-
Vyhledávání
Vrcholný sportovní vůz pro každodenní provoz: Nové Audi RS 3
19.07.2021
Nové Audi RS 3 nabídne nejvyšší úroveň jízdní dynamiky a nejlepší parametry ve svém segmentu. Svědčí o tom zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy, nejvyšší rychlost až 290 km/h a rozsáhlá výbava zahrnující systém RS Torque Splitter, pneumatiky s téměř hladkým dezénem a specifické jízdní mody RS. Razantní zrychlení doprovázené velmi emocionálním zvukem zajišťuje úspěšný pětiválec vyladěný na nejvyšší výkon 294 kW (400 k) a maximální točivý moment 500 N.m. Reakce tohoto agregátu jsou nyní ještě rychlejší a pohotovější. RS 3 dává své sportovní geny najevo i vizuálně rozšířenou karoserií, sportovní výfukovou soustavou RS a ukazateli na přístrojové desce jako v motoristickém sportu.
"S třetí generací modelu Audi RS 3 Sportback a druhou generací modelu Audi RS 3
Limuzína nabízíme vrcholné sportovní vozy pro každodenní provoz, které nadchnou na
veřejných silnicích i na závodních okruzích," říká Sebastian Grams, generální
ředitel společnosti Audi Sport GmbH. "Oba modely jsou vstupní bránou do našeho
světa RS a se systémem Torque Splitter nabízejí v kompaktním segmentu
výjimečné výkony nonplusultra."
Špičkové hodnoty zrychlení a nejvyšší rychlosti: 2.5 TFSI
Audi RS 3 je díky svému vysokovýkonnému pětiválci ve svém segmentu jedinečné. Motor
2.5 TFSI získal devětkrát v řadě ocenění "International Engine of the Year".
Tento agregát je v nové generaci kompaktního sportovního vozu ještě silnější
než dosud. Nové modely RS 3 zrychlí z nuly na 100 km/h za 3,8 sekundy. Jejich
nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Na přání je možné zvýšit
její limit na 280 km/h. S dynamickým paketem RS 3 a keramickými brzdami
dosahuje nejvyšší rychlost dokonce 290 km/h. Audi RS 3 je tak z hlediska
zrychlení a nejvyšší rychlosti nejlepší ve své třídě. Pro ještě vyšší úroveň jízdní
dynamiky je zásadní zvýšení maxima točivého momentu na 500 N.m, což je o 20 N.m
více než u předchůdce. Tato hodnota je dostupná v širokém rozsahu otáček od
2250 do 5600 min-1. Audi RS 3 tak z nízkých otáček akceleruje ještě
intenzivněji. Nejvyšší výkon 294 kW (400 k) přichází dříve než dosud, již při 5600
otáčkách za minutu, a zůstává k dispozici až do 7000 otáček za minutu. Nová
řídicí jednotka motoru zajišťuje navíc rychlejší vzájemné propojení všech
komponentů pohonu.
Hnací sílu pětiválce přenáší na vozovku 7stupňová dvouspojková převodovka
s krátkými dobami řazení a sportovnějším odstupňováním převodů. Jedinečné
pořadí zapalování 1-2-4-5-3 a z toho vyplývající nenapodobitelný zvuk motoru
dodává zážitkům z jízdy ještě silnější emocionální náboj. Výfuková soustava
poprvé disponuje zcela variabilním ovládáním klapek, které umožňuje regulovat
charakteristiku zvuku v ještě širším rozsahu. Řidič si ji může upravit
prostřednictvím systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select. Například v
režimech dynamic a RS Performance se klapky otevírají výrazně dříve - a emocionální
složky zvuku vystupují ještě více do popředí. Nezaměnitelný zvuk pětiválce ještě
více zesiluje na přání dodávaná sportovní výfuková soustava RS.
Maximální agilita: RS Torque Splitter a specifické režimy RS
3
Nové Audi RS 3 je prvním modelem značky Audi, sériově vybaveným systémem Torque
Splitter. Tento modul nahrazuje diferenciál a vícelamelovou spojku na zadní
nápravě. Jejich místo zaujímá elektronicky řízená vícelamelová spojka na příslušném
hnacím hřídeli ke každému kolu. Tím je zajištěno optimální rozdělování točivého
momentu na zadní nápravě. Torque Splitter zvyšuje při sportovní jízdě
v zatáčce přenos hnací síly na vnější, více zatížené zadní kolo, čímž výrazně
potlačuje sklon k nedotáčivosti. V levotočivých zatáčkách se točivý
moment přenáší ve zvýšené míře na pravé zadní kolo, v pravotočivých zatáčkách
na levé zadní kolo. Při jízdě přímým směrem je přenos hnací síly rovnoměrný.
