-
Vyhledávání
Audi A6 e-tron concept – Další krok v e-voluci
19.04.2021
Audi energicky pokračuje ve své e-voluci směřující k elektromobilitě. Na autosalonu Auto Shanghai 2021 debutuje čtyřdveřový sedan Audi A6 e-tron concept, který předznamenává inovativní rodinu velkosériových automobilů s výhradně elektrickým pohonem. Jako základ poslouží zcela nová technická platforma "Premium Platform Electric", krátce PPE. Na konci roku 2022 budou na trh uvedeny první sériově vyráběné vozy s technikou PPE, nejprve v segmentu C, později také v segmentu B. Jako novinka na trhu elektromobilů mezi nimi bude SUV s vysokou podlahou, ale také vozy s dynamickým designem a nízkou podlahou, jakým je i budoucí model Audi A6 e-tron.
Koncepční vůz zdůrazňuje označením Audi A6 svou příslušnost k modelové řadě značky
Audi v segmentu vyšší třídy. Tento model, známý v letech 1968 až 1994 jako Audi
100, zastupuje čtyři kruhy v segmentu, který patří v globálním měřítku z hlediska
objemu prodeje mezi největší. Limuzínu postupně doplnily karosářské varianty Avant
a allroad, později se k nim přidal také Sportback s označením A7. Elektrický pohon
je přitom v modelové řadě A6 tradiční. Již od roku 2011 se A6 prodává i v hybridní
verzi a v roce 2019 debutoval aktuální model Audi A6 TFSI e s externě nabíjitelným
hybridním pohonem, který umožňuje v režimu výhradně elektrického pohonu dojezd až
91 kilometrů (WLTP).
Na rozdíl od aktuálního modelu Audi A6 TFSI e sází na autosalonu Auto Shanghai 2021
vystavená studie Audi A6 e-tron concept výhradně na elektrický pohon a jako
technický základ používá budoucí platformu PPE, vyvíjenou pod vedením značky Audi.
Koncepční vůz současně prezentuje nové pojetí designu, které má s aktuálním modelem
A6 společné pouze vnější rozměry. Karoserie dlouhá 4,96 metru, široká 1,96 metru a
vysoká 1,44 metru je definována jako Sportback. Její tvarové řešení je přitom
výsledkem dalšího důsledného vývoje současného designového stylu značky Audi.
V Šanghaji představený koncepční vůz Audi A6 e-tron concept je více než jen
designovým cvičením. Jeho karoserie naznačuje podobu budoucích sériově vyráběných
modelů značky Audi a vysílá jasné signály, jak dynamicky a současně elegantně budou
vypadat elektricky poháněné vozy vyšší třídy s logem čtyř kruhů.
Technická platforma PPE se postará o to, aby byl příslib daný designem přeměněn v
odpovídající dynamiku a praktičnost pro každodenní provoz, která splní požadavky na
první vůz v rodině. To znamená, že Audi A6 e-tron nabídne v závislosti na verzi
pohonu a výbavě přesvědčivý dojezd více než 700 kilometrů (podle metodiky WLTP).
Nejvýkonnější zástupce této modelové řady přitom bude schopen sprintu z 0 na 100
km/h za necelé čtyři sekundy.
E jako e-tron, E jako elegantní - design
Audi A6 e-tron concept se svými vnějšími rozměry jednoznačně řadí mezi zástupce
vyšší třídy - vnější délka 4,96 metru, vnější šířka 1,96 metru a vnější výška 1,44
metru odpovídají aktuálním zástupcům modelové řady Audi A6/A7. Již první pohled na
studii odhalí její sportovní proporce a elegantní linie, které společně se zádí ve
stylu kupé pro značku Audi typickém jasně signalizují, že vznikaly v aerodynamickém
tunelu.
Aerodynamika u automobilů vyšší třídy hraje v dlouhé historii úspěšné značky Audi
významnou roli. Legendou je součinitel aerodynamického odporu vzduchu modelu Audi
100 (C3), který byl ve své době aerodynamickým mistrem světa napříč všemi segmenty.
