-
Vyhledávání
Elektromobilita v zimě: Inteligentní funkce optimalizují dojezd a nabíjecí výkony
22.12.2021
Na rychlost vybíjení vysokonapěťové sady akumulátorů má vliv řada faktorů, například vyhřívání sedadel místo topení, optimální tlak v pneumatikách, parkování v garáži nebo hospodárný režim. Co mohou zákazníci značky Audi kromě běžných tipů ještě podniknout, pokud v zimě chtějí zachovat u svého modelu e-tron výkonnost vysokonapěťové sady akumulátorů a dosáhnout optimálního dojezdu?
1. Časovač odjezdu a vyhřátí interiéru na požadovanou teplotu před odjezdem
Funkce temperování interiéru před odjezdem zajistí klimatizaci vnitřního prostoru na požadovanou teplotu podobně jako nezávislé topení. Tato funkce přináší nejen vyšší úroveň komfortu, ale také delší dojezd. Při vyhřívání interiéru prostřednictvím časovače odjezdu během nabíjení vozidla se totiž energie, která je v zimě zapotřebí k zahřátí sady akumulátorů na provozní teplotu, odebírá z externího zdroje - například z domácí nástěnné nabíječky nebo veřejného nabíjecího stojanu. V důsledku toho postačí za jízdy nižší výkon topení, což také prodlužuje dojezd. To je významné především při energeticky náročném cestování na krátké vzdálenosti, při němž nebývá dostatek času pro zahřátí sady akumulátorů na optimální provozní teplotu.
2. Plánovač tras e-tron
Plánovač tras Audi e-tron rozšiřuje navigační funkce systému Audi MMI (Multi Media
Interface) ve výhradně elektricky poháněných modelech o cca 30 detailních
informací. Plánovač tras Audi e-tron tak pomáhá optimalizovat elektromobilitu
především při překonávání středních a delších vzdáleností. Plánovač tras vypočte
nejrychlejší trasu, využije data o dopravě a trase, zohlední řidičské zvyklosti
osoby za volantem, propočítá dobu trvání zastávky za účelem nabíjení a započte ji
do celkové doby jízdy. Uživatelé také obdrží o příslušných nabíjecích stanicích
zásadní informace, jakými jsou nabíjecí výkon nebo typ konektoru nabíjecí přípojky.
Systém rovněž ukáže, zda jsou nabíjecí stojany volné nebo obsazené. Plánovač tras
Audi e-tron upřednostňuje výkonné nabíjecí stanice HPC (High Power Charging = ultra
rychlé nabíjení) a u modelů e-tron GT aktivuje za jízdy funkci uvedení sady
akumulátorů na optimální provozní teplotu.
Příslušný model s aktivním plánovačem tras e-tron si vždy vyhledá
nejhospodárnější cestu do cíle. Kalkulátor dojezdu pro modely Audi
e-tron* a Audi e-tron Sportback* na webových stránkách audi.de navíc ukazuje rozdíly
v dojezdu - v závislosti na venkovní teplotě, jízdním režimu, velikosti
kol a používání topení a klimatizace.
3. Nabíjení při nízkých teplotách
Systém inteligentního řízení sady akumulátorů BMS (Battery Management System)
komunikuje s nabíjecím stojanem nebo nástěnnou nabíječkou, aby mohl nabíjecí
proud optimalizovat pro maximálně šetrné nabíjení střídavým proudem. Nabíjení se
řídí automaticky a systém nabíjecí proces ukončí, jakmile je sada akumulátorů zcela
nabitá nebo dosáhne stanoveného stavu nabití, například 80 procent. BMS monitoruje
v průběhu nabíjecího procesu napětí jednotlivých akumulátorových článků a
v případě potřeby je vyrovnává. Inteligentní řízení kromě toho zapne vyhřívání
sady akumulátorů. Klesne-li teplota akumulátorové baterie pod určitou hranici,
sníží BMS automaticky nabíjecí výkon, aby se zabránilo předčasnému stárnutí sady
akumulátorů. Pomalé nabíjení má celkově pozitivní vliv na životnost sady
akumulátorů. Kromě toho se za nízkých venkovních teplot doporučuje nabíjet vozidlo
co nejdříve po ukončení jízdy. Sada akumulátorů je v tomto případě ještě
zahřátá, a její nabíjení je šetrnější a rychlejší.
