-
Vyhledávání
Všestranný elektromobil v kompaktním formátu: Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron
14.04.2021
Modely Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron jsou první kompaktní SUV s
elektrickým pohonem značky se čtyřmi kruhy, která nabízejí všestrannou praktičnost
pro každodenní provoz, pokrokový design koncepčních studií a lokálně bezemisní
cestování. Oba modely přesvědčí novou dimenzí prostoru v interiéru a průkopnickými
řešeními v oblastech ovládání, zobrazování a asistenčních systémů. Průhledový
displej s rozšířenou realitou zcela novým způsobem propojuje reálný svět s
virtuálním.
Nabídku tvoří tři varianty pohonu a na jejím vrcholu stojí model quattro s
nejvyšším výkonem 220 kW (299 k)***. Všechny verze nabízejí jízdu s nulovými
lokálními emisemi a dlouhým dojezdem, rychlé nabíjení s možností prodloužit během
deseti minut dojezd za ideálních podmínek (WLTP) o 130 kilometrů a komfortní
nabíjení v rámci služby e-tron Charging Service. Q4 40 e-tron** s pohonem zadních
kol dosahuje v jízdním cyklu WLTP dojezdu až 520 kilometrů. V České republice bude
Audi Q4 e-tron ve srovnání s Německem nabízen s bohatší sériovou výbavou,
rozšířenou tovární zárukou na 4 roky / 120 000 km a servisním balíčkem pokrývajícím
5 let s nájezdem do 120 tisíc kilometrů. Ceny jednotlivých modelů pro Českou
republiku budou oznámeny se zahájením předprodeje 22. dubna 2021.
Další krok značky Audi: vnější design
Audi činí s modely Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron další krok ve vývoji designového
stylu u elektromobilů. Obě kompaktní SUV přinášejí do sériové výroby tvarová
řešení, s nimiž na začátku roku 2019 přišly studie Audi Q4 concept a Audi Q4
Sportback e-tron concept. Design okamžitě zaujme výraznými proporcemi s krátkým
předním převisem, velkými koly a vypracovanými svaly. Všechny linie jsou vedeny s
maximální precizností, rozdělení ploch je přehledné a minimalizované. U modelu Audi
Q4 Sportback e-tron ústí mimořádně nízká linie střechy ve stylu kupé do expresivně
tvarované zádě. Nízko umístěný zadní spoiler přitom rozděluje zadní okno na dvě
části. Jak je pro značku Audi typické, vyznačuje se její moderní design současně
také funkčností a aerodynamikou. Q4 e-tron dosahuje součinitele aerodynamického
odporu vzduchu 0,28, Sportback se může pochlubit hodnotou 0,26.
Obě kompaktní SUV s elektrickým pohonem sjíždějí na přání z montážní linky se
světlomety Matrix LED, které co nejlépe osvětlují vozovku, aniž by oslňovaly
ostatní účastníky silničního provozu. Světovou novinkou jsou různé varianty
charakteristického světelného designu. Řidič má v ovládacím systému MMI touch na
výběr čtyři různé digitální světelné designy.
Na zádi jsou zadní svítilny vzájemně propojeny světelným pásem. Zákazníci si mohou
vybírat z osmi barev laků karoserie včetně nového metalického odstínu aurora
violet. Kromě základní verze jsou k dispozici dvě linie vnější výbavy Advanced a S
line.
Jedno vozidlo pro všechny účely a pro každého: praktická každodenní
elektromobilita
Modely Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron jsou díky své mnohostrannosti ideálními
partnery pro všechny situace. S vnější délkou 4,59 metru nabízejí uspořádání
interiéru, které cestujícím poskytne nebývalý prostor překračující hranice známých
tříd. Nabídka prostoru v interiéru je porovnatelná s SUV vyšší třídy. K tomu
přispívá i chybějící středový tunel. Vzdušný prostor je k dispozici nejen na
sedadlech vpředu, ale i vzadu. Cestující na zadních sedadlech vděčí za velkorysý
prostor pro nohy výhodám technické platformy, která byla koncipována výhradně pro
elektromobily. Modelová řada Q4 e-tron nabízí velký počet odkládacích prostorů s
celkovým objemem 25 litrů. V horní části dveří jsou integrovány držáky pro bezpečné
uložení lahví o objemu až 1,0 litru. V této ergonomicky výhodné poloze jsou lahve s
pitím ve snadném dosahu.