S cx = 0,30 deklasovala značka Audi své konkurenty již v roce 1982 - a tak tomu
bylo po mnoho dalších let. Třetí generace modelu Audi 100 současně svými
revolučními ladnými liniemi trvale změnila do té doby tradicionalistický design
automobilů vyšší třídy.
Audi A6 e-tron concept nyní začíná psát novou kapitolu tohoto úspěšného příběhu a
je dalším dokladem, že značka Audi vždy propojuje tvary a funkčnost v dokonalou
syntézu. V elektromobilovém segmentu C je součinitel aerodynamického odporu vzduchu
pouhých 0,22 příkladný. Nízký součinitel aerodynamického odporu vzduchu znamená
především nízkou spotřebu elektrické energie a delší dojezd. Současně dala důsledná
práce v aerodynamickém tunelu vzniknout organickému designu až do nejmenších
detailů s nejvyšší mírou elegance a harmonie.
Výrazně sportovní proporce jsou určovány velkými 22" koly a krátkými převisy,
nízkou kabinou a protaženým obloukem střechy, připomínajícím kupé. Těleso karoserie
postrádá ostré hrany, které nahrazují měkké přechody mezi konvexně a konkávně
tvarovanými plochami spolu s měkkými stíny. Audi A6 e-tron concept působí především
z profilu monoliticky, jako z jednoho kusu materiálu.
Pro vozy Audi Sportback typické je tvarové řešení bočních oken, u něhož spodní
linie zadního bočního okna směřuje vzhůru. Mimořádně štíhlý střešní sloupek D díky
tomu vyrůstá ze stabilní základny zádě. Výrazné podběhy kol quattro umocňují šířku
karoserie a současně jsou organicky integrovány do bočních ploch.
Podběhy kol jsou propojeny s akumulátorovou zónou nad bočními prahy speciálně
tvarovanými černými ozdobnými prvky - jedná se o designový prvek, který je pro
elektromobily značky Audi již typický. Pro modely Audi e-tron jsou charakteristická
také miniaturní vnější zpětná zrcátka s kamerovým systémem u paty střešního sloupku
A.
Studie Audi A6 e-tron concept je i při pohledu zepředu okamžitě rozpoznatelná jako
elektricky poháněný zástupce značky. Typická je velkoplošná, uzavřená maska
chladiče Singleframe, na kterou ve spodní části přídě navazují nízko umístěné
otvory pro přívod chladicího vzduchu k systému pohonu, akumulátorům a brzdám. Nízké
pásy světlometů jsou protaženy daleko do bočních stěn přídě, a umocňují tak
horizontální uspořádání tělesa karoserie.
Vliv aerodynamického tunelu na zadní partii je nepřehlédnutelný. Její horní část je
vytvarována jako aerodynamicky funkční odtoková hrana. Ve spodní části je do
oblasti spoileru integrován rozměrný zadní difuzor. Tímto prvkem je pod vozidlem
veden proudící vzduch tak, aby za vozem nedocházelo k nežádoucím turbulencím.
Dokonalá spolupráce uvedených aerodynamických prvků snižuje aerodynamický odpor
vzduchu a minimalizuje vztlak.
"Heliosilver" je název barevného odstínu laku karoserie s technickým vzhledem,
který umocňuje celkový vzhled studie Audi A6 e-tron concept. Lak vyvolává dojem
prostorové hloubky, a tím zvýrazňuje tvary karoserie, což je patrné především v
oblasti podběhů kol ve stylu vozů quattro. Na přídi vytváří maska chladiče
Singleframe v odstínu "Heliosilver" působivý kontrast s matně černým rámečkem.
Protiklad barev nalézá uplatnění také v oblastech bočních prahů, kde zvýrazňuje
horizontálně orientované proporce.
Lak však přispívá také ke snížené spotřebě elektrické energie. "Heliosilver" totiž
odráží významnou část tepelného záření obsaženého ve slunečním světle, a snižuje
tak ohřívání karoserie a interiéru. To přináší vítané vedlejší efekty. Cestující
nemusejí v mnoha situacích klimatizaci vůbec použít, a přesto bude jejich komfort
zachován na konstantní úrovni. Kromě pohonu se jedná o jeden z významných faktorů,
ovlivňujících spotřebu elektrické energie. Výsledkem je delší dojezd a výhodnější
bilance emisí CO2 na každém kilometru a dokonce i při čekání na semaforech.