4. Předpokládaný dojezd na panelu sdružených přístrojů
Prognóza dojezdu je sestavována na základě stavu nabití vysokonapěťové sady
akumulátorů a předpokládané spotřeby elektrické energie. Dojezd je závislý na mnoha
faktorech. Největší vliv má spotřeba elektrické energie systémem pohonu.
S velkým odstupem pak následují komfortní elektrické spotřebiče a klimatizace.
Audi rozlišuje u prognózy dojezdu dva scénáře: trasu s aktivní navigací a
vypnutou navigací. Při aktivní navigaci se očekávaná spotřeba elektrické energie
vypočítává z profilu trati (omezení rychlosti, volná jízda, výškové rozdíly),
aktuálních dat o dopravě, jako je například dopravní zácpa, a průměrné spotřeby
elektrické energie za posledních 100 kilometrů. Systém kromě toho pro celou
plánovanou jízdu odhadne očekávanou spotřebu elektrické energie komfortními
funkcemi a klimatizací. Ukazatel dojezdu umožňuje uživatelům sledovat přímý vliv
zapnutí a vypnutí komfortních elektrických spotřebičů na předpokládaný
dojezd.
5. Péče o vysokonapěťovou sadu akumulátorů
Řidiči, kteří jezdí často na krátké vzdálenosti, by měli nabíjet sadu akumulátorů
maximálně na 80 procent, aby její kapacitu ušetřili pro delší dojezdy a prodloužili
její životnost. Na druhé straně také platí, že je nutné předcházet dlouhodobému
hlubokému vybití, při němž stav nabití klesne pod 20 procent. Při častých jízdách
na dlouhé vzdálenosti lze nabíjet na 100 procent, ale hned po nabití by se měl
řidič vydat na cestu. Při stání delším než dvanáct hodin je v zimě ideální
udržovat stav nabití v rozsahu mezi 40 a 80 procenty.
6. Geograficky vázané nabíjecí profily
Tato automatizovaná funkce umožňuje řidičům modelu Audi e-tron* aktivovat na
určitých místech předem nakonfigurované nabíjecí profily. Po nastavení geograficky
vázaného nabíjecího profilu v MMI a jeho uložení pomocí souřadnic GPS lze
nakonfigurovat parametry nabíjení a stanovit časový úsek pro nabíjecí proces. Tyto
nabíjecí profily si mohou uživatelé uložit pro větší počet adres.
7. Prediktivní temperování před nabíjením
Vysokonapěťová sada akumulátorů musí mít určitou teplotu, aby bylo možné využívat
vysoké nabíjecí výkony HPC, v případě modelu Audi e-tron GT* až 270 kW. Této
teploty je dosaženo i díky optimalizovanému temperování akumulátorové baterie za
jízdy. Po zadání nabíjecího stojanu HPC jako cíle do plánovače tras e-tron
vypočte algoritmus pravděpodobnou dobu příjezdu a odvodí z toho potřebný topný
nebo chladicí výkon, aby bylo možné u nabíjecího stojanu okamžitě využívat vysoký
nabíjecí výkon, který zkrátí prostoj. Pokud si to uživatel přeje, může pak být
příslušně temperován také interiér.
8. Minimalizace jízdních odporů a komfortních spotřebičů
V zimě lze snížit valivý odpor koly s menším průměrem, užšími pneumatikami a správným tlakem. Střešní boxy naproti tomu zvyšují aerodynamický odpor vzduchu. Uvnitř vozu ušetří energii vyhřívání volantu a sedadel, protože tyto zdroje tepla se nacházejí v blízkosti těla a spotřebují méně elektrické energie. Zkrácení dojezdu minimalizuje také zapnutí režimu vnitřní recirkulace vzduchu.