Audi novinky

S „autopilotem“ směr budoucnost: vize autonomní jízdy v podání značky Audi

2017-09-12

V expozici značky Audi na autosalonu IAA 2017 oslaví debut tři novinky. Výstavní premiéru zažije ve Frankfurtu nad Mohanem nové Audi A8. Luxusní limuzína je prvním sériově vyráběným automobilem, který umožní vysoce automatizovanou jízdu na veřejných komunikacích. Je to poprvé, co řidič může v definovaných dopravních situacích předat řízení kompletně vozidlu - po technické stránce je tento krok revolucí. Audi navíc ukáže dvěma koncepčními vozidly, vystavenými ve světové premiéře, další směr vývoje autonomní jízdy v podání značky se čtyřmi kruhy.

Audi AI - Inteligence a interakce

 

Audi ElAIne a Audi AIcon jsou dva koncepční automobily, které již svými názvy poukazují na novou zkratku ze dvou písmen, symbolizující celý soubor inovativních technologií Audi v oblasti mobility. Audi AI je novou šifrou pro velký počet inovativních systémů, které řidiči usnadňují řízení a zároveň mu nabízejí nové možnosti pro trávení času v automobilu. Audi AI k tomu účelu využívá také strategie a technologie z oblastí umělé inteligence a strojového učení.

 

Systémy Audi AI jsou schopné se učit a myslet, zároveň přistupují k plnění svých úkolů předvídavě a individuálně. Díky Audi AI získají modely se čtyřmi kruhy inteligenci a doslova schopnost vcítění se. Budou schopny nepřetržitě komunikovat se svým okolím a cestujícími, a ještě lépe než dosud tak vycházet vstříc jejich osobním potřebám.

 

Svoboda v silniční dopravě

Audi AI navazuje na mnohaleté zkušenosti značky s autonomní jízdou u koncepčních vozů Audi. Nová značka sdružuje inovativní systémy a technologie Audi, které vykazují elektronicky fundovanou inteligenci. Audi AI vytváří nový prostor pro svobodu řidiče a cestujících zjednodušováním obsluhy automobilu a vztahů s ostatními účastníky silničního provozu. Významnou roli přitom hrají také různé prvky umělé inteligence - jak při vývoji nových inteligentních, empatických systémů, tak i během jejich pozdějšího používání. Audi za tím účelem vyhodnocuje různé přístupy a metody strojového učení.

 

Automatizovaná jízda - od asistenčních funkcí až k autonomii

Technika, která se již dávno etablovala v železniční a dokonce i letecké dopravě, vstupuje v oblasti automobilové dopravy teprve na práh realizovatelnosti. Audi má v oblasti autonomní jízdy vedoucí postavení a s novou generací své vlajkové lodi A8 představuje první sériově vyráběný model na světě, který byl vyvinut pro vysoce automatizovanou jízdu na tzv. úrovni 3.

 

Co znamená toto zařazení? V mezinárodním měřítku se v oboru automobilové techniky používá k definování automatizované jízdy stupnice s pěti úrovněmi. Tuto stupnici vyvinula americká organizace pro normalizaci SAE.

 

  • Úroveň 1, asistovaná jízda: Asistenční systém může převzít řízení vozidla v podélném nebo příčném směru. Řidič je jím podporován, zůstává však odpovědný za řízení a musí být připraven v případě potřeby okamžitě řízení převzít. Ukázkou systému úrovně 1 ve vozech Audi je například adaptivní tempomat ACC (adaptive cruise control).

 

  • Úroveň 2, částečně automatizovaná jízda: Řidič může v některých případech předat systému nepřetržité řízení v podélném i příčném směru, avšak musí trvale sledovat jízdní situaci a v případě potřeby převzít řízení. Je tedy neustále odpovědný za řízení. Příkladem je asistent pro jízdu v dopravní koloně ve vozech Audi, který automaticky zpomaluje a zrychluje v popojíždějící dopravě při rychlosti jízdy až 65 km/h a na silnicích v dobrém technickém stavu přechodně přebírá také řízení.

 

  • Úroveň 3, vysoce automatizovaná jízda: Řidič již nemusí trvale sledovat řízení vozidla v podélném a příčném směru a může se věnovat vedlejším činnostem podporovaným výbavou vozidla. Systém automaticky rozpozná hranici, kdy již provozní podmínky neodpovídají rozsahu jeho funkčnosti. V tomto případě vyzve automobil v několikasekundovém předstihu řidiče, aby převzal řízení vozidla. Tato kritéria splňuje funkce autonomní jízdy v dopravní koloně (Audi AI traffic jam pilot), nabízená v novém modelu Audi A8.