Nová technologie umožňuje také jízdu řízeným smykem na uzavřených závodních
okruzích. Torque Splitter dokáže totiž přenášet veškerý výkon na jedno ze zadních
kol - možný je přenos až 1750 N.m na jedno kolo. Značka Audi vyvinula za tím účelem
specifický modus RS 3: RS Torque Rear jako driftovací modus se specifickou
charakteristikou systému Torque Splitter. Další novinkou je režim RS Performance
speciálně pro závodní okruhy. Tento modus využívá specifické nastavení motoru a
převodovky a je precizně optimalizován pro pneumatiky s téměř hladkým dezénem,
které se poprvé dodávají na přání. Torque Splitter v tomto případě umožňuje
sportovní jízdu s mimořádně vysokou úrovní jízdní dynamiky v podélném
směru a co nejvíce minimalizovaným sklonem k nedotáčivosti nebo přetáčivosti.
Výběr režimů probíhá prostřednictvím systému řízení jízdní dynamiky Audi drive
select, který navíc nabízí mody comfort, auto, dynamic, RS Individual a
efficiency.
Více dynamiky, více preciznosti: Sportovní podvozek RS a větší odklon
kol
Sériově dodávaný sportovní podvozek RS disponuje nově vyvinutými tlumiči a systémem
ventilů, které jsou specifické pro modely RS 3. Ventily zajišťují v rámci
charakteristik pro fáze roztahování a stlačování mimořádně citlivé reakce tlumičů.
Tlumení díky tomu reaguje na příslušnou jízdní situaci ještě rychleji a
efektivněji. Na přání si mohou cestující objednat sportovní podvozek RS plus
s adaptivní regulací tlumičů, která nepřetržitě přizpůsobuje jednotlivé
tlumiče stavu vozovky a jízdní situaci v závislosti na zvoleném režimu systému
Audi drive select. Tři charakteristiky, komfortní, vyvážená a sportovní, nabízejí
široký rozsah nastavení tlumičů. Změny v chování vozu jsou tak výrazné.
Přesnější reakce na řízení a vyšší příčné zrychlení umožňuje větší negativní odklon
kol, který je na přední nápravě u nového modelu Audi RS 3 o téměř jeden stupeň
větší než u Audi A3. Naklápěcí ložiska byla za tím účelem upravena a zvýšila se
tuhost uložení spodních příčných ramen, pomocného rámu a příčného zkrutného
stabilizátoru. Na zadní nápravě nalézá uplatnění čtyřprvková konstrukce
s oddělenými tlumiči a vinutými pružinami, pomocným rámem a trubkovým příčným
zkrutným stabilizátorem. Oproti modelům Audi A3 a S3 tužší těhlice kol zachycují
větší příčné síly, vznikající v důsledku činnosti systému Torque Splitter.
Negativní odklon kol je na zadní nápravě o téměř půl stupně větší než u modelu A3.
Progresivní řízení se specifickým nastavením RS mění převod v závislosti na
otočení volantu - s rostoucím úhlem otočení volantu se převod zmenšuje a
řízení reaguje bezprostředněji. Posilovač řízení pracuje v závislosti na
rychlosti jízdy a jeho charakteristiku lze měnit prostřednictvím systému Audi drive
select. Nastavení pružin a tlumičů je velmi tuhé. Světlá výška karoserie je o deset
milimetrů nižší než u S3 a o 25 milimetrů nižší než u A3.
Další novinkou ve výbavě modelu RS 3 je modulární regulátor jízdní dynamiky
mVDC (modular Vehicle Dynamics Controller). Tento centrální systém sbírá data ze
všech komponentů ovlivňujících jízdní dynamiku v příčném směru, a zajišťuje
tak jejich preciznější a rychlejší souhru. Systém mVDC synchronizuje Torque
Splitter, adaptivní tlumiče a selektivní rozdělování točivého momentu mezi
jednotlivá kola, aby vůz precizně reagoval na řízení a nabízel vynikající jízdní
vlastnosti. V konečném výsledku zvyšuje agilitu, především na silnicích
s mnoha zatáčkami.
