již při poklesu rychlosti jízdy na 22
km/h. Druhá výkonová varianta motoru 2.0 TDI bude následovat po uvedení na
trh.
Přenos hnací síly vznětového čtyřválec zajišťuje sedmistupňová převodovka S tronic
ve spojení s hospodárným pohonem quattro s technologií ultra. Za normálních
podmínek směřuje veškerý výkon na přední kola. V případě potřeby pohonu všech kol,
připojí dvě spojky během zlomku sekundy zadní kola k poháněcímu ústrojí - v mnoha
situacích k tomu dochází dokonce prediktivně.
Ještě více výkonu a točivého momentu nabízí Audi Q5 Sportback 50 TDI quattro
(kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km*: 6,9 - 6,7; kombinované emise CO2 v g/km*:
182 - 176). V tomto případě jsou příslušné hodnoty 210 kW (286 k) a 620 N.m - to
postačuje pro standardní sprint za 5,7 sekundy a nejvyšší rychlost 240 km/h. Systém
MHEV pracuje u šestiválce s napětím 48 V a je ještě výkonnější než u čtyřválcového
turbodieselu. Osmistupňová převodovka tiptronic řadí hladce a rychle. Trvalý pohon
všech kol quattro využívá mechanický mezinápravový diferenciál, který rozděluje
hnací sílu mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60 % a v případě potřeby přenáší
většinu točivého momentu na nápravu s lepší trakcí.
Se čtyřválcovým zážehovým motorem 2.0 TFSI zvládne Audi Q5 Sportback 45 TFSI
quattro (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km*: 7,6- 7,4; kombinované emise CO2 v
g/km*: 174- 169) sprint z 0 na 100 km/h za 6,1 sekundy a umožňuje jízdu nejvyšší
rychlostí 240 km/h. Zážehový motor je vyladěn na nejvyšší výkon 195 kW (265 k) a
maximální točivý moment 370 N.m. Stejně jako dvoulitrové TDI používá 12V částečně
hybridní systém, sedmistupňovou převodovku S tronic a pohon všech kol quattro s
technologií ultra.
Digitální a intuitivní: Ovládání a konektivita
Q5 Sportback** přebírá novou techniku v oblastech ovládání, zobrazování, informací
a zábavy od modernizovaného modelu Q5**. Jedná se o třetí generaci modulární
platformy MIB 3 pro informační a zábavní systémy. Kompletní výbava zahrnuje
digitální panel přístrojů Audi virtual cockpit plus s displejem o úhlopříčce 12,3
palce a průhledový displej. K snadnému a bezpečnému ovládání nejdůležitějších
funkcí a ukazatelů slouží multifunkční volant plus.
Informační a zábavní systém MMI navigation plus je propojen s 10,1" dotykovým
displejem. Jeho hlasové ovládání hovorovým jazykem používá znalosti z cloudu. Tuto
funkci aktivuje vyslovení hesla "Hej Audi". Četná nastavení vozidla lze ukládat do
individuálních uživatelských profilů v cloudu na zákaznickém portálu myAudi.
Některé on-line služby z širokého portfolia Audi connect využívají výhody
kolektivní inteligence flotily vozů Audi a informují řidiče například o
nebezpečích. Aplikace myAudi zajistí těsné síťové propojení vozu s chytrým
telefonem zákazníka. Na přání doplní informační a zábavní systém hardwarové moduly,
například Audi phone box nebo prémiový audiosystém Bang & Olufsen s prostorovým
zvukem.
Užitečné a efektivní: Asistenční systémy
Pro model Audi Q5 Sportback** je připraven velký počet asistenčních systémů.
Adaptivní asistent řízení v mnoha jízdních situacích dalekosáhle zastane práci
řidiče a zajistí zrychlování, zpomalování a udržování vozu v jízdním pruhu. Funkce
řízení v příčném směru vyžaduje od řidiče, aby se kapacitního volantu jen dotýkal.
Druhým systémem ze světa high-tech je prediktivní asistent pro hospodárnou jízdu,
který podporuje předvídavý styl jízdy. K celkové úrovni bezpečnosti přispívají také
systémy, jakým je asistent pro odbočování, asistent pro vyhýbací manévry, asistent
pro sledování vozidel přijíždějících ze stran při couvání a upozorňování na
nebezpečí při vystupování. Sériově dodávaný systém Audi pre sense city pomáhá
předcházet kolizím s účastníky silničního provozu před vozidlem, nebo minimalizovat
jejich následky.