  • Úroveň 4, zcela automatizovaná jízda: Systémy s funkčností úrovně 4 již nevyžadují žádnou podporu ze strany řidiče, jsou však omezeny pro určitou funkční oblast - například pro jízdu na dálnici nebo v parkovací budově. Zde může řidič předat systému kompletní úkol řízení. Řízení opět převezme zpět až v situaci, kdy vozidlo opustí definovanou oblast pro zcela automatizovanou jízdu. Pokud řidič nereaguje, rozhodne se systém pro bezpečné řešení, například s vozidlem zajede do odstavného pruhu a tam zastaví. Dalším příkladem takového systému jsou robotizovaná vozidla taxislužby v centrech měst, která zajišťují kompletní řízení vozidla při jízdě omezenou rychlostí a na vyhrazené trase.

 

  • Úroveň 5, autonomní jízda: Automobil převezme kompletní kontrolu nad řízením vozidla v podélném i příčném směru. Systémy úrovně 5 nevyžadují v žádné situaci pomoc řidiče. Zde je možné také upustit od ovládacích prvků, jako jsou pedály a volant.

 

 

Pro vývojáře Audi v oblasti zcela a vysoce automatizované jízdy jde v praxi o důsledné a rychlé rozšiřování oblastí a situací pro využívání jízdních funkcí úrovní 3 a 4. Chtějí tak zákazníkům poskytnout maximální svobodu, aby mohli nově získaný čas využívat pro sebe.

Nové Audi A8 - vysoce automatizovaná jízda na úrovni 3

 

Jako první sériově vyráběný automobil na světě bylo nové Audi A8 vyvinuto speciálně pro jízdu s vysokou mírou automatizace - podle mezinárodně platných norem na úrovni 3. Funkce autonomní jízdy v dopravní koloně (Audi AI traffic jam pilot) zajistí řízení v popojíždějící dopravě při rychlosti jízdy až 60 km/h na dálnicích a hlavních tazích se stavebně oddělenými protisměrnými jízdními pruhy. Řidič aktivuje systém tlačítkem AI na středové konzole.

 

Funkce autonomní jízdy v dopravní koloně Audi AI zajišťuje rozjezd vozidla, zrychlení, řízení a brzdění. Řidič již nemusí vozidlo nepřetržitě hlídat. Může na dlouhou dobu pustit volant a v závislosti na platné legislativě příslušného státu se může věnovat činnosti, která je podporována informačním a zábavním systémem ve výbavě vozidla. Jakmile se systém dostane na hranice svých možností, vyzve řidiče, aby opět převzal řízení vozidla.

 

Z technického hlediska je funkce autonomní jízdy v dopravní koloně revolucí. Centrální řídicí jednotka pro asistenční systémy (zFAS) poprvé během autonomní jízdy nepřetržitě vypočítává obraz okolí z fúze dat získávaných od senzorů. Kromě radarových senzorů, přední kamery a ultrazvukových senzorů používá Audi za tím účelem, jako první výrobce automobilů vůbec, také laserový skener. Uvedení funkce autonomní jízdy v dopravní koloně (Audi AI traffic jam pilot) na trh vyžaduje kromě jasných legislativních rámcových podmínek také specifické aplikace a testy systému, vyžadované příslušnými státy. I u vysoce automatizované jízdy přitom musí být splněny nejvyšší nároky značky Audi na kvalitu. Kromě toho musí být v globálním měřítku zohledněny různé homologační postupy a příslušné lhůty. Z těchto důvodů bude Audi AI traffic jam pilot v novém modelu A8 uváděn do sériové výroby postupně.

 

Další funkce Audi AI remote parking pilot a Audi AI remote garage pilot autonomně ovládají A8 pod dohledem řidiče při parkování do mezery, resp. garáže, i při vyjetí z parkovacího místa, resp. garáže. Řidič přitom nemusí sedět uvnitř vozu. Příslušný systém spustí svým chytrým telefonem pomocí nové aplikace myAudi App. Pro sledování parkovacího manévru drží trvale stisknuté tlačítko Audi AI a na displeji sleduje v reálném čase obraz okolí vozidla z jeho kamer. Po ukončení parkovacího manévru zařadí systém automaticky převodovku tiptronic do režimu P a vypne motor a zapalování.

