-
Vyhledávání
Značka Audi v závodech rallye
Se znovuzrozením značky Audi v roce 1965 a na základě sloučení společnosti Auto Union s automobilkou NSU v roce 1969 získalo téma motorsport zcela nový význam. V roce 1973 byl závodním jezdcům nabídnut model Audi GT 80, který nabízel velmi slibný potenciál.
Nicméně, pověst velmi progresivního a technologicky vyspělého soupeře si značka Audi začala budovat až se svým permanentním pohonem všech kol.
Koncept quattro
V momentě, kdy se konstruktérům začala rýsovat finální podoba nového vozu, který již měl i své jméno, quattro, zbývalo už jen dostat ho co nejrychleji a nejefektivněji do světa motorsportu. Nešlo pouze o ambici uspět ve světě automobilových závodů: pokud byl koncept quattro opravdu tak revoluční, konvenční strategie by pro přiměřené představení vozu nestačila. Proto bylo nutné co nejrychleji najít příležitost, při které by došlo k co nejúčinnějšímu srovnání pohonu quattro s konvenčními systémy. V tomto ohledu nemohlo nic konkurovat rallye na úrovni světového šampionátu.
Nové oddělení motorsportu
Aby bylo možné adekvátně připravit Audi quattro na jeho zářnou kariéru, v roce 1978 založila automobilka zvláštní oddělení Audi Sport a ještě v témže roce se Audi 80 v provedení quattro zúčastnilo svých prvních závodů v rámci německého šampionátu. V následujícím roce pak tento vůz se znakem čtyř kruhů vyhrál svou první rallye: Audi 80 vyhrálo Trifels rallye. Souběžně s tím vstoupila značka také na mezinárodní scénu. Harald Demuth a testovací jezdec Freddy Kottulinsky zde dosáhli výrazného úspěchu ve voze s pohonem předních kol.
Začátek nové éry
Na samém počátku tvořili tým quattro Fin Hannu Mikkola a Francouzka Michèle Mouton, jejichž debut na Rallye Monte Carlo byl v roce 1981 skutečně senzační událostí. Jednalo se o jeden z okamžiků, které se zapisují do historie motorsportu velkým písmem: po deseti kilometrech předjel Mikkola na zasněžené silnici již v první etapě Lancii Stratos, která vyrazila jednu minutu před ním. A tak začala nová éra.
Technická převaha
Vozem určeným pro rallye byla pečlivě vyladěná původní verze vozu Ur-quattro vybavená pětiválcovým motorem o zdvihovém objemu 2 144 cm3 s přeplňováním turbodmychadlem, který disponoval stabilním maximálním výkonem 340 koní (u sériové varianty to bylo 200 koní). V Monte Carlu se této verzi Ur-quattro podařilo na suché trati zrychlit z 0 na 100 km/h během pouhých 5,9 vteřin. Mnohem důležitější však bylo, že s celoročními pneumatikami s označením M + S (bláto a sníh) se tomuto vozu podařilo zrychlit na čerstvém sněhu během působivých 8,3 vteřin.
Michèle Mouton: první žena na postu vítěze
Hned na podzim roku 1981dosáhla značka Audi dalšího neuvěřitelného prvenství: Michèle Mouton se stala první ženou v historii, která vyhrála závod v rámci světového šampionátu rallye, konkrétně se jednalo o San Remo. Na toto vítězství reagovala veřejnost ohromným nadšením nebo znechucením. Občas se objevovaly machistické názory, které se "utěšovaly" tím, že s tak vyspělým technickým konceptem, jakým je "quattro", dokázala vyhrát i žena, ale většině se tato nová "moderní" situace líbila.