Vidět a být viděn - osvětlovací technika
Nízké světlomety a zadní svítilny dokonale ladí s celkovou kompozicí tvarového
řešení. Digitální světlomety Matrix LED a digitální technika OLED vytvářejí
maximální jas na minimální ploše. Plní přitom rozmanité funkce a současně nabízejí
individualizaci charakteristického světelného designu. Tým designérů a vývojářů
značky Audi odvedl v oblasti osvětlení znovu skvělou práci, protože studie
kombinuje ve svých světlometech velký počet nových funkcí a nabídek pro
individualizaci.
Na bocích karoserie jsou na každé straně umístěny tři malé projektory LED s vysokým
rozlišením, které při otevření dveří promění zem v jeviště. Cestující jsou
přivítáni krátkými dynamickými světelnými inscenacemi, jejichž součástí jsou i
nápisy v příslušném jazyce. Při premiéře v Šanghaji vítá studie návštěvníky
čínskými znaky.
Pro značku Audi je mimořádně důležitá kombinace bezpečnostních funkcí a estetického
designu. Proto malé projektory s vysokým rozlišením promítají na zem také výstražné
symboly - například upozornění na přijíždějícího cyklistu před otevřením
dveří.
Další čtyři projektory LED s vysokým rozlišením - integrované nenápadně do rohů
vozidla - vytvářejí projekce ukazatelů směru. Design těchto projekcí lze měnit
podle požadavků a legislativy na různých trzích.
S digitálními světlomety Matrix LED na přídi se mohou cestující cítit téměř jako v
kině. Pokud například stojí Audi A6 e-tron concept při nabíjení před stěnou, mohou
si řidič a spolucestující zkrátit čekání hraním videohry promítané na zeď. Místo na
malém displeji na přístrojové desce mohou sledovat velkoformátově promítané
virtuální prostředí příslušné hry na stěně. Tuto funkci umožňují digitální
světlomety Matrix LED. Hráči mohou stát vedle vozidla nebo přímo před ním, aby měli
na několik metrů širokou hru mimořádně dobrý výhled. Samotné ovládání hry probíhá
prostřednictvím chytrého telefonu. Dokonce i hra samotná je produktem značky Audi.
Designéři Audi ji koncipovali a vyvinuli speciálně pro studii Audi A6 e-tron
concept.
Na zádi koncepčního vozu pracuje nová generace digitálních prvků OLED, které
fungují v souvislém světelném pásu jako displej. Jejich prostřednictvím je možné
realizovat téměř neomezeně individualizovatelné variace digitálních
charakteristických světelných designů a dynamických světelných inscenací, které si
mohou zákazníci přizpůsobovat svému osobnímu vkusu.
Novinkou v zadních svítilnách je trojrozměrné uspořádání digitálních prvků OLED.
Díky němu lze noční design dokonale přizpůsobit celkovému vzhledu vozu a druhu jeho
karoserie. Dynamické světelné inscenace jsou tak vnímány v pozoruhodném prostorovém
ztvárnění místo dosavadního plošného v dvourozměrném prostoru.
Zadní svítilny a přední světlomety samozřejmě splňují požadavky vývojářů na
klasické funkce osvětlení automobilu: vidět a být viděn. Přední světlomety jasně
osvětlují vozovku a inteligentně se přitom přizpůsobují dopravní situaci, počasí a
okolí. Navíc zajišťují také komunikaci s ostatními účastníky silničního provozu. K
dalšímu výraznému zvýšení úrovně bezpečnosti silniční dopravy v budoucnosti
přispějí digitální zadní svítilny OLED s jasným, homogenním a kontrastním
světlem.