Koncepční vůz Audi Elaine - zcela automatizovaná jízda na úrovni 4

 

Exteriér koncepčního vozu Audi Elaine debutoval před několika měsíci. Značka Audi představila velmi oceňovanou stylistickou a technickou studii Audi e-tron Sportback v květnu 2017 na čínském autosalonu Auto Shanghai. Debutant na IAA sdílí design, elektrický pohon a v neposlední řadě markantní vnější osvětlení s prototypem druhého elektromobilu Audi, připravovaného pro sériovou výrobu.

 

Velká 23" kola v technickém designu s 6 paprsky umocňují sebevědomý vzhled SUV/kupé. S vnější délkou 4,90 metru, šířkou 1,98 metru a výškou 1,53 metru při rozvoru 2,93 metru se Audi Elaine řadí do segmentu C a má blízko k modelu Audi A7. Mimořádně světlý interiér sází na jednoduchost a vychází z designérského principu přehledné funkčnosti s minimalizovaným počtem ovládacích prvků. Velkoplošné dotykové displeje pod centrálním displejem, na středové konzole a ve výplních dveří, slouží k informování a interakci se systémy vozidla. Horizontálně členěné plochy na přístrojové desce a zdánlivě se vznášející středová konzola zprostředkovávají čtyřem cestujícím na samostatných sedadlech pocit světlého, rozlehlého prostoru.

 

Inovaci, která je viditelná ve dne i v noci, nabízí osvětlovací technika koncepčního vozu. Digitálně řízené jednotky Matrix LED ve světlometech na přídi a zádi poskytují excelentní světelný výkon. Miniaturní projektory Digital Matrix vytvářejí na asfaltu znaky, jimiž vozidlo komunikuje s okolím. Světlo tak plní funkci mnohostranného, dynamického komunikačního kanálu. Také je možné ostatním účastníkům silničního provozu signalizovat různé jízdní režimy - například autonomní jízdu. Při nastupování a vystupování pozdraví Audi Elaine jednotlivě své cestující animovanými světelnými zobrazeními pomocí diod LED.

 

Audi Elaine používá konfiguraci poháněcího ústrojí, která nalezne uplatnění také v budoucích sériově vyráběných vozech Audi se zcela elektrickým pohonem. Jeden elektromotor na přední nápravě a dva elektromotory na zadní nápravě pohánějí všechna kola. Výkonné kupé je tak typické quattro.

 

Odpovídající dynamiku zaručuje nejvyšší výkon 320 kW - krátkodobě dokonce 370 kW. Zrychlení z 0 na 100 km/h je pro Elaine otázkou pouhých 4,5 sekundy. S energetickou kapacitou akumulátorů 95 kWh činí dojezd v kombinovaném cyklu EU více než 500 kilometrů. Akumulátory mohou být nabíjeny funkcí rychlého nabíjení s výkonem 150 kW prostřednictvím kabelu, ale také bezkabelově prostřednictvím systému Audi Wireless Charging System.

Koncepční vůz Audi Aicon - autonomně do budoucnosti

 

Audi Aicon je stylistickou studií, technickým prototypem i konceptem mobility a s bezpříkladnou důsledností využívá všechny možnosti autonomní luxusní limuzíny budoucnosti. Čtyřdveřová stylistická studie s uspořádáním sedadel 2+2 přináší odvážnou definici designu exteriéru a interiéru pro příští desetiletí. Technická studie kombinuje vizionářským způsobem inovace v oblastech pohonu, podvozku, digitalizace a trvalé udržitelnosti.

 

I jako koncept mobility ukazuje Audi Aicon svět zítřka, v němž budou vzájemně kombinovány přednosti individuální dopravy "od dveří ke dveřím" a luxusního prostředí, známého z první třídy v letadlech. V interiéru bez volantu a pedálů si lze užívat všechny příjemnosti moderní komunikační elektroniky s dokonalou ergonomií ovládání - je to zkrátka cestování první třídou.

 

Na první pohled je zřejmé, že na rozdíl od robotického vozidla taxislužby, jehož minimalistická konstrukce je podřízena maximální funkčnosti, využívá autonomní koncepční vůz Audi Aicon všechny možnosti inovativní techniky. Svým vzhledem je nepřehlédnutelný a již zvnějšku naznačuje prostorový komfort pro cestující i vysoké technické ambice. Audi Aicon je výhledem na prestižní automobil zítřka, který vzbudí touhu náročných zákazníků.