Dekáda ve znamení rallye
Osmdesátá léta se pro rallye stala zlatými časy. Nikdy předtím nepředstavovaly závody rallye tak mocný nástroj při dokazování technického pokroku. Nešlo jen o to realizovat určité technické představy, ale především také o to dostat se na titulní stránky. Z technického hlediska měla značka Audi nejméně dvouletý náskok a ostatní soupeři vstupovali do sezóny 1982 se závodními vozy vybavenými konvenčními pohony jedné nápravy. Značka Audi vyhrála mistrovství světa a Michèle Moutonové jen o kousíček utekl mistrovský titul světového šampionátu. Od roku 1983 zůstala v nejvyšší rallye soutěži je jedna jediná kategorie, tzv. skupina B, která nabízela prostor pro technické inovace. Celá soutěž se zúžila na souboj vynálezce pohonu všech kol a jeho nejambicióznějších imitátorů.
Walter Röhrl potvrzen v týmu
V roce 1984 konečně podepsala hvězdná bavorská automobilka smlouvu s bavorským jezdcem mezinárodního formátu: Walter Röhrl se stal továrním jezdcem značky Audi. Tým jezdců završili Mikkola, Mouton a Švéd Stig Blomqvist. Walter Röhrl dokázal díky svému přímému a intuitivnímu způsobu vystupování změnit mediální vnímání závodů rallye, protože se nechoval populisticky, ale naopak jako hrdý zástupce svého sportovního odvětví, který dokázal pro svou věc nadchnout veřejnost. Röhrl uměl úžasně vyjádřit své pocity, čímž se mu podařilo vysvětlit, proč při automobilových závodech dobrovolně balancuje na hranici možností.
Myšlenka quattro nastavuje nový standard
Myšlenka pohonu všech kol (quattro) byla přijata a po celém světě se snažili tuto technologii napodobit. Všichni noví konkurenti se neustále pokoušeli být se svým novým provedením pohonu všech kol o krok napřed. Jediným způsobem, jak toho dosáhnout, bylo postavit plnokrevný závodní vůz a vybavit jej karoserií vycházející ze sériové výbavy. To ostatně směrnice skupiny B dovolovala. Nicméně, automobilka Audi viděla v rallye smysl pouze dokud budou zachovány základní rysy sériového modelu.
Krátké" quattro na Frankfurtském autosalonu
Na Mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu bylo v roce 1983 představeno "krátké" quattro, Sport quattro, které bylo o 24 cm kratší než původní varianta Ur-quattro a s výkonem 306 koní se stalo do té doby nejvýkonnějším německým vozem určeným pro veřejnou silniční dopravu. Závodní rallye verze tohoto modelu s motorem, který měl čtyři ventily na válec a od samého nastartování disponoval výkonem 450 koní, dokonale splňovala nové závodní požadavky. Vrcholem této slavné rallye éry bylo vítězství Waltera Röhrla/Christiana Geistdörfera na rallye v San Remu v roce 1985.
Narůstající problémy s diváky
Celkově lze říci, že závody rallye zažily obrovský rozkvět, kterému však nebylo podřízeno tempo zajištění bezpečnosti. Největším problémem byly diváci. Přestože byly statisíce diváku rozesety podél desítky kilometrů dlouhých tratí, v některých místech byla hustota přihlížejících opravdu vysoká. Pokud se jela například finská Rallye tisíce jezer nebo britská RAC rallye, diváci se chovali jakžtakž disciplinovaně, ale v latinských zemích je nebylo možné tak dobře kontrolovat.
Odchod ze světa rallye
Ačkoliv jezdci týmu Audi neměli nic společného s tragickou havárií, ke které došlo v roce 1986 na rallye Portugalska, tovární tým ze soutěže okamžitě odstoupil. Po návratu do Ingolstadtu se konala konference, na které její členové dospěli k závěru, že se značka Audi s okamžitou platností ze šampionátu v rallye stáhne.
Seznam úspěchů
Tak skončilo šest let nesoucích se ve znamení pohonu quattro. V těchto několika málo letech se jezdcům Michèle Moutonové, Hannu Mikkolovi, Stigu Blomqvistovi a Walteru Röhrlovi podařilo vyhrát celkem 23 závodů mistrovství světa a přivézt do Ingolstadtu celkem čtyři tituly mistra světa. Tato éra je jedním z několika málo vzácných případů, kdy se prostřednictvím motorsportu podařilo dokonale předvést výhodu technického náskoku: pohon quattro ztělesňoval vítěznou sílu myšlenky.