Audi novinky

Talentovaný vícebojař: Audi Q8 sport concept

2017-03-07

Audi dokazuje na Ženevském autosalonu 2017 s dalším koncepčním vozem mimořádný potenciál budoucí modelové řady Q8. Studie Audi Q8 sport concept demonstruje svou progresivní technikou poháněcího ústrojí a zřetelně sportovním vzhledem, jak si vývojáři a designéři značky Audi představují dynamické a hospodárné SUV budoucnosti.

Charakteristické aerodynamické prvky v oblasti přídě a zádě definují tvář studie Audi Q8 sport concept. Tato studie směřuje do budoucnosti především svým konceptem mimořádně hospodárného poháněcího ústrojí. Ve světové premiéře je pod kapotou poprvé umístěn šestiválcový motor 3.0 TFSI s částečně hybridním systémem (tzv. "mild hybrid") a elektricky poháněným dmychadlem. Q8 sport concept se tak prezentuje jako všestranně nadaný vícebojař. Díky nejvyššímu výkonu 350 kW (476 k) a maximálnímu točivému momentu 700 N.m zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhých 4,7 sekundy a v akceleraci může pokračovat až k nejvyšší rychlosti 275 km/h. Pro cestování na dlouhé vzdálenosti je tato studie předurčena i svým dojezdem více než 1200 kilometrů.

Velké SUV se díky značnému rekuperačnímu výkonu 20 kW zároveň vyznačuje zdrženlivou spotřebou paliva. V porovnání s modelem poháněným konvenčním šestiválcovým motorem TFSI bez systému mHEV spotřebuje o 20 kW výkonnější Q8 sport concept o více než jeden litr paliva na 100 km méně - to odpovídá snížení emisí CO2 o 25 g/km.

"Pohon studie Audi Q8 sport concept je důležitým krokem pro optimalizaci hospodárnosti a trvalé udržitelnosti ve velkosériové výrobě. Spojení techniky částečně hybridního pohonu a motoru TFSI stanovuje pro syntézu elektrické mobility a spalovacích motorů nová měřítka. S touto kombinací se budeme v budoucnosti setkávat v mnoha modelech Audi," říká Rupert Stadler, předseda představenstva společnosti AUDI AG.

Velmi výkonný a hospodárný pohon
Uspořádání poháněcího ústrojí v nové studii Audi Q8 sport concept je revoluční. Audi poprvé kombinuje šestiválcový motor 3.0 TFSI o výkonu 331 kW (450 k) s elektricky poháněným dmychadlem a částečně hybridním systémem s účinnou rekuperací. Spouštěč kombinovaný s generátorem je uložen mezi klikovým hřídelem a převodovkou. Tento modul zajišťuje rekuperaci kinetické energie při zpomalování a v případě potřeby pracuje naopak jako elektromotor v roli podpůrného zdroje hnací síly. Napájení umožňuje elektrická síť s napětím 48 V.

Toto řešení nabízí zákazníkovi celou řadu výhod. Rekuperací získávanou elektrickou energii lze v případě potřeby využívat ke zvýšení výkonu. Elektromotor může přispět k pohonu vozidla nejvyšším výkonem 20 kW a maximálním točivým momentem 170 N.m. Řidič tak má při současném provozu spalovacího motoru a elektromotoru k dispozici nejvyšší výkon 350 kW a maximální točivý moment 700 N.m. Výsledkem je sportovní zrychlení při jakékoli rychlosti a v jakékoli oblasti otáček.

Sada lithium-iontových akumulátorů je uložena v zádi pod podlahou zavazadlového prostoru a díky své kapacitě 0,9 kWh umožňuje v popojíždějící koloně pomalou jízdu s vypnutým spalovacím motorem. Čistě elektrický pohon přichází ke slovu také při manévrování a zajíždění na parkovací místo. Akumulátory rychle nabije účinná rekuperace prostřednictvím spouštěče-generátoru o výkonu 20 kW, takže elektrický pohon je možné využívat opakovaně.