Projekce do okolí vozidla poprvé rozšiřují možnosti komunikace za hranice
automobilu. Studie A6 e-tron concept předává informace ostatním účastníkům
silničního provozu prostřednictvím vizuálních signálů, a využívá k tomu
inteligentní síťové propojení jednotlivých systémů vozidla.
Verze s vysokou a nízkou podlahou
Platforma PPE je koncipována výhradně pro elektrický pohon napájený akumulátory,
což umožňuje maximálně využívat všechny výhody této technologie. Centrálním prvkem
budoucí produktové řady vozidel na základě platformy PPE je akumulátorový modul
uložený mezi nápravami, který má ve studii A6 e-tron concept kapacitu 100 kWh. Audi
přitom využívá celé spodní části vozu, což umožňuje ploché uspořádání sady
akumulátorů. Poprvé je tak možné na tomto základě zkonstruovat nejen automobily s
vysokou podlahou, ale také vozidla, jakým je studie A6 e-tron concept, s vysloveně
dynamickou, nízkou karoserií, aniž by bylo nutné zasahovat do základní
platformy.
Velikost sady akumulátorů a rozvoru lze u vozidel PPE měnit - to umožňuje používat
platformu v různých segmentech trhu. Poměr dlouhého rozvoru a velmi krátkých
převisů zajišťuje dojem celistvosti. Ve spojení s velkými koly z toho vznikají
základní proporce, které jsou dokonalé nejen z hlediska designu. Zejména z dlouhého
rozvoru budoucích modelů PPE budou mít prospěch i cestující. Velkorysé vnitřní
rozměry včetně mimořádného prostoru pro nohy cestujících na sedadlech v obou řadách
budou patřit mezi hlavní přednosti ve všech segmentech. Prostorový komfort v
elektromobilech zvýší také nepřítomnost středového tunelu.
Zákazníci značky Audi se však nemusejí vzdávat legendárního pohonu quattro. Budoucí
nabídka modelů PPE bude totiž zahrnovat také verze s elektromotorem na přední i
zadní nápravě, jejichž elektronickou koordinací je v případě potřeby a v dokonalé
rovnováze mezi požadavky na jízdní dynamiku a hospodárnost realizován pohon všech
kol. Plány zahrnují navíc základní varianty, které jsou optimalizovány pro
minimální spotřebu elektrické energie a maximální dojezd. Pohon bude u nich
zajišťovat elektromotor na zadní nápravě.
Oba elektromotory studie Audi A6 e-tron concept mobilizují nejvyšší celkový výkon
350 kW a maximální točivý moment 800 N.m.
Přední pětiprvková náprava studie Audi A6 e-tron concept byla optimalizována pro
elektromobily. Vzadu je víceprvková náprava. Koncepční vůz je vybaven vzduchovým
odpružením Audi s adaptivními tlumiči.
Rychlé nabíjení, dlouhý dojezd
Srdcem pohonu studie Audi A6 e-tron concept a všech budoucích modelů PPE je 800V
technika včetně nabíjení. Stejně jako u modelu Audi e-tron GT zajišťuje tato
technologie co nejrychlejší nabíjení akumulátorové baterie výkonem až 270 kW
na rychlonabíjecích stojanech. S platformou PPE nalezne tato revoluční technika
poprvé uplatnění v segmentech střední a vyšší třídy s vysokými objemy
prodejů.
Tato technologie umožňuje doby nabíjení, které se již blíží klasickému doplňování
paliva do nádrží automobilů poháněných spalovacími motory. Pouhých deset minut
stačí k získání elektrické energie pro ujetí vzdálenosti více než 300 kilometrů. Za
méně než 25 minut se zvýší stav nabití 100kWh sady akumulátorů studie Audi A6
e-tron concept z pěti na 80 procent.
Studie Audi A6 e-tron concept je nekompromisně připravena pro roli prvního vozu v
rodině, a to i celkovým dojezdem, který v závislosti na variantě pohonu a jeho
výkonu přesahuje hranici 700 km. A s automobily poháněnými spalovacím motorem drží
krok jak v dojezdu, tak v rychlosti nabíjení, čímž má všechny předpoklady pro
úspěšné splnění role ideálního všestranného vozu pro každodenní provoz na krátkých
trasách i při cestování na dlouhé vzdálenosti.