Také zavazadlový prostor překonává v kompaktní třídě běžné rozměry, a odpovídá tak
střední třídě. V závislosti na poloze opěradel zadních sedadel je jeho objem v
modelu Q4 e-tron 520 až 1490 litrů, ve verzi Sportback to je 535 až 1460 litrů pod
elektricky ovládaným zadním výklopným víkem. Za oba modely je možné připojit přívěs
o hmotnosti až 1000 kilogramů (brzděný, při stoupání 12 procent), u příslušných
variant quattro to může být dokonce až 1200 kilogramů.
Další silnou stránkou v každodenním provozu je dlouhý dojezd - Q4 40 e-tron
(kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km*: 17,3 - 16,3 (EU),
kombinované emise CO2 v g/km*: 0) ujede na jedno nabití akumulátorů až 520
kilometrů (WLTP). Díky maximálnímu nabíjecímu výkonu 125 kW lze za ideálních
podmínek doplnit během deseti minut dostatek elektrické energie pro ujetí cca 130
kilometrů (WLTP). Doma může zákazník ovládat nabíjení prostřednictvím aplikace
myAudi App na chytrém telefonu. Stejným způsobem lze zapnout i klimatizaci
interiéru před jízdou.
Nové nápady pro novou éru: interiér a ovládání
Interiér modelů Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron je prostorný a vzdušný.
Přístrojová deska je zaměřena na řidiče a rozdělena do samostatných částí.
Přístrojová deska nese dva displeje, které jsou současně designovým prvkem. Ozdobné
obložení na straně spolujezdce se bude krátce po uvedení na trh dodávat na přání s
novou technickou tkaninou, která obsahuje recyklované materiály. Samostatný
horizontální ovládací panel nese volič provozních režimů pohonu. Ve sportovním
interiéru S line jsou sedadla čalouněna tkaninou s vysokým podílem recyklovaného
polyesteru. Pro sedadla jednoho vozu se zužitkuje 26 recyklovaných lahví PET o
objemu 1,5 litru.
Zcela nový je také volant s dotykovými plochami beze spár, jejichž prostřednictvím
ovládá řidič digitální panel sdružených přístrojů. Ovládání informačního, zábavního
a navigačního systému probíhá primárně prostřednictvím centrálního displeje MMI
touch, který bude od konce letošního roku k dispozici také ve větší verzi s
úhlopříčkou 11,6 palce. Třetí možností je hlasové ovládání s rozpoznáváním
hovorového jazyka.
Na přání mohou být modely Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron vybaveny další
inovací - průhledovým displejem s rozšířenou realitou. Tento systém vkládá do
reálného okolí pokyny některých asistenčních systémů a navigační symboly. Řidič je
tak může mnohem rychleji a lépe vnímat. Dynamické zobrazení využívá velkou
zobrazovací plochu a řidič ho vnímá, jako by se virtuálně vznášelo ve vzdálenosti
10 metrů nebo více. Je to efekt, který nepřestává fascinovat.
Zcela digitální: Q4 e-tron je zařízení pro elektromobilitu
Modely Q4 e-tron nabízejí zcela digitální ovládání. Nabídka informačních a
zábavních systémů pro elektricky poháněné kompaktní SUV je rozdělena do tří úrovní
- od MMI přes MMI plus až po MMI pro. V závislosti na variantě má řidič k dispozici
různé funkce, mimo jiné průhledový displej s rozšířenou realitou a digitální panel
přístrojů Audi virtual cockpit plus. Na přání si mohou zákazníci objednávat
internetové služby Audi connect, které zahrnují například inteligentní plánovač
tras e-tron pro výpočet optimální trasy s ohledem na infrastrukturu veřejných
nabíjecích stanic. Fanoušci prémiového zvuku mohou využít nabídku nového partnera
SONOS, jehož audiosystém kombinuje životní styl, techniku a design v nové
dimenzi.