Zdrojem mimořádné dynamiky studie Q8 sport concept je elektricky poháněné dmychadlo EAV (elektrisch angetriebener Verdichter), které přivádí nasávaný vzduch do obou výfukových turbodmychadel třílitrového šestiválce k dalšímu stlačení. EAV podporuje výfuková turbodmychadla v situacích, kdy jim chybí dostatečné otáčky pro rychlý nárůst točivého momentu. Díky tomu umožňuje zážehovému motoru V6 okamžité zrychlení, které bylo dosud vyhrazeno vznětovým motorům nebo elektromotorům. Tento úspěšný recept se již působivě osvědčil v sériově vyráběném modelu Audi SQ7.

EAV je umístěno v obtokové části sacího potrubí za mezichladičem stlačovaného vzduchu, tedy v blízkosti motoru. Místo oběžného kola turbíny zaujímá kompaktní elektromotor, který roztočí oběžné kolo kompresoru na 70 000 otáček za minutu během necelých 250 milisekund. Díky EAV reaguje motor 3.0 TFSI na sešlápnutí pedálu plynu vždy spontánně, dokonce i v nízkých otáčkách. Při rozjezdu získá SUV okamžitě několikametrový náskok před konkurencí. Technika EAV zabraňuje při komfortně orientované jízdě zbytečnému řazení nižších převodových stupňů, čímž udržuje nízkou úroveň otáček. Sportovně založení řidiči ocení suverenitu a spontánní výkonovou charakteristiku na výjezdu ze zatáčky.

Poháněcí ústrojí studie Q8 sport concept s jednotkou V6 TFSI a přídavným elektromotorem nabízí výkony skutečného osmiválce - a to při spotřebě střídmého čtyřválce. V porovnání s porovnatelným motorem bez částečně hybridního systému je totiž spotřeba paliva o více než jeden litr na 100 kilometrů nižší - navzdory zvýšení výkonu o 20 kW. Celkový dojezd studie Q8 sport concept s nádrží o objemu 85 litrů přesahuje hranici 1200 kilometrů.

Systém řízení částečně hybridní soustavy inteligentně a flexibilně mění za jízdy provozní stavy studie Audi. SUV vyšší třídy může v závislosti na situaci využívat kombinovaného výkonu spalovacího motoru a elektromotoru, využívat jízdu setrvačností nebo získávat zpět kinetickou energii. Asistent pro předvídavou hospodárnou jízdu, který podporuje řidiče jako součást sériové výbavy, poskytuje za tím účelem velmi detailní informace o blízkém okolí. Informace zahrnují také data o průběhu trasy z navigačního systému a služby Car-to-X systému Audi connect.

High-tech ze sériové výroby: převodné ústrojí a podvozek
Hnací síla je u studie Audi Q8 sport concept suverénně přenášena na vozovku prostřednictvím trvalého pohonu všech kol quattro. Také v konstrukci podvozku s širokým rozchodem kol využívá technická studie nejnovější highendová řešení z portfolia značky pro modely vyšší třídy. Adaptive air suspension sport - vzduchové odpružení s adaptivními tlumiči - umožňuje velký rozsah nastavení mezi měkkým odpružením a velmi tuhým nastavením pro dynamickou jízdu. Navíc přizpůsobuje světlou výšku v pěti stupních v rozsahu 90 mm. Přední i zadní náprava má lehkou pětiprvkovou konstrukci.

Velká kola rozměru 11J x 23 jsou vybavena pneumatikami rozměru 305/35. Kola mají působivý design s pěti štíhlými a vzájemně propletenými paprsky ve tvaru písmene Y. Suverénní zpomalení zaručují studii Audi Q8 sport concept keramické brzdové kotouče s průměrem 20 palců.

