Čtyři kruhy – DKW

Při sloučení čtyř automobilek, Audi, DKW, Horch a Wanderer, v rámci společnosti Audi Union, ke kterému došlo 29. června 1932, byla z legálních důvodů zvolena jako centrála společnost Zschopauer Motorenwerke / DKW. Dokonce i ředitelství nového koncernu Auto Union a.s. sídlilo v letech 1932 - 1936 v administrativní budově společnosti DKW ve městě Zschopau, odkud se před koncem roku 1936 přestěhovalo do Saské Kamenice.

Stejně jako hráli Rasmussen a jeho továrna na motory Zschopauer zásadní roli při založení společnosti Auto Union AG, byly produkty DKW nesmírně důležité pro ekonomický rozvoj nové skupiny. Motocykly a automobily DKW se svými typickými dvoutaktními motory vyplnily poptávku ve spodní části trhu (cenové rozpětí se pohybovalo v rozmezí 345 - 3 400 říšských marek) a tvořily velkoobjemovou modelovou řadu společnosti Auto Union.

Motocykly DKW byly produkované v tak vysokém množství, že se společnost Auto Union v roce 1937 stala s 55 470 vyrobenými motocykly největším výrobcem motocyklů na světě. Tento titul získal závod Zschopauer ostatně již v roce 1928.

Další důležitou část výroby představovaly stacionární motory DKW, které byly nabízeny v neuvěřitelně širokém rozsahu a mohly se pochlubit ohromnou všestranností (uplatnění našly v zemědělství, při stavbě silnic, v hasičské a vojenské technice a v úřadech).

Produkty značky DKW byly považovány za praktické, spolehlivé, hospodárné a výkonné. Z technického hlediska se automobilka v Zschopau prokázala jako inovativní průkopník v oblasti dvoutaktních motorů, pohonu předních kol a stavby karoserií (dřevěné a plastové karoserie). Tento průkopnický duch inspiroval k využívání inovačního potenciálu také společnost Auto Union a.s., která po roce 1936 založila v Saské Kamenici centrální konstruktérskou kancelář (ZKB) a testovací centrálu (ZVA) pro všechny značky společnosti Auto Union.

Produkce vozů DKW v rámci výrobní aliance byla mistrovským kouskem logistiky: motory byly vyráběny v mateřském závodě v Zschopau, zatímco karoserie pocházely z karosárny DKW sídlící v berlínské Špandavě, kde se zároveň stavěly i čtyřválcové modely s pohonem zadních kol. Díly pro modely s pohonem předních kol se vyráběly v továrně Audi sídlící v Cvikově.

Koncem 30. let minulého století zajistila značka DKW prostřednictvím modelu DKW F 9 společnosti Auto Union nezbytný potenciál k čelení konkurenci v podobě "lidového vozu Volkswagen" KdF-Wagen. Díky tomu měla společnost Auto Union jako jediná automobilka v Německu odpověď na tento model značky Volkswagen.

Po válce pomohly mnohokrát osvědčené produkty DKW společnosti Auto Union s.r.o., která nově vznikla v západním Německu, znovu se postavit na nohy a obnovit tradici, která začala ve východoněmeckém Sasku.

Zavřít