A jak je pro elektromobily typické, ukazuje Audi A6 e-tron concept svými
dynamickými kvalitami konkurentům se spalovacími motory zadní svítilny. Díky
vysokému točivému momentu již od první otáčky zrychlí dokonce i ekonomicky
koncipované základní varianty z klidu na 100 km/h za méně než sedm sekund. Vrcholné
sportovní modely zvládnou tento sprint dokonce za výrazně méně než čtyři
sekundy.
Platforma PPE - mnohostranná, variabilní, elektrická
V roce 2018 debutovalo první sériově vyráběné Audi s elektrickým pohonem, model
e-tron. Značka Audi v průběhu následujících necelých tří let důsledně a rychle
rozšiřovala svou nabídku v oblasti elektromobility napříč celým produktovým
portfoliem. Po SUV Audi e-tron a e-tron Sportback oslavil v únoru 2021 premiéru
velmi dynamický model e-tron GT, který používá novou technickou platformu,
vyvinutou společně s Porsche AG. O dva měsíce později debutovaly modely Audi Q4
e-tron a Q4 Sportback e-tron - dvě naprosto samostatná SUV v segmentu A se
společným technickým základem: modulární platformou MEB pro elektromobily koncernu
Volkswagen. Pouze v Číně se od roku 2019 prodává rovněž výhradně elektricky
poháněný model Audi Q2 L e-tron.
Audi A6 e-tron concept reprezentuje rodinu vozidel zkonstruovaných na další
inovativní technické platformě: "Premium Platform Electric" (PPE). Nejdříve budou s
touto technikou uvedeny na trh modely segmentu C, po nich bude nabídka rozšířena i
do segmentů B aD. PPE je modulární systém, který Audi vyvíjí společně s Porsche AG.
Značka se čtyřmi kruhy představí první sériově vyráběná vozidla na základě PPE ve
druhé polovině roku 2022.
Automobily na základě PPE jsou cíleně koncipovány pro globální trhy. Výroba je
plánována jak v evropských závodech, tak i v Číně, která je největším trhem značky
Audi. V Čchang-čchunu buduje Audi nový výrobní závod, z jehož montážní linky budou
od poloviny tohoto desetiletí sjíždět elektromobily Audi s technikou PPE. Provoz
tohoto výrobního závodu bude zajišťovat Audi s partnerským společným podnikem
VAW-Volkswagen.
Platforma PPE je poprvé koncipována pro realizaci dosud nevídaně širokého portfolia
karosářských variant v segmentech s vysokým objemem prodeje. Jeho součástí budou
SUV a CUV s vysokou podlahou, ale také automobily s nízkou podlahou, které patří do
klíčových segmentů nabídky značky Audi - jako je například modelová řada Audi A6.
Navíc se plánuje rozšíření produktové řady PPE rovněž do segmentu B, v němž Audi
již po desetiletí realizuje největší objemy prodeje. PPE nabízí nejlepší technické
předpoklady dokonce i pro luxusní automobily segmentu D.
PPE nabídne atraktivní elektromobilitu i těm zákazníkům, kteří upřednostňují
automobilové koncepty mimo svět SUV - například pro značky Audi typický Sportback,
který je studií Audi A6 e-tron concept interpretován jako koncept s velkými
perspektivami.
V rámci segmentů B a C s největšími objemy prodeje dozná nabídka elektromobilů v
portfoliu značky Audi velkého rozšíření. Díky úsporám z rozsahu bude navíc možné
zavádět technologie z vyšší třídy a nabízet rozvětvené produktové portfolio s
rozmanitými variantami modelů, které nemá mezi prémiovými značkami
obdoby.
Z výše uvedeného vývoje bude profitovat také flotilová spotřeba a emise CO2.
Zkrátka, PPE mimořádně urychlí transformaci na elektromobilitu rozmanitou nabídkou
modelů s vysokými objemy prodeje. PPE se tak stane další významnou kapitolou v
úspěšném příběhu značky Audi.