Intenzivní zpomalení: Brzdové soustavy s ocelovými nebo keramickými
kotouči a šestipístkovými třmeny
Sílu pětiválce krotí sériově dodávané, velkoryseji dimenzované a nově vyvinuté
brzdy s ocelovými kotouči a šestipístkovými třmeny. Na přání ji může nahradit
brzdová soustava s keramickými kotouči rozměru 380 x 38 mm na přední nápravě
se speciálně upravenou charakteristikou brzdového pedálu, resp. brzdového
posilovače. Vysokovýkonná brzdová soustava snižuje hmotnost vozu v porovnání
s ocelovými brzdovými kotouči o 10 kilogramů. Standardní odvrtávané brzdové
kotouče s vnitřním chlazením mají rozměry 375 x 36 mm vpředu a 310 x 22 mm
vzadu. Jsou tedy větší a odolnější než u předchůdce. Speciální přívody chladicího
vzduchu k brzdám zkracují dobu potřebnou k jejich ochlazení o 20 procent.
Teplotní špičky při vysokém zatížení jsou snižovány rychleji při zachování stejné
citlivosti brzdového pedálu. Brzdové obložení neobsahuje měď, má o 15 procent větší
rozměry a je odolnější vůči opotřebení. Zákazníci, kteří se rozhodnou pro keramické
brzdy, mají na výběr mezi šedými, červenými nebo modrými brzdovými třmeny. Řidiči,
kteří upřednostňují ocelové brzdy, si mohou místo černých brzdových třmenů objednat
červené.
Expresivní a nezaměnitelný: Exteriér a osvětlení
Design nového modelu Audi RS 3 je ještě dynamičtější a působivější než u
předchůdce. Expresivní vzhled dodávají přídi kompaktního sportovního vozu široké
nárazníky RS, nově tvarovaná maska chladiče Singleframe s výraznou voštinovou
mřížkou a velké otvory pro přívod vzduchu.
RS 3 sériově sjíždí z montážní linky s nízkými, klínovitými světlomety
LED a zadními svítilnami LED včetně dynamických ukazatelů směru. Na přání se
dodávají světlomety Matrix LED s tmavými vnitřními plochami, v jejichž
vnějších, dolů protažených rozích jsou umístěna digitální světla pro denní svícení.
Pixelová pole tvořená 3 x 5 segmenty LED přispívají k nezaměnitelnému vzhledu.
Při dynamických inscenacích funkcí Leaving Home a Coming Home se v levém
světlometu objeví šachovnicová vlajka a na straně řidiče nápis RS 3. Při jízdě se
na obou stranách rozsvítí šachovnicová vlajka.
Za podběhy předních kol je umístěn nový designový prvek v podobě nápadného
dodatečného ventilačního otvoru. Nově tvarovány jsou také boční prahy včetně černé
lišty, které v kombinaci s rozšířenými podběhy kol přispívají
k výraznému vzhledu nového modelu RS 3. Rozchod kol na přední nápravě je
v porovnání s předchůdcem o 33 milimetrů širší. Na zadní nápravě
karosářské verze Sportback se rozchod kol zvětšil o deset milimetrů. RS 3 jezdí
sériově na 19" kolech z lehké slitiny s pěti paprsky. Opravdový design
z motoristického sportu ztělesňují na přání dodávaná kola s 5 paprsky
s motivem písmene Y a logem RS. Na přání montuje Audi poprvé sportovní
pneumatiky s téměř hladkým dezénem, Pirelli P Zero "Trofeo R". Sportovní záď
definuje zadní nárazník s integrovaným difuzorem ve specifickém designu RS a
výfuková soustava RS se dvěma velkými oválnými koncovkami.
Nové modely Audi RS 3 lze objednávat se specifickými barvami karoserie RS
v odstínech zelená Kyalami a šedá Kemora. Na přání je pro Limuzínu poprvé
možné objednat střechu v kontrastní černé barvě Brilliant. Jednotlivé prvky
vnější výbavy, například voštinová mřížka masky chladiče Singleframe, jsou sériově
černé - buď s matnou, nebo lesklou povrchovou úpravou. Na přání může vzhled
vozu zvýraznit vizuální paket hliníkových ozdobných prvků na předním nárazníku,
difuzoru a okenních lištách. Ještě sportovnější vzhled vytvoří lišty na bočních
prazích z uhlíkového kompozitu. To samé platí pro kryty vnějších zpětných
zrcátek a spoiler na víku zavazadlového prostoru u Limuzíny, resp. střešní spoiler
u verze Sportback.