Dynamické linie a atraktivní detaily ve stylu high-tech
Na první pohled Audi, velmi dynamické a luxusní - v tomto stylu se představila již studie Audi Q8 concept na Detroitském autosalonu 2017. Ženevský debutant ztělesňuje ještě sportovnější variaci této syntézy - a zároveň vystupuje jako elegantní alternativa klasického SUV s robustním vzhledem. Studie Q8 a Q8 sport concept symbolizují maximální prestiž, rozhodný sportovní charakter a technicky orientovaný vzhled ve všech oblastech.

Audi Q8 sport concept je s vnější délkou 5,02 metru nepřehlédnutelným vozem vyšší třídy. Díky třímetrovému rozvoru nabízí koncepční vůz velkorysý prostor pro cestující i zavazadla. Navzdory linii střechy, která se jako u kupé svažuje směrem k zádi, mají i cestující na sedadlech vzadu dostatek prostoru pro hlavu a ramena. Nový koncept ovládání na přístrojové desce sází na velké dotykové displeje, které doplňuje nejnovější evoluční stupeň panelu přístrojů Audi virtual cockpit a kontaktně analogový průhledový displej. Ten používá inteligentní techniku rozšířené reality, u níž se vzájemně prolínají reálné a virtuální světy.

Již při pohledu zpředu působí 2,05 metru široká studie Audi Q8 sport concept impozantně. Nejvýraznějším prvkem je osmiúhelníková maska chladiče Singleframe. Maska chladiče má výrazně prostorové tvary a je o poznání širší než u současných sériově vyráběných modelů Audi. Mřížka masky chladiče s voštinovou strukturou je umístěna v rámečku, lakovaném kontrastní barvou, a doplněná hliníkovými segmenty. Jak je pro sportovní modely Audi typické, jsou krajní otvory pro přívod vzduchu v porovnání s výchozí verzí výrazně větší a signalizují potřebu velkého množství vzduchu výkonného motoru. Markantní lišta v barvě karoserie vymezuje spodní část nárazníku.


Nízké, klínovité světlomety studie Audi Q8 sport concept jsou integrovány do přídě a stylisticky propojeny se sousedními otvory pro přívod vzduchu. Jednotlivé osvětlovací jednotky jsou chráněny krycím sklem, světlomety jako celek mají ovšem otevřené uspořádání. Díky tomu působí, jako by vyčnívaly volně do prostoru. Jejich pouzdra, vyrobená z hliníku, navazují na výrazné tvary masky chladiče Singleframe. Tlumená a dálková světla používají techniku Digital-Matrix Laser, díky níž je nepřehlédnutelný také modrý laserový "světelný podpis" ve tvaru písmene X. Paprsek světla, rozdělený na více než milion pixelů, osvětluje vozovku s vysokým rozlišením a citlivě řízeným rozložením. Pod hranou kapoty motoru se nachází štíhlý světlovod LED, z něhož vychází světlo dynamických ukazatelů směru a světlometů pro denní svícení. Světlovod obklopuje světlomety z vnější strany, kde jeho žebra tvoří nový charakteristický "světelný podpis" modelů e-tron. Veškeré osvětlovací funkce jsou dynamické.

Působivý profil
Také silueta technické studie Audi zanechává dojem dynamického napětí. Dveře mají bezrámová okna, a umocňují tak nízkou linii střechy. Audi Q8 sport concept má vnější výšku 1,70 metru. Veškeré linie na karoserii - spodní hrana bočních oken, ramenní linie, dynamická linie a linie prahů - dynamicky stoupají směrem k zádi. Plochy blatníků, dveří a bočních panelů jsou atleticky klenuté. Spodní oblast dveří definuje hluboce vydutá plocha. Mezi další stylistické prvky patří vyfrézovaný nápis quattro pod zadními dveřmi a vnější zpětná zrcátka s rozmanitými hranami a kryty z uhlíkového kompozitu. Dveře se otvírají prostřednictvím dotykových prvků. Jakmile se ruka dotkne senzorů v kruzích loga Audi na střešním sloupku B nebo C, dveře se otevřou do definované polohy.