Sportovní vrcholný model: Audi SQ5 TDI Sportback
Na vrcholu modelové řady stojí Audi SQ5 Sportback TDI (kombinovaná spotřeba paliva
v l/100 km*: 7,1 - 7,0; kombinované emise CO2 v g/km*: 186 - 185). Jeho kultivovaný
třílitrový vznětový motor poskytuje nejvyšší výkon 251 kW (341 k) a maximální
točivý moment 700 N.m, který je konstantně dostupný v širokém rozsahu otáček od
1750 min-1 do 3250 min-1. Sytost zvukového projevu motoru V6 zvyšuje generátor
zvuku. Jízdní výkony jsou pozoruhodné: zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou 5,1
sekundy a nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.
Motor 3.0 TDI byl v mnoha detailech modernizován. Místo hliníkových pístů používá
písty z kované oceli. Tento nový materiál snižuje tepelné ztráty. A vzhledem k
vyšší pevnosti nemají nové písty oproti hliníkovým předchůdcům žádnou nevýhodu z
hlediska hmotnosti. Vstřikovače paliva s elektromagneticky ovládanými ventily
pracují s konstantně vysokou precizností, protože na uzavírání vstřikovací jehly
dohlíží nový piezoelektrický senzor. Celkové množství vstřikovaného paliva lze v
každém pracovním cyklu rozdělit do až osmi dílčích dávek, a to s ještě preciznějším
odměřováním i minimálního množství nafty.
Ve výfukovém turbodmychadle vznětového motoru V6 se otáčí malé a lehké kolo
kompresoru, které dosahuje vysokých otáček mimořádně rychle. To je důležitý faktor
pro spontánní nárůst točivého momentu motoru. Chlazení stlačovaného vzduchu přešlo
na nový, nepřímý chladič kapalina-vzduch, situovaný mezi oběma řadami válců
vidlicového motoru. Krátké dráhy proudění vzduchu v sacím traktu zrychlují nárůst
plnicího tlaku.
MHEV a EAV: Ještě více hospodárnosti a spontánnosti
Jednotka 3.0 TDI disponuje dvěma technologiemi, které snižují spotřebu paliva a
zrychlují její reakce. Částečně hybridní systém s napětím 48 V (MHEV) získává při
zpomalování zpět výkon až 8 kW. Díky elektrické energii z lithium-iontových
akumulátorů dokáže CUV jet setrvačností s vypnutým motorem až 40 sekund - výkonné
zařízení BSG motor poté znovu komfortně spustí. Druhým technickým modulem v 48V
elektrické síti je elektricky poháněné dmychadlo (EAV). Při rozjezdu a zrychlování
z nízkých otáček podporuje spontánní reakce motoru 3.0 TDI urychlením nárůstu
plnicího tlaku.
Dva katalyzátory SCR: Dodatečné čištění výfukových plynů
Co se týče dodatečného čištění výfukových plynů, sází Audi u všech motorů TDI pro
model Q5 Sportback** na technologii Twindosing, u níž spolupracují dva katalyzátory
SCR. První z nich je uložen hned za sběrným výfukovým potrubím a slouží současně
jako filtr pevných částic. Druhý katalyzátor SCR je umístěn ve větší vzdálenosti od
motoru, pod podlahou vozidla. Oba katalyzátory se vzájemně doplňují, protože
pokrývají různé provozní situace a rozsahy teplot výfukových plynů. Díky
technologii Twindosing splňuje i SQ5 Sportback TDI (kombinovaná spotřeba paliva v
l/100 km*: 7,1 - 7,0; kombinované emise CO2 v g/km*: 186 - 185) limity nové emisní
normy Euro 6d ISC-FCM AP s velkými rezervami.