 

Síla osobnosti - exteriér

Audi Aicon ohromuje z každého úhlu pohledu. Již svými obrovskými rozměry - vnější délka je 5444 milimetrů, šířka 2100 milimetrů a výška 1506 milimetrů - se řadí na vrchol automobilové nabídky, do luxusního segmentu D. Rozvor 3470 milimetrů je o 240 milimetrů delší než u dlouhé verze nového modelu Audi A8.

 

Prostor pro cestující tvoří hlavní část exteriéru. Velké prosklené plochy na přídi a zádi vytvářejí společně s výrazně klenutými bočními okny velkorysý prostor pro cestující, zaplavený světlem. Plochami bočních oken studie Aicon prochází zřetelná hrana, která tvoří pevnou linii, sahající až k střešním sloupkům D - to je novinka v automobilovém designu. Tato linie umocňuje délku vozidla a vizuálně účinně zmenšuje prostor pro cestující v porovnání s celkovým tělesem karoserie. Decentně k zádi stoupající partie prahů je odlišena tmavou barvou, což dodává vozidlu přikrčený vzhled.

 

Výrazně rozšířené čtyři podběhy kol odkazují na geny quattro značky Audi a zároveň tvoří spojnici s nejnovějšími kreacemi designérů Audi pro sériovou výrobu. Obrovská kola s průměrem ráfku 26 palců jsou umístěna co nejblíž k okrajům karoserie a umocňují působivý vzhled.

 

Designéři minimalizovali počet linií na přídi a zádi a vsadili na velké, nepřerušované plochy. Stejně jako u studie Audi e-tron Sportback concept se nachází i na přídi konceptu Aicon obrácená šestiúhelníková maska chladiče Singleframe, která je typickým znakem budoucí generace elektromobilů Audi. Výrazně přikrčená silueta celé přední partie vyzařuje touhu po pohybu směrem vpřed - i to je tvarové řešení, které je typické pro sportovní vozy.

 

Emoce a informace - osvětlovací technika LED

Jak na přídi, tak i na zádi chybí tomuto vozidlu běžné světlomety. Jejich místo zaujímají digitální displeje, tvořené stovkami trojúhelníkových pixelových segmentů, které trojrozměrně napodobují symbol Audi AI.

 

Kolem masky chladiče Singleframe jsou seskupena velkoplošná světelná pole, v nichž je - stejně jako na zádi - umístěno více než 600 pixelů 3D v prostorovém uspořádání. Velké plochy a vysoký počet pixelů umožňují rozmanitá grafická zobrazení, animace a zobrazování informací ve všech barvách. Studie Audi Aicon již tak není vázaná na statický vzhled světlometů pro denní svícení, které se nyní mohou přizpůsobovat jízdním situacím a dokonce i svým cestujícím. Individualizace v tomto ohledu nezná hranic.

 

Horizontálně uspořádané světelné segmenty na pravé a levé straně masky chladiče Singleframe působí jako oči, které se mohou rozšířit na velké zorničky, nebo agresivně přimhouřit. Rozpozná-li vozidlo chodce nebo jiné účastníky silničního provozu, naváže s nimi doslova oční kontakt.

 

Audi Aicon inteligentně podporuje své okolí a upozorňuje chodce nebo cyklisty na nebezpečné situace výstražnými animacemi prostřednictvím displejů. Navíc lze vizualizovat jízdní režimy, jako je jízda v dopravní koloně, jízda ve městě nebo jízda krokem. Při akceleraci vozidla se horizontální světelné pruhy posunují zdola nahoru, při brzdění v opačném směru - jejich rychlost se v souladu s rychlostí vozidla zvyšuje nebo snižuje.

 

V budoucnosti rozšíří automobil svůj komunikační prostor i na okolí. Audi Aicon osvětluje silnici a okolí projekčními moduly ve vysokém rozlišení a na vozovku promítá signály. Tímto způsobem předává výstražná upozornění a informace o vozidle chodcům, kteří nemají přímý výhled na vozidlo.

 

Výhradně autonomně jezdící automobil budoucnosti rozhodně již nebude potřebovat dálkové světlomety s dlouhým dosahem. Laserové a radarové senzory studie Audi Aicon "vidí" i za tmy dostatečně dobře, aby bezpečně sledovaly průběh silnice a včas odhalily možné překážky. Cestující mohou využívat nabídky myAudi nebo zavřít oči a odpočívat. Při vystupováné ze studie Audi Aicon za tmy se aktivuje "světelný průvodce": Miniaturní dron se světlometem bezpečně osvětlí uživateli chodník.

Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte.
Souhlasím