Extrémně skloněné a zároveň velmi široké střešní sloupky C, stejně jako výrazně rozšířené ramenní oblasti nad koly, připomínají první model Audi quattro z 80. let 20. století. Studie tak stojí v logické řadě koncepčních vozů Audi Prologue. Vyvážené proporce studie Audi Q8 sport concept zdůrazňují ve stejné míře jak přední, tak zadní kola - i to je typické quattro. V porovnání s konceptem Q8 z Detroitu jsou podběhy kol na každé straně o dalších 12 milimetrů širší. Zvýraznění podběhů kol je dvojité. V oblasti prahů se na dveřích leskne kartáčovaný hliník, který vytváří přitažlivý kontrast s lakem koncepčního vozu v odstínu oranžová Krypton.

Nízká a kompaktní záď
Dlouhý střešní spoiler vytváří stín pro mimořádně šikmo skloněné zadní okno koncepční studie Audi. Pod ním definuje dvojitá odtoková hrana výraznou konturu na elektricky ovládaném víku zavazadlového prostoru. Světelný pás, který se táhne v celé šířce zádě, je součástí markantního "světelného podpisu". Světelný pás zajišťuje funkce koncových a brzdových světel i dynamických ukazatelů směru.

Vnější světelné prvky jsou obklopeny hliníkovými lištami a jejich vnitřní příčky jsou protaženy daleko do zádě. Také jednotlivé prvky zadních světlometů mají otevřenou podobu a všechny světelné funkce jsou dynamické.

Prostor pro registrační značku je na studii Audi Q8 sport concept vyhrazen na černém panelu mezi zadními světlomety. Difuzor je vyroben z hliníku, jeho ozdobná lišta z lesklého uhlíkového kompozitu. Markantními tvary se vyznačují také oválné koncovky výfukové soustavy, které ústí na krajích difuzoru a mají povrch z kartáčovaného hliníku.

Interiér jako luxusní salonek pro čtyři osoby
Interiér studie Audi Q8 sport concept poskytuje čtyřem osobám a jejich početným cestovním zavazadlům opulentní prostor. Zavazadlový prostor má objem 630 litrů. Velkoryse vedené, napnuté linie propůjčují interiéru sportovní a zároveň elegantní atmosféru. Nad středovým tunelem se téměř vznáší konzola, do níž je integrována páka voliče pro elektronické ovládání osmistupňové samočinné převodovky tiptronic (shift-by-wire).

Z předních dveří vychází velký horizontální oblouk, který probíhá podél spodního okraje čelního okna a obklopuje sedadla řidiče a spolujezdce vpředu, aniž by v cestujících vyvolával pocit stísněnosti. Sportovní sedadla - stejně jako obě samostatná sedadla vzadu - jsou složena ze segmentů, od výrazných bočních polštářů až po opěrky hlavy, které působí dojmem samostatných geometrických těles. Horizontální hliníková lišta rozděluje opěradla v úrovni spodní hrany bočních oken.

Přístrojová deska s výrazně horizontálním charakterem stupňovitě klesá směrem k cestujícím. Centrální ovládací a zobrazovací plochy jsou integrovány do pásu s černým, lesklým povrchem (tzv. black panel), vymezeného hliníkovou lištou. Ve vypnutém stavu je displej neviditelně začleněn do plochy, a přispívá tak k harmonickému průběhu linií. Je-li displej zapnutý, zapadá dokonale do designérského stylu. V oblasti spolujezdce vpředu obklopuje "black panel" graficky ztvárněné logo quattro. Šípovitá ozdobná obložení ve dveřích umocňují expresivní design. Do ozdobných panelů integrované drobné hliníkové lamely slouží jako kliky dveří. Za tmy osvětlují světlovody LED interiér bílým světlem.

