-
Vyhledávání
Blíže k reálné spotřebě: WLTP nahrazuje nový evropský jízdní cyklus (NEDC).
Od 1. prosince 2017 se hodnoty spotřeby osobních automobilů nově uváděných na trh zjišťují podle nové metodiky - WLTP. Do 1. září 2018 se budou dle WLTP homologovat veškerá nová vozidla. Zkratka WLTP znamená Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure a tato metodika slouží ke zjišťování spotřeby paliva a emisí výfukových plynů. Co to znamená pro Vás a pro Vaše Audi, se dozvíte zde.
Co je WLTP?
Při nákupu nového vozu hrají při rozhodování zákazníků stále větší roli spotřeba paliva a emisní hodnoty. Přečtěte si, jakým způsobem nová testovací metoda tyto hodnoty ovlivní.
Dobré důvody pro WLTP
Jízdní cyklus WLTP umožní zákazníkům získat realističtější představu o spotřebě paliva a emisích díky testování v podmínkách, které se více podobají reálnému dopravnímu prostředí. Přečtěte si, k jakým změnám se zavedením nového způsobu testování došlo.
NEDC a WLTP
Od podzimu roku 2017 došlo k nahrazení jízdního cyklu NEDC pro testování spotřeby paliva a emisí nových vozů testovací metodou WLTP. V důsledku nových homologačních testů WLTP budou mít zákazníci k dispozici realističtější představu o spotřebě paliva a emisích. Přečtěte si, v čem konkrétně se tyto testovací metody v praxi liší.
Porovnání metodik měření.
Normovaný jízdní cyklus NEDC platí pro všechna osobní vozidla a pro lehká užitková vozidla. Zavedla ho v roce 1992 Evropská unie a účelem bylo zjišťování spotřeby paliva a emisí specifických pro dané vozidlo a poskytování srovnatelných hodnot. Zde je uveden přehled rámcových podmínek pro jednotlivé metodiky měření.
NEDC
-
Teplota v testovací místnosti 20-30 °C
-
Délka trasy cca 11 km
-
Doba trvání cyklu cca 20 minut
-
Cyklus se skládá ze dvou fází:
- cca 13 minut simulovaná jízda ve městě
- cca 7 minut simulovaná jízda mimo město -
Průměrná rychlost cca 33 km/h
-
Podíl stání 25 %
-
Maximální rychlost 120 km/h
-
Okamžiky řazení pro modely s manuální převodovkou jsou přesně dány
-
Zvláštní výbava a klimatizace se nezohledňují
WLTP
-
Teplota v testovací místnosti 23 °C
-
Délka trasy cca 23 km
-
Doba trvání cyklu cca 30 minut
-
Skládá se ze čtyř fází (low, medium, high, extra-high)
-
Průměrná rychlost cca 47 km/h
-
Podíl stání 13 %
-
Maximální rychlost přes 130 km/h
-
Okamžiky řazení se pro každé vozidlo individuálně vypočítají předem
-
Hmotnost vozidla a doplňková výbava se zahrnují do hodnocení
Cíle nové metodiky měření.
Metodika měření WLTP nově definuje parametry testování pro zjišťování spotřeby paliva a emisí výfukových plynů. Přehled výhod:
Transparentnost.
V budoucnu bude možné lépe odhadnout skutečnou spotřebu vozidla v běžném provozu. WLTP zohledňuje jízdní profil, který se více blíží běžnému jízdnímu profilu než standard NEDC. Neboť ten je uměle vytvořeným laboratorním testem a slouží především k porovnatelnosti různých vozidel. Zatímco dosud se tedy měřily hodnoty spotřeby za abstraktních laboratorních podmínek, umožňuje nová metodika díky vylepšeným parametrům testování přesnější prognózu skutečné spotřeby vozidla. WLTP si klade za cíl simulovat jízdní chování bližší skutečnosti a dosahovat tak výrazně realističtějších výsledků.
Standardy.
Jedním z hlavních cílů metodiky WLTP je jednotné stanovení emisí výfukových plynů a spotřeby energie pro různé druhy pohonu, například benzinový, dieselový, CNG nebo elektrický. Pro každé vozidlo stejného typu musí všude na světě při správném dodržování procedury měření s cyklem WLTP vycházet v každém okamžiku stejný výsledek testu. Kvůli této nutné srovnatelnosti je také nevyhnutelné laboratorní měření. Proto se spotřeba paliva a emise zjišťují v rámci dynamického jízdního profilu spolehlivě a reprezentativně na válcovém dynamometru.
Otázky & odpovědi
Co přesně WLTP znamená?