Pro městské dojíždění i dlouhé cestování: akumulátory, pohony a
nabíjení
Portfolio pohonů pro oba kompaktní elektromobily splňuje očekávání naprosto
odlišných skupin zákazníků - od řidičů, kteří se pravidelně pohybují po městě, až
po řidiče, cestující na dlouhé vzdálenosti. Jeho součástí jsou dvě varianty
akumulátorů a tři varianty pohonu. Kompaktní sada akumulátorů pro model Q4 35
e-tron (kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km*: 16,7 - 15,8 (EU),
kombinované emise CO2 v g/km*: 0) nabízí využitelnou kapacitu 52 kWh (celková 55
kWh), u velké akumulátorové baterie pro modely Q4 40 e-tron (kombinovaná spotřeba
elektrické energie v kWh/100 km*: 17,3 - 16,3 (EU), kombinované emise CO2 v g/km*:
0) a Q4 50 e-tron quattro (kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km*:
17,8 - 16,5 (EU), kombinované emise CO2 v g/km*: 0) to je 77 kWh, resp. 82
kWh.
U modelů Q4 35 e-tron (kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km*: 16,7
- 15,8 (EU), kombinované emise CO2 v g/km*: 0) a Q4 40 e-tron (kombinovaná spotřeba
elektrické energie v kWh/100 km*: 17,3 - 16,3 (EU), kombinované emise CO2 v g/km*:
0) pohání zadní kola jeden elektromotor, který poskytuje nejvyšší výkon 125 kW (170
k), resp. 150 kW (204 k). Vrcholná verze Q4 50 e-tron quattro (kombinovaná spotřeba
elektrické energie v kWh/100 km*: 17,8 - 16,5 (EU), kombinované emise CO2 v g/km*:
0) využívá dva elektromotory, které zajišťují elektrický pohon všech kol. Jejich
celkový nejvyšší výkon je 220 kW (299 k)*** - to postačuje ke zvládnutí sprintu z
nuly na 100 km/h za 6,2 sekundy a k dosažení elektronicky omezené nejvyšší
rychlosti 180 km/h. Z důvodu hospodárného provozu se elektromotor na přední nápravě
připojuje pouze v případě, že řidič požaduje vysoký výkon nebo lepší trakci.
Důležitým přínosem pro energeticky hospodárný provoz je také inteligentní
rekuperace, která zohledňuje mimo jiné data navigačního systému a topografii. Na
přání dodávané tepelné čerpadlo využívá odpadní teplo vysokonapěťových modulů a
okolního vzduchu k efektivnímu klimatizování interiéru. Především při delších
jízdách tak významně přispívá ke zvýšení hospodárnosti.
Obě nová elektricky poháněná SUV značky Audi mohou uživatelé nabíjet střídavým (AC)
nebo stejnosměrným (DC) proudem. V závislosti na sadě akumulátorů lze využívat
různé nabíjecí výkony. U kompaktní akumulátorové baterie dosahuje nabíjecí výkon až
7,4 kW (AC), ale při rychlém nabíjení HPC (High Power Charging) stejnosměrným
proudem (DC) to může být až 100 kW. Velká sada akumulátorů umožňuje ve standardní
výbavě nabíjecí výkony až 11 kW (AC), resp. až 125 kW (HPC).
Audi e-tron Charging Service zpřístupňuje s jednou nabíjecí kartou 210 000
veřejných nabíjecích přípojek ve 26 evropských zemích, z toho je 4400
rychlonabíjecích přípojek HPC (stav k dubnu 2021). Majitelé elektromobilu Q4 e-tron
neplatí v tarifu Transit v prvním roce žádný základní poplatek. U tohoto tarifu
profitují především ze zvýhodněných podmínek v rámci sítě IONITY.
