Čtyři značky - čtyři kruhy

Čtyřkruhový znak automobilky Audi symbolizuje spojení čtyř nezávislých výrobců motorových vozidel, Audi, DKW, Horch a Wanderer, kteří se sjednotili v roce 1932. V roce 1969 se tyto automobilky spojené pod názvem Auto Union s.r.o. spojily ještě s automobilkou NSU a.s. Níže uvádíme stručný přehled formování dnešní automobilky Audi:

Horch

Na sklonku 19. století v Německu existuje již několik továren na výrobu automobilů. Jednou z nich je společnost August Horch & Cie. založená 14. listopadu 1899 v Kolíně nad Rýnem. August Horch byl jedním z průkopníků v oblasti automobilového inženýrství. Před založením vlastní firmy pracoval po dobu tří let v automobilce vedené Carlem Benzem, která sídlila v Mannheimu. V roce 1904 přesouvá August Horch svou společnost do Cvikova a mění její status na akciovou společnost. V roce 1909 však svou první společnost po rozkolu se zbytkem vedení opouští. Od té doby začíná používat ochrannou známku "Audi".

Audi

16. července 1909 založil August Horch v Cvikově novou společnost, která však z důvodu hospodářské soutěže již nemohla nést jeho jméno. Jako nový název si vybral latinský imperativ překladu svého jména, "Audi", což v češtině znamená "poslouchej". Druhá společnost, kterou August Horch založil, začala od 25. dubna 1910 v Cvikově fungovat pod názvem Audi Automobilwerke GmbH (s.r.o.).

Wanderer

V roce 1885 si dva mechanici, Johann Baptist Winklhofer a Richard Adolf Jaenicke, založili v Saské Kamenici opravnu jízdních kol. Protože byla v té době po jízdních kolech vysoká poptávka, začali je krátce na to vyrábět sami pod značkou "Wanderer". V roce 1896 přijala jejich společnost název Wanderer Fahrradwerke AG. a v roce 1902 byl pod tímto jménem postaven i první motocykl. V roce 1913 pak byla uvedena do praxe myšlenka na rozšíření výroby o automobily. Automobilovou tradici značky Wanderer, která pak pokračovala po dobu několika desetiletí, tak otevřel malý dvoumístný automobil s názvem "Puppchen".

DKW

Původní společnost založená v roce 1902 pod názvem Rasmussen & Ernst v Saské Kamenici se v roce 1907 přestěhovala do města Zschopau v Krušných horách. Zpočátku se zde vyrábí a prodávají odlučovače oleje z vyfukované páry pro parní elektrárny, blatníky a světla na automobily, vulkanizační zařízení a odstředivky všeho druhu. V roce 1916 začal zakladatel společnosti, Jörgen Skafte Rasmussen, pod ochrannou známkou DKW (zkratka výrazu Dampfkraftwagen = vůz poháněný párou) zkoušet vyrábět vozidla poháněná parním motorem. V roce 1919 se společnost přejmenovaná na Zschopauer Motorenwerke začala soustředit na výrobu malých dvoutaktních motorů, které od roku 1922 představovaly základ úspěchu pro výrobu motocyklů značky DKW. První malé auto značky DKW se na trhu objevilo v roce 1928.

Auto Union a.s., Saská Kamenice (Chemnitz)

Dne 29. června 1932 jsou z iniciativy Státní saské banky automobilky Audi a Horch sloučeny s výrobcem motocyklů Zschopauer Motorenwerke / automobilkou DKW do společnosti Auto Union a.s. Kupní a leasingová smlouva byla uzavřena také s divizí motorových vozidel společnosti Wanderer. Sídlem nově založené společnosti se stala Saská Kamenice. Společnost Auto Union a.s. byla v době svého založení druhým největším koncernem na výrobu motorových vozidel na území Německa. Znakem společnosti se staly čtyři vzájemně propojené kruhy, které měly symbolizovat neoddělitelnou jednotu čtyř zakládajících společností. V této fázi byly nadále využívány původní názvy značek, tedy Audi, DKW, Horch a Wanderer. Každé z těchto čtyř značek byl na základě její výroby přidělen určitý segment trhu: DKW - motocykly a malé automobily, Wanderer - vozidla střední třídy, Audi - středně velká prémiová vozidla a Horch - luxusní automobily horního konce trhu

Auto Union s.r.o., Ingolstadt

V roce 1945 se po skončení druhé světové války automobilka Auto Union a.s. ocitla na území sovětské okupační zóny a byla vyvlastněna Sovětským svazem. Řada vedoucích pracovníků automobilky odešla do Bavorska, kde byla v roce 1949 v Ingolstadtu založena nová společnost pod názvem Auto Union s.r.o., která navázala na úspěšnou tradici ve znamení čtyř kruhů. Prvními vozidly, která po novém startu opouštěla výrobní linku pod záštitou čtyř kruhů, byly prověřené dvoutaktní produkty DKW, mezi které patřily motocykly, automobily a malé dodávky.

První skutečně nový model automobilky Auto Union se na trhu objevil v roce 1965, přičemž se jednalo o první poválečný vůz firmy vybavený čtyřtaktním motorem. Protože s tímto vozem vstoupila společnost do nové éry své historie, nastal čas změnit název značky, na základě čehož došlo k oživení tradiční značky Audi. Krátce nato opustilo výrobní linku továrny v Ingolstadtu poslední dvoutaktní vozidlo. Od té doby se pod značkou "Audi" vyráběly již jen nové modely poháněné čtyřtaktními motory. Nová éra pro automobilku nastala i v jiném smyslu: v roce 1965 ji totiž získala společnost Volkswagen Group.

Zavřít