Pro měření, kolik paliva automobil spotřebuje a zda splňuje příslušné platné mezní hodnoty emisí výfukových plynů, předepisuje zákonodárce (např. pro EU) normovanou metodiku měření. Rámcové podmínky kontroly a práce s výsledky kontroly jsou dány zákony EU. Tím je zajištěno, že pro všechny výrobce automobilů a další aktéry existují vždy stejné a tedy "srovnatelné" rámcové podmínky. Pomocí testovacího procesu se zjišťují hodnoty CO₂, hodnoty spotřeby a emise výfukových plynů vozidla. Pro typovou homologaci nových osobních vozidel a lehkých užitkových vozidel platí v celé EU od 1. září 2017 postupně nová metodika měření "Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure" (WLTP) jako nástupce do té doby platné metodiky NEDC (nový evropský jízdní cyklus). Od tohoto okamžiku musí typová homologace pro nové modely osobních vozidel, popř. nové varianty motorů/převodovek, probíhat již jen dle WLTP. Od 1. září 2018 pak musí být všechna vozidla při první registraci certifikována dle WLTP.
Ve kterých zemích se WLTP zavádí?
WLTP se zavádí ve 28 zemích EU a v Norsku, na Islandu, ve Švýcarsku (a Lichtenštejnsku) a v Turecku a Izraeli. V modifikované formě i v Japonsku a pro emise výfukových plynů v Číně. Indie a Jižní Korea plánují zavedení později.
Bude se u vozidel, která jsou již na trhu, rovněž aplikovat WLTP?
Ne. Pro již registrovaná vozidla se přechodem na WLTP nic nemění. Obecně neexistují pro vozidla, u nichž proběhla typová homologace ještě podle dosavadní metodiky (NEDC), žádné hodnoty emisí CO₂ a spotřeby paliva. Pro tato vozidla zůstávají směrodatné hodnoty NEDC.
Kdy nahradí hodnoty WLTP s konečnou platností všechny údaje NEDC?
Pro předložení hodnot emisí CO₂ a spotřeby paliva dle standardu WLTP zákazníkům doporučuje Komise EU jednotný přechod údajů NEDC na hodnoty WLTP k 1. lednu 2019. Závazná pravidla pro příslušné informace pro spotřebitele ovšem podléhají národním zákonům.
Co se od září 2017 pro zákazníky změnilo?
Typová homologace pro nové modely je předepsána od září 2017. V Německu proběhne přechod daňových předpisů k 1. 9. 2018. Termín předkládání hodnot zákazníkům ještě není stanoven. Pro označování a danění vozidel proto zůstává zatím závazný standard NEDC. Komise EU navrhuje jednotný přechod všech nových vozidel na novou metodiku v komunikaci se zákazníky a ve zdanění k 1. 1. 2019, aby se zabránilo matení zákazníků uváděním dvojích hodnot NEDC a WLTP u nových vozidel. V přechodném období od září 2017 do pravděpodobně ledna 2019 je uvádění hodnot WLTP povoleno jako dobrovolná doplňující informace pro zákazníky. Musí být ovšem příslušně jednoznačně označeny jako další údaj o spotřebě. Závaznými pro prezentaci v autosalonu a pro stanovení štítku energetické náročnosti zůstávají zatím hodnoty NEDC. Totéž platí pro stanovení daně za vozidlo (v zemích se zdaněním závislým na CO₂). Zdanění je ovšem součástí národních zákonů a musí se v nich s právní účinností zakotvit. Zde se mohou vyskytovat zcela rozdílné postupy a termíny přechodu.
Podle čeho poznám, zda byly hodnoty u vozidla zjišťovány již podle nového testovacího cyklu?
Již dnes v NEDC se výsledky měření z testovací metody evidují v prohlášení o shodě = doklad CoC ("Certificate of Conformity") a přikládají se k vozidlu. Tento certifikát je předpokladem toho, aby úřady vystavily doklady k vozidlu, s kterými může později vlastník vozidlo registrovat. U vozidel, která byla testována podle standardu WLTP, jsou na dokladu CoC dvě různé hodnoty emisí CO₂ a spotřeby paliva. Za prvé hodnoty WLTP, za druhé z těchto hodnot zpětně vypočtené hodnoty NEDC. Hodnoty NEDC zde tvoří zatím základ pro označování spotřeby a výpočtu daní až do přechodu příslušné členské země na WLTP.
Jak spolu souvisejí WLTP a RDE? Nejedná se o totéž?
Zkratka RDE znamená Real Driving Emissions a označuje měření emisí výfukových plynů, které se provádí v silničním provozu a ne jako u WLTP za standardizovaných podmínek na válcovém dynamometru. Důležitý rozdíl: V testu RDE se kontrolují složky výfukových plynů NOx (oxidy dusíku) a podíl pevných částic (jemný prach) během reálné jízdy v silničním provozu pomocí mobilního zařízení na měření výfukových plynů (PEMS), kvůli velkému rozptylu měření v silničním provozu se ale neměří spotřeba a emise CO2. Ve spojení se zavedením WLTP musí výrobci omezit emise oxidů dusíku a pevných částic svých vozidel v reálném silničním provozu. Zatímco pro počet pevných částic zde platí stejná hodnota jako ve WLTP, v RDE stupeň 1 se pro oxidy dusíku používá takzvaný faktor konformity 2,1. Při mezní hodnotě NOx 80 mg/km pro osobní automobil s dieselovým motorem Euro 6 to za podmínek RDE odpovídá maximálním přípustným emisím 168 mg/km. V RDE stupeň 2 bude faktor konformity pro NOx snížen rovněž na 1,0 (plus rezerva na toleranci měření).