Inteligentní síťové propojení: podvozek a asistenční systémy
Vysokonapěťová sada akumulátorů je u modelů Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron
uložena mezi nápravami, což zajišťuje nízké těžiště a vyvážené rozložení hmotnosti
mezi nápravy. Systémy pro řízení podvozku a pohonu jsou vzájemně úzce provázány -
jízda v kompaktních SUV s elektrickým pohonem je díky tomu bezpečná a současně i
sportovní a komfortní.
Na přání dodává Audi pro všechny varianty modelu Q4 e-tron sportovní podvozek,
který karoserii snižuje o 15 milimetrů (sériová výbava verze S line). Kromě toho je
k dispozici systém Audi drive select s různými jízdními režimy (sériová výbava
verze Sportback) a progresivní řízení, jehož převod je s rostoucím úhlem otočení
volantu strmější (sériová výbava verzí quattro). Audi drive select se dodává i pro
Sportback s pohonem zadních kol. Podvozek s adaptivními tlumiči - výbava na přání
pro všechny varianty pohonu - rozšiřuje škálu zážitků z jízdy. Nabídka kol sahá od
19 do 21 palců a obsahuje několik aerodynamických designů. Dalekosáhle uzavřený
design kol přispívá k hospodárnosti provozu.
Již sériová výbava kompaktních SUV s elektrickým pohonem zahrnuje velký počet
asistenčních systémů. Mezi ně patří prediktivní asistent pro hospodárnou jízdu,
který podporuje předvídavý způsob řízení s optimální spotřebou elektrické energie.
Na přání dodávané systémy jsou - stejně jako mnoho dalších prvků výbavy - rozděleny
do paketů. Výjimečné postavení má mezi nimi adaptivní asistent řízení vozidla,
který podporuje řidiče při řízení v podélném i příčném směru v celém rozsahu
provozních rychlostí. Prostorový kamerový systém je mimořádně přínosný především v
městském provozu a při parkování.
Uvedení na trh v létě
První vozy Audi Q4 e-tron dorazí na evropské trhy v červnu 2021, Q4 Sportback
e-tron bude následovat na sklonku léta. Předprodej bude zahájen ještě v průběhu
dubna. V České republice bude Audi Q4 e-tron ve srovnání s Německem nabízen s
bohatší sériovou výbavou, rozšířenou tovární zárukou na 4 roky / 120 000 km a
servisním balíčkem pokrývajícím 5 let s nájezdem do 120 tisíc kilometrů. Ceny
jednotlivých modelů pro Českou republiku budou oznámeny se zahájením předprodeje
22. dubna.
Zaměření na trvalou udržitelnost: Q4 e-tron přichází k zákazníkům s
neutrální bilancí emisí CO2
Audi se snaží emise eliminovat, snižovat a nevyhnutelné emise kompenzovat. Výroba
modelů Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron proto probíhá s klimaticky neutrální emisní
bilancí. Závod ve Cvikově používá ekologickou elektrickou energii a také dodavatelé
akumulátorových článků se zavázali, že budou při výrobě spotřebovávat výhradně
"zelenou" elektrickou energii. Emise, které v současnosti ještě nelze eliminovat,
jsou kompenzovány prostřednictvím projektů na ochranu klimatu s certifikací TÜV.
Tyto projekty splňují přísné požadavky organizace Gold Standard Foundation.
Audi se společně se svými dodavateli zavazuje, že bude ve všech svých
automobilových projektech systematicky dodržovat pravidla odpovědného jednání.
Společnost od roku 2017 podrobuje své partnery důkladnému hodnocení trvalé
udržitelnosti, které si sama vyvinula, aby zajistila šetrné využívání přírodních
zdrojů při výrobě a dodržování sociálních standardů.