Barvy a materiály ve studii Audi Q8 sport concept vytvářejí decentní a sportovní atmosféru. Zvláštní pozornost zasluhuje trojrozměrná, technická povrchová úprava přístrojové desky, dveří a podlahy. Dalšími oživujícími prvky jsou lesklé ozdobné prvky z uhlíkového kompozitu s novou, abstraktní tkanou strukturou a lišty a rámečky z hliníku. Jejich kartáčovaná povrchová úprava je relativně tmavá. Od čalounění stropu až ke konzole na středovém tunelu se pozvolna zvyšuje světlost - v odstupňovaných šedých odstínech, od ocelově šedé až po pastelově stříbrnou.

Technické materiály v koncepčním voze Audi Q8 sport concept kontrastují s měkkými povrchy. Sedadla jsou čalouněna kombinací jemné kůže Nappa a nubukové kůže, obě v pastelově stříbrném odstínu. V úrovni lišty, která rozděluje opěradlo, se čalounění střídá - vnitřní strana zde přechází na vnější stranu. Opěrky hlavy jsou čalouněny strukturovanou tkaninou, která se barevně podobá koženým prvkům.

Nové cesty v oblasti ovládání a zobrazování
Elegantní uspořádání interiéru studie Audi Q8 sport concept se snoubí s progresivním konceptem ovládání a zobrazování. Informace a povely jsou z velké části realizovány prostřednictvím dotykových displejů, které doplňuje panel přístrojů Audi virtual cockpit future a kontaktně analogový průhledový displej. Všechny ukazatele mají nový digitální design, který se důsledně soustředí na nejdůležitější sdělení.

Tzv. kontaktně analogový průhledový displej promítá důležité údaje na čelní okno v přímém zorném poli řidiče, který zobrazení vnímá, jako by bylo zdánlivě umístěno v reálném okolí. Příkladem inteligentního využití rozšířené reality je navigační šipka, která se objeví na stejném místě jako skutečná šipka na vozovce. Také u pokynů asistenčních systémů dochází ke vzájemnému prolínání virtuálního a reálného světa.

Audi virtual cockpit future s rozlišením 1920 x 720 pixelů se díky novým funkcím vyznačuje ještě vyšší mírou dynamiky a nabízí ještě věrnější a detailnější grafická zobrazení. V režimu zobrazování Auto nabízí 12,3" displej TFT velkou plochu pro mapy, seznamy a dodatečné informace. Projížděnou trasu vizualizuje náhled mapy seshora. Při zvětšení se zobrazí aktuální poloha a okolí ve formátu 3D. Řidič může tlačítkem na volantu přejít do režimu Performance. V něm mají ukazatele rychlosti jízdy a výkonu trojrozměrnou podobu.

Všechny ostatní displeje ve studii Audi Q8 sport concept jsou dotykové. Velkou výhodou tohoto řešení je bezprostřední, rychlé a intuitivní ovládání. Řidič si vybírá každou funkci přesně tam, kde ji vidí. Designéři značky Audi navíc snížili díky dotykovým displejům počet tlačítek, ovládacích prvků a páček. Interiér tak působí ještě přehlednějším a uspořádanějším dojmem.

K ovládání informačního a zábavního systému a nastavení vozidla slouží displej MMI umístěný uprostřed na přístrojové desce. Do šikmo skloněné části středové konzoly je integrován displej pro klimatizaci. Řidič si může při jeho ovládání pohodlně opřít své zápěstí o nízkou páku voliče osmistupňové samočinné převodovky tiptronic. Jakmile senzory v sedadle rozpoznají přítomnost spolujezdce vpředu, objeví se na dotykovém displeji ovládací panel klimatizace pro jeho část interiéru. Cestuje-li řidič sám, není tato funkce k dispozici. Další, menší dotykový displej, vlevo od volantu, je vyhrazen pro funkce osvětlení.