Atmosféra motoristického sportu: Interiér
Sportovnost umocňuje také velký počet specifických prvků RS v interiéru.
Ukazatele zobrazuje 12,3" digitální panel sdružených přístrojů Audi virtual cockpit
plus, dodávaný sériově. Otáčkoměr má podobu sloupcového diagramu a poskytovaný
výkon, resp. točivý moment se udává v procentech. Na přání může mít otáčkoměr
nový design "RS Runway", který zobrazuje hodnoty v opačném směru - nejvyšší
otáčky jsou v popředí a nejnižší otáčky v pozadí. Jeho grafické zpracování
připomíná přistávací letištní dráhu. Audi virtual cockpit plus kromě toho nabízí
také ukazatele zrychlení, časů na kolo a časy zrychlení z 0 na 100 km/h,
z 0 na 200 km/h a na trati o délce jedné čtvrtiny, resp. osminy míle.
Specifický ukazatel řazení RS v režimu manuálního řazení zobrazuje otáčky
podobně jako v motoristickém sportu od zelené přes žlutou až po přerušovaně
svítící červenou, a tím informuje o ideálním okamžiku pro zařazení vyššího
převodového stupně. Dotykový displej s úhlopříčkou 10,1 palce nabízí tzv. "RS
Monitor", v němž jsou ukazatele teploty chladicí kapaliny, motorového oleje a
oleje v převodovce, jakož i tlaku v pneumatikách. Poprvé je pro Audi RS 3
k dispozici na přání také průhledový displej, který na čelní okno, přímo do
zorného pole řidiče, promítá spolu s ukazatelem řazení další důležité
informace.
K atmosféře motoristického sportu kromě toho přispívají rovněž ozdobná
obložení z uhlíkového kompozitu na přístrojové desce a sportovní sedadla RS
s reliéfními logy RS a antracitovým kontrastním prošíváním. Na přání se dodává
čalounění sedadel jemnou kůží Nappa prošívanou voštinovým vzorem RS s leskle
černým, červeným nebo poprvé nabízeným zeleným kontrastním prošíváním. S tím
ladí i designové pakety RS v červené nebo zelené barvě. Jejich součástí jsou
speciální podlahové rohože s kontrastním prošíváním a vyšitým logem RS, jakož
i bezpečnostní pásy s barevnými okraji. Designový paket plus nabízí červenou
nebo zelenou ramenní oblast sedadel a barevnou příčku ve výdeších ventilační
soustavy.
Vše pevně v rukách: Volant s vyznačením polohy 12 h a tlačítko RS
Mode
Model RS 3 je sériově vybaven tříramenným multifunkčním volantem RS Sport s dole
zploštělým a kůží obšitým věncem. Volant nese velmi kvalitní páčky pro manuální
řazení, vyrobené ze zinkových tlakových odlitků. Zákazníci, kteří se rozhodnou pro
designový paket, obdrží kromě loga RS také vyznačení polohy 12 h pro rychlejší
informaci o poloze volantu při dynamické jízdě. Alternativně je na výběr kruhový
volant RS s kapacitním snímáním držení volantu pro funkce asistovaného řízení.
Pro oba volanty je společné tlačítko RS Mode na pravém rameni. Jeho prostřednictvím
může řidič aktivovat režimy systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select: RS
Performance, RS Individual nebo naposledy používaný modus. V obou režimech RS
jsou zobrazované přístroje včetně na přání dodávaného průhledového displeje
s ukazatelem řazení ještě sportovnější.
Objednávky: Uvedení na trh a ceny
Zákazníci v Evropě včetně České republiky mohou modely Audi RS 3 Sportback a
Audi RS 3 Limuzína objednávat od poloviny srpna 2021. Nové modely RS 3 budou
uvedeny na trh v letošním roce na podzim. Základní cena modelu RS 3 Sportback
je 1 552 900 korun, u modelu RS 3 Limuzína je v ceníku uvedena
částka 1 626 900 korun.