Valivý odpor

Valivý odpor je síla působící proti směru jízdy při točení pneumatiky a je důležitý především z hlediska spotřeby paliva. Čím nižší valivý odpor, tím nižší spotřeba paliva a naopak.

Na označení pneumatik podle nařízení EU je valivý odpor uveden v hodnocení od A (nejlepší hodnocení) po G (nejhorší hodnocení). Rozdíl mezi jednotlivými stupni znamená snížení nebo zvýšení spotřeby paliva v rozmezí od 2,5 - 4,5 procent. V praxi znamená každý další schod na stupnici A až G přibližně 0,1 až 0,15 litrů paliva na 100 ujetých kilometrů navíc.

Přilnavost za mokra

Přilnavost na mokrém povrchu je jedním z důležitých bezpečnostních parametrů, protože souvisí se schopností pneumatiky rychle vozidlo zastavit na mokré vozovce. U osobního automobilu rozdíl mezi jednotlivými stupni znamená zvýšení nebo snížení brzdné dráhy o zhruba 3 a 6 metrů při brzdění z 80 km/h. Rozdíl mezi kategorií A a F je více než 18 metrů. Například vozidlo vybavené pneumatikami s označením A zabrzdí na mokré vozovce při rychlosti 80 km/h o 18 metrů dříve než auto s pneumatikami F.

Vnější hlučnost

Hluk z dopravy závisí na hustotě dopravy, typu vozidla či stylu jízdy. Hodnoty na štítku k pneumatikám jsou vyjádřeny v decibelech z vnějšího hluku způsobeného válcováním pneumatik a jsou rozděleny do tří kategorií. Čím více polí je označeno černě, tím je pneumatika hlučnější. Pneumatiky, které vytváří hluk do 68 dB, jsou považovány za nejtišší, zatímco ty, jež vytváří hluk vyšší než 74 dB, jsou považovány za velmi hlučné. Decibely jsou založeny na logaritmické stupnici a hodnota větší než 3 dB se rovná dvojnásobku hluku.

Zavřít