Řadí rychle a komfortně: Osmistupňová převodovka tiptronic
Stejně jako u motoru 3.0 TDI v modelu Q5 Sportback** probíhá v modelu S přenos
hnací síly prostřednictvím rychle a komfortně řadící osmistupňové převodovky
tiptronic. Trvalý pohon všech kol quattro rozděluje točivý moment podle potřeby
variabilně mezi přední a zadní nápravu. Audi je na přání doplní o sportovní
diferenciál, který při sportovní jízdě aktivně rozděluje točivý moment mezi
jednotlivá kola zadní nápravy. Na kolo na vnější straně zatáčky přenáší větší hnací
sílu, protože má větší adhezi - vůz je díky tomu při dynamickém průjezdu zatáčkou
ještě agilnější. I při zrychlování na výjezdu z ostré zatáčky je vnějšímu kolu
přidělován větší točivý moment pro další zvýšení jízdní dynamiky.
Suverénní preciznost: Podvozek
Podvozek modelu Audi SQ5 Sportback TDI (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km*:
7,1 - 7,0; kombinované emise CO2 v g/km*: 186 - 185) je dokonale připraven na
sportovní výkony vznětového motoru. Každé kolo má pětiprvkové zavěšení. Standardně
se dodávají 20" kola s pneumatikami rozměru 255/45. Alternativně jsou na výběr 21"
kola z portfolia značky Audi nebo společnosti Audi Sport GmbH. Přední náprava
disponuje brzdovými kotouči s průměrem 375 milimetrů a šestipístkovými brzdovými
třmeny z hliníku. Sportovní podvozek S s elektronicky řízenými tlumiči snižuje
světlou výšku oproti modelu Q5 Sportback** o 30 milimetrů a přesvědčí mimořádně
širokým rozsahem mezi nejkomfortnějším a nejdynamičtějším nastavením.
Do sériově dodávaného systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select jsou
sdruženy elektronicky řízené tlumiče společně se sportovním diferenciálem (výbava
na přání), motorem, řízením a automatickou převodovkou. Řidič může měnit
charakteristiku uvedených systémů prostřednictvím šesti režimů. U vozů, vybavených
adaptivním vzduchovým odpružením se specifickým nastavením S, je navíc k dispozici
sedmý režim "allroad". Toto vzduchové odpružení přizpůsobuje světlou výšku
příslušné jízdní situaci. Dalším technickým modulem z portfolia příplatkové výbavy
je dynamické řízení.
Nové stylistické prvky: Vnější a vnitřní design
Audi SQ5 Sportback TDI** dává najevo svou sílu výraznými detaily, jež umocňují
robustnost jeho vzhledu. Vertikální prvky strukturují velké krajní otvory pro
přívod vzduchu v předním nárazníku. Jemné lamely na osmiúhelníkové masce chladiče
Singleframe vzájemně propojují velké osmiúhelníkové voštiny. A stejně jako příčky v
otvorech pro přívod vzduchu jsou vyrobeny z hliníku. Audi sériově montuje
světlomety LED. Na přání je mohou nahradit světlomety Matrix LED s automatickým
ovládáním dálkových světel a dynamickými ukazateli směru. Vzadu je na spodní části
nárazníku umístěna matná hliníková lišta a pod ní difuzor spolu se čtyřmi
chromovanými oválnými koncovkami výfukové soustavy. Pro zadní svítilny je na výběr
nová digitální technologie OLED.
Interiér modelu Audi SQ5 Sportback TDI** má černou nebo tmavě šedou barvu a
osvětlené prahové lišty z hliníku s logem S. Pro elektricky nastavitelná sportovní
sedadla s reliéfními logy S jsou na výběr tři druhy čalounění. Kontrastní prošívání
zdobí sedadla i volant. Na přání je k dispozici masážní funkce a ventilace sedadel.
Sériová výbava zahrnuje ozdobná obložení z kartáčovaného hliníku, alternativou jsou
dvě verze uhlíkových kompozitů a klavírní lak.
Uvedení na trh: předprodej spuštěn, dodání v prvním pololetí
2021
Modely Q5 Sportback** a SQ5 Sportback TDI** sjíždějí z montážní linky závodu San
José Chiapa (Mexiko). Předprodej pro Českou republiku je spuštěn 1. prosince 2020,
první vozy pak dorazí k prodejcům a zákazníkům v průběhu prvního pololetí 2021.
Audi Q5 Sportback se nabízí za cenu od 1 388 900 korun, vrcholná verze SQ5
Sportback stoji 1 923 900 korun. Všechny varianty pohonných jednotek zahrnují
standardně prodlouženou záruku na 4 roky / 120 